حمل ونقل ریلی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌خواهد

رکنا اقتصادی: محمد رضا نصرت نظامی امروز (چهارشنبه) در آیین تکریم و معارفه مدیر کل راه آهن اصفهان با اشاره به نقش راه آهن در توسعه اظهار کرد: تا قبل از انقلاب خطوط ریلی کشور به ۵ هزار کیلومتر رسید و در زمان دوران دفاع مقدس راه آهن مانند یک اسلحه جنگی ایفای نقش کرد بر اساس آمار بنیاد شهید و امور ایثار گران پس از دستگاههای نظامی بیشترین آمار شهداء و جانبازان متعلق به شرکت راه آهن است.

وی در همین رابطه افزود: پس از جنگ و در دوران سازندگی راه آهن نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه کشور ایفا کرد همچنین دولت‌ها توجه ویژه‌ای نسبت به توسعه راه آهن داشته‌اند به طوری که امروز در کانون توجه مسئولان کشوری قرار دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن کشور در رابطه با سهم راه آهن از جابجایی بار خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰.۲ درصد جابجایی بار کشور بر عهده راه آهن است درصورتی که حمل بار ریلی در جامعه اروپایی متشکل از ۵۲ کشور، ۱۸ درصد است و در جابجایی مسافر به ۳۰ درصد می‌رسد؛ این رقم در روسیه با ۱۵۰ هزار کیلومتر خط ریلی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول عرضی به ۸۸ درصد در زمینه حمل و نقل می‌رسد و در آمریکا ۳۸ درصد است.

وی در همین رابطه افزود: این ارقام بیانگر این است که راه آهن ایران به شرایطی که باید، نزدیک هم نشده است و در پایان برنامه ششم توسعه، سهم حمل و نقل ریلی باید به ۳۰ درصد افزایش یابد که نیازمند اصلاح و بازسازی خطوط و تامین ناوگان است.

نصرت نظامی در رابطه با منابع مورد نیاز برای رسیدن به این هدف خاطرنشان کرد: برای افزایش ۲۰ درصدی حمل و نقل ریلی نیازمند ۱۰۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که ۱۶ میلیارد تومان آن برای اصلاح زیرساخت‌ها بر عهده دولت است و فعالیت‌های مربوط به تامین ناوگان باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود. به همین منظور مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری دراین حوزه قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به معرفی مدیر کل جدید راه آهن اصفهان گفت: برای انتخاب جانشین حسن ماسوری، مدیر کل سابق راه آهن اصفهان وسواس زیادی داشتیم که به دلیل اهمیت و قدرت اقتصادی استان اصفهان و صنایع آن بوده است.

همچنین حسن ماسوری، مدیر کل سابق راه آهن استان اصفهان با اشاره به دوران مدیریت خود در این سازمان گفت: هنگامی که کار خود را در راه آهن اصفهان آغاز کردم با مشکلات زیادی مانند کمبود نقدینگی مواجه بودیم، اما توانستیم با مشارکت بخش خصوصی کارهای زیادی را پیش ببریم.

وی در همین رابطه افزود: هر کدام از مدیران شرکت راه آهن اصفهان از توان مدیریتی و ظرفیتی برخوردار هستند که می‌تواند بخش راه آهن استان‌های محروم را آباد کند.

همچنین سید رضا سادات حسینی، مدیر کل جدید راه آهن اصفهان با اشاره به ماموریت‌های این سازمان گفت: ماموریت شرکت راه آهن جابجایی مسافر و حمل بار است که رگ حیاتی راه آهن محسوب می‌شود. راه آهن اصفهان در زمینه حمل بار توسعه بیشتری نسبت به حمل مسافر داشته است که هر دو باید تقویت شود.

وی افزود: برای رسیدن به هدف برنامه ششم توسعه باید ۶۲ تا ۶۳ میلیون تن بار جابجا شود تا هزینه‌ها و درآمدهای راه آهن برابر شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟