مرگ‌و میر "تب‌ کریمه کنگو" در تهران نداشتیم/ گوشت با مهر دامپزشکی بخرید

رکنا اقتصادی: کریم امیری اظهار کرد: سازمان دامپزشکی نیز مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرگ پیرزن ۷۲ ساله تهرانی بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تکذیب می‌کند، چرا که بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت علت فوت این پیرزن بیماری دیگری بوده و بسیاری از بیماری‌ها مانند برخی از انواع سرطان نیز می‌تواند علائمی شبیه تب کریمه کنگو داشته باشند اما آزمایش پیرزن فوت شده در تهران هیچ نشانی از این بیماری نداشت.

وی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با توجه به اینکه یک بیماری بومی است، هر ساله شاهد آن خواهیم بود و نمی‌توانیم ویروس این بیماری را به صورت کامل از طبیعت حذف کنیم، چرا که می‌تواند در هر سال در جوندگان، کنه‌ها یا دام‌های اهلی وجود داشته باشد؛ بنابراین امکان حذف کامل آن وجود ندارد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در هر سال که فعالیت و جمعیت کنه‌ها بیشتر شود، بیماری تب کریمه کنگو نیز بیش از پیش قابل مشاهده است، گفت: تنها چیزی که می‌تواند این بیماری را کنترل کند و سبب شود تا مرگ و میر در جمعیت انسانی شاهد نباشیم، هشدارها و نکات بهداشتی است که همواره دستگاه‌هایی مانند دامپزشکی و وزارت بهداشت آن را اعلام می‌کنند و مردم باید آن را به صورت جدی عمل کنند.

امیری با تاکید بر اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را از عرضه‌کنندگان مجاز و با مهر سازمان دامپزشکی تهیه کنند، ادامه داد: یکی از عوامل انتقال این بیماری کنه است و در این زمینه دامداران باید همیشه به ویژه در فصول گرم مراقب واحدهای دامپروری خود باشند و به موقع و به اندازه نسبت به سمپاشی فضای دامداری اقدام کنند تا جمعیت کنه‌ها قابل کنترل و رصد شود. همچنین اگر دام در کشتارگاه‌های مجاز ذبح و نکات بهداشتی نیز در مورد آن رعایت شود، مسلما گوشت استحصال شده از این کشتگارگاه کاملا سالم و بدون هیچ گونه مشکل است اما به هیچ وجه از مراکز غیرمجاز کشتار دام گوشت تهیه نکنند یا آنکه دامی را برای کشتار و مصرف، خود ذبح نکنند.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم رعایت این نکات بهداشتی سالانه شاهدیم که ۵ تا ۱۰ نفر در اثر این بیماری فوت می‌کنند و ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند اما بر اساس آمارهای وزارت بهداشت تاکنون ۶۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و سه نفر نیز آمار مرگ و میر در جمعیت انسانی اعلام شده است که عمدتا جمعیت روستایی بوده‌اند یا افرادی بودند که به روستاها رفته و با دام‌های آلوده تماس مستقیم داشته‌اند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی بابت مصرف گوشت در جمعیت شهری نداشته‌ایم مگر آنکه کسی به روستا رفته باشد و به جای تامین گوشت از مراکز معتبر دام را از آنجا به محل زندگی خود انتقال داده باشد و آن را ذبح و مصرف کرده باشد.

امیری تاکید کرد: مردم توجه کنند که گوشت مورد نیاز خود را از عرضه‌کنندگانی که گوشت عرضه‌شده آنها مورد تایید و مهمور به مهر سازمان دامپزشکی است، تهیه کنند و با توجه به اینکه این بیماری در دسته بیماری‌های شغلی محسوب می‌شود، از کسانی که با دام سر و کار دارند، درخواست می‌کنیم تا نکات و موارد بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی را رعایت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 280852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟