مصرف برق رکورد زد / آغاز خاموشی ها!

رکنا اقتصادی: میزان مصرف برق در روزهای جاری به بیش از 55 هزار مگاوات در ساعات پیک رسیده که این موضوع نشان از گذر میزان مصرف برق از سقف تولید عملی برق کشور دارد.

 

اگرچه مجموعه وزارت نیرو با تمهیداتی چون تشویق صنایع و بخش کشاورزی به توقف مصرف برق در ساعات پیک و جایگزینی آن با ساعات غیرپیک و همچنین واردات برق از کشورهای دیگر در قالب تبادل الکتریکی اقدام کرده اما افزایش بی رویه مصرف برق به دنبال گرمای کم سابقه تابستان امسال، موجب شده در تأمین برق برخی کلانشهرها اختلالاتی پراکنده به وجود آید.

* قطعی های پراکنده برق ناشی از فشار مصرف بر شبکه توزیع

طبق گزارش های مردمی در سه روز اخیر در نقاطی از شهرهای تهران، اصفهان، زرین شهر، شیراز، جهرم، اهواز، بوشهر، بابل، آمل، تبریز و کرج قطعی های پراکنده برق رخ داده که اگرچه طبق پیگیری های خبرنگار تسنیم این قطعی های 10 دقیقه ای تا بعضاً دو ساعته بیشتر ناشی از بروز مشکل فنی در برخی تجهیزات و خطوط توزیع برق این شهرها بوده اما دلیل اصلی بروز اشکالات فنی در تأسیسات توزیع نیز در کنار گرمای هوا، فشار مصرف بالا در ساعات پیک عنوان شده است.

تأسیسات و خطوط توزیع فرسوده که بخشی از شبکه توزیع برق شهرهای کشور را تشکیل می دهد، در این روزها که بار مصرف بالای برق بر شبکه توزیع گاهاً فراتر از ظرفیت این خطوط است، بروز اشکالات فنی را در این تأسیسات افزایش داده که این موضوع قطعی های پراکنده برق را به دنبال داشته است.

* وزیر نیرو: افزایش مصرف برق بیش از این، هشدار دهنده است

«حمید چیت چیان» وزیر نیرو در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص اینکه آیا در دو هفته اول تابستان، قطعی های برق ناشی از کمبود تولید برق نسبت به میزان مصرف داشته ایم، گفت: خیر، تا امروز تولید برق و مدیریت مصرف در ساعات پیک، جوابگوی تأمین برق نقاط مختلف کشور بوده است اما افزایش میزان مصرف بیش از این، هشداردهنده است که باید مردم نسبت به موضوع مهم مدیریت مصرف برق توجه داشته باشند.

از اینرو، چنانچه مدیریت مصرف برق از سوی مردم صورت نگیرد، احتمال بروز خاموشی هایی در مقیاس قابل توجه در کلانشهرهای کشور وجود دارد.

* چه کنیم که دچار خاموشی نشویم؟

شرکت توانیر با صدور اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد از عموم هموطنان و مشترکین گرامی در تمامی بخش‌ها تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23) کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری نمایند.

توانیر در این اطلاعیه 4 درخواست زیر را به‌عنوان راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق از مردم مطالبه کرد:

· در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود.

· دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

· هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی به‌طور همزمان به‌ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود.

· خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟