افزایش تعرفه واردات، قاچاق را گسترش می دهد

رکنا اقتصادی: «امیرحسین شیروی» مدیرکل دفتر ماشین آلات و تجهیرات وزارت صنعت، معدن و تجارت  در همایش ملی کمپرسورهای صنعتی افزود: با وجود اینکه تجهیزاتی مانند کمپرسورها دارای فناوری های پیشرفته هستند توانسته ایم در داخل کشور آنها را تولید کنیم.

وی افزود: صنعت ساخت کمپرسور در کشور از سال 1354 آغاز شد و اکنون بیش از 50 واحد تولیدکننده در کشور فعالیت می کنند.

این مقام مسئول گفت: برخی شرکت های تولیدکننده کمپرسور در کشور که تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، نیروگاهی و انرژی را تولید می کنند جزو شرکتهای معتبر جهانی قرار دارند.

وی افزود: برخی شرکت های ایرانی از طریق همکاری با شرکت های معتبر بین المللی مانند زیمنس آلمان توانسته اند این تجهیزات را در کشور تولید کنند.

مدیرکل دفتر ماشین آلات و تجهیرات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم انتقال فناوری به کشور گفت: تلاش می کنیم صنایع مختلف را به سوی شراکت با شرکت های بین المللی ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه ورود تجهیزات و کمپرسورهای مستعمل و دست دوم که در دوران تحریم ناچار به استفاده از آنها بودیم اکنون ممنوع شده است افزود: به تعرفه به عنوان ابزار کارامد حمایت از ساخت داخل اعتقاد نداریم.

شیروی ادامه داد: افزایش تعرفه سبب می شود که واردات تجهیزات دارای فناوری بالا از کشورهای پیشرفته متوقف شده و در مقابل واردات از کشورهای دارای فناوری پایین افزایش یابد که این موضوع به ضرر تولید داخل است.

وی افزود: همچنین افزایش تعرفه موجب گسترش قاچاق Contraband نیز می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزات واردات کمپرسور به کشور در سه سال اخیر کاهش یافته است، گفت: تلاش می شود در پروژه های صنعت نفت و نیروگاهی از تجهیزات ساخت داخل استفاده شود.

وی یادآور سد: در برخی نیروگاهها تا 70 درصد کمپرسورهای مورد نیاز و در برخی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها تا 100 درصد کمپرسورها از تولیدات داخل تامین می شود.

نخستین همایش ملی کمپرسورها با حضور مدیران وزارتخانه های نفت و نیرو و کارشناسان خارجی در سالن همایشهای کتابخانه ملی برگزار می شود.

در این همایش یک روزه، مسایل مختلف این صنعت در صنایع مختلف از جمله نفت و انرژی بررسی می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279374 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟