بانک های خارجی برای صادر کننده ایرانی ال سی باز نمی کنند

رکنا اقتصادی: محمد روشنفکر در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک افزود: ما در عمل صادرات واقعی نداریم، چرا که به دلیل مشکلات مربوط به باز شدن ال سی، ارز به دست تولیدکنندکان نمی‌رسد و ما تن‌ها ریال دریافت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در بازار Store و با وجود رقابت سنگین سود 20 تا 30 درصدی برای اعتبارات بانکی بپردازیم، در حالی که رقبا اعتبارات خود را با سود 2 تا 3 درصدی دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تاکید کرد: تولیدکنندگان نمی‌توانند بدون حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و اکنون بدون فعالیت موثر صندوق ضمانت صادرات مشکلات تولیدکنندگان دوچندان شده است.

وی اضافه کرد: تولید کننده نمی‌تواند 20 تا 25 درصد هزینه تولید کالای خود را صرف هزینه حمل و نقل کند، در حالی که این هزینه در عرف بین المللی تا حدود 10 درصد است.

روشنفکر همچنین به متمرکز شدن صادرات کشورمان به بازار عراق اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر ارزش صادرات ایران در حوزه کاشی و سرامیک 20 تا 22 درصد کاهش یافته است، چراکه ما تن‌ها در یک بازار خاص متمرکز شده ایم و باید با گسترش بازارهای خود مانع از بروز برخی بداخلاقی‌ها در شرایط محدود بدون بازار صاداراتی شویم.

روشنفکر افزود: در ایران هم اکنون 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید و بیش از 120 میلیون مترمربع صادر می‌شود که ارزش آن 326 میلیون دلار است و با رفع مشکلات می‌توان این صادرات را تا بیش از یک میلیارد برسانیم.

وی با اشاره به بیست و چهارمین نمایشگاه کاشی و سرامیک گفت:در موقعیتی که صنعت کاشی و سرامیک در رکود به سر می‌برد، این نمایشگاه فرصت خوبی است که می‌توانیم تولیدات خود را با ذائقه بازار هدف و دیدگاههای بازرگانان داخلی و خارجی همگن کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: در ده سال گذشته صنعت کاشی و سرامیک هم از نظر شکلی و هم از نظر میزان تغییرات بسیار کرده است و باید با آشنایی با قواعد بازار و قوانین آن، کشورهای هدف صادراتی را توسعه دهیم.

روشنفکر گفت: باید موانع ارتباطات سیاسی برطرف شود و وزارت امور خارجه در زمینه رفع تحریم‌های ظالمانه فعال‌تر عمل کند.

وی درباره فرصت بوجود آمده در بازسازی موصل برای استفاده توان ایرانی افزود: ما تجربه خوبی در عراق برای صادرات داریم و هم اکنون 80 درصد کاشی و سرامیک بازار عراق؛ ایرانی است، اما نباید تن‌ها در بازار این کشور متمرکز شویم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ادامه داد: ما برای رفع این مشکل، درحال مذاکره با انجمن‌های تخصصی در حوزه کاشی و سرامیک در کشورهای آلمان، ایتالیا و چین هستیم تا زمینه حضور ایران در نمایشگاههای بین المللی فراهم و درعین حال ایران به عنوان کوریدور منطقه‌ای برای صادرات مطرح شود.

وی گفت: مشتریانی از استرالیا، کانادا و حتی مکزیک داریم و مراجعاتی به ما می‌شود، اما زیرساخت‌های لازم مانند حمل و نقل دریایی، گمرکات، مشکلات بانکی و مانند ان مانع از پاسخ مناسب به این درخواست‌ها می‌شود.

روشنفکر که به همراه چهار نفر از اعضای هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک در این نشست خبری حضور یافته بود، تاکید کرد: تعرفه‌های گمرکی حتی در کشورهای دوست یکی از مشکلات صادراتی ایران است. به عنوان نمونه در کشورهای آسیای میانه در حالی که تعرفه برای تولیدات ترک تن‌ها 5 درصد است، این تعرفه برای صادرات مشابه ایرانی تا 35 درصد هم می‌رسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: برای گسترش صادرات نیازمند کمک‌های دولتی هستیم و دولت می‌تواند در حوزه حمل و نقل یا سود بانکی تسهیلاتی به تولید کنندگان کمک کند.

وی افزود: امروز تن‌ها 50 درصد ظرفیت تولیدات کارخانه‌های ایرانی فعال است و با وجود هزینه‌های بسیار برای خرید ماشین آلات روز جهان برای تولید، نمی‌توان از تمام توان تولید استفاده کرد.

روشنفکر گفت: بیش از 80 درصد سرمایه گذاری در بخش کاشی و سرامیک را بخش خصوصی انجام داده است و به همین نسبت نیز دولت باید در بخش سیاست گذاری اختیاراتی را به انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد واگذار کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک افزود: قانون Law رفع موانع تولید که دو سال پیش توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، اجرا نمی‌شود و بانک به نوعی تفسیر خود را از این قانون اعمال می‌کند و توجهی نیز به این قانون ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟