دخالت های بی جا ی غیر متخصصان، نظارت بانک مرکزی را بیهوده کرده است

رکنا اقتصادی: حمید تهرانفر - قائم مقام بانک مرکزی - که تا چندی پیش مسوولیت معاونت نظارت بانک مرکزی را برعهده داشت، امروز در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی موضوع نظارت را مورد اشاره قرار داد و در توضیحات‌اش از دخالت‌های بی مورد در نظام بانکی و سختی‌هایی که در نتیجه آن برای نظارت ایجاد شده و تحت تاثیر قرارش می‌دهند انتقاد کرد.

وی گفت: متاسفانه هر مرجعی که می‌خواهد در موضوعات بانکی و بانک مرکزی ورود می‌کند و هر یک درخواست‌های خاص خود را دارند. اتفاق‌هایی که به وفور رخ داده و در این شرایط نظارت بانک مرکزی باید آنها را کنترل کند، در حالی که این فضا را بسیار پیچیده خواهد کرد.

معاون پیشین نظارتی بانک مرکزی با بیان این که باید برای نظارت قواعد گذاشت، اظهار کرد: چرا باید هر کسی هر آنچه که به نظرش می‌رسد و توقع دارد را با اعمال فشار بخواهد عملی کند، چگونه می‌توان در چنین شرایطی نظارت دقیقی بر امور بانک‌ها داشت؟

تهرانفر در این باره به اعمال فشارهایی که برای تغییر عملیات حسابداری بانک‌ها از نقدی به تعهدی وجود داشت اشاره کرد و گفت: زمانی که این موضوع مطرح بود ما در بانک مرکزی به شدت با آن مخالف بودیم چرا که نظارت کارشناسی خود را با توجه به شرایط موجود بانکی داشتیم ولی برخی از مراجع از بیرون چنان پافشاری می‌کردند که با وجود مخالفت ما در نهایت تبدیل حسابداری بانک‌ها از نقدی به تعهدی رای آورد.

وی یادآور شد: اما این در شرایطی است که دستورالعمل تغییر حسابداری بانک‌ها با مشکل مواجه بوده و در نهایت در چند برگ و کاغذ بدون مهر و نشانی به بانک‌ها ابلاغ شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟