برنامه ضربتی بانک مرکزی برای تسریع پرداخت وام ازدواج +فیلم
حجم ویدیو: 5.54M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45

رکنا اقتصادی: سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این طرح در دو ماه مرداد و شهریور امسال اجرایی می شود.

وی افزود: به طور میانگین ماهیانه بین 70 تا 100 هزار نفر در سامانه ازدواج ثبت نام می کنند و به طور متوسط هر ماه 70 تا 80 هزار فقره وام پرداخت می شود.

میرمحمدصادقی با یادآوری اینکه حدود 500 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند، گفت: برای رفع این مشکل طرحی با همکاری برخی بانک ها تهیه شد و از اول مرداد ماه امسال اجرا می شود و تا پایان شهریور ادامه دارد .

به گفته وی در این طرح بانک های ملی، ملت، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، مسکن، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان همکاری دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح بانک ها به دو گروه تقسیم شده اند، گفت: دسته نخست بانک هایی هستند که در این طرح به طور مستقیم همکاری و تفاهم نامه امضا کرده اند و سهمیه 500 هزار فقره وام برای آنها تعیین شده و گروه دوم مربوط به سایربانکهاست که موظفند حداقل 2 برابر حداکثر پرداختی خود در زمینه وام ازدواج را به متقاضیان پرداخت کنند.

میرمحمدصادقی ادامه داد: بانک های همکار در این طرح از امتیازهای بانک مرکزی برخوردار می شوند که در آینده اطلاع رسانی می شود.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: اولویت در این طرح با متقاضیان مناطق محروم و افرادی است که زمان بیشتری در صف انتظار دریافت وام ازدواج بوده اند.

وی ادامه داد: به بانک ها توصیه کرده ایم پرداخت وام ازدواج را برای این دسته از متقاضیانی که در صف انتظار قرار دارند، تسهیل کنند به شکلی که حداکثر با معرفی یک ضامن برای هر فقره وام، قابل دریافت باشد.

به گفته میرمحمدصادقی، ستادی در بانک مرکزی مسئول پیگیری اجرای این طرح شده است تا متقاضیان بتوانند هر گونه مشکل در دریافت این تسهیلات را به طور مستقیم به بانک مرکزی اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح ریالی از منابع بانک مرکزی هزینه نمی شود، گفت: پیش بینی ما این است که بیش از 50 هزار میلیارد ریال وام در این طرح پرداخت شود.

وی یادآور شد: در این طرح سهمیه هر بانک مشخص شده که بیشترین آن به بانک ملی با 90 هزار فقره وام و کمترین آن به بانک قرض الحسنه مهر ایران با 30 هزار فقره اختصاص دارد، هرچند برای صندوق قرض الحسنه پارسیان و بانک توسعه تعاون تنها 5 هزار فقره سهمیه در نظر گرفته شده است.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه تعیین سهمیه با نظر خود مدیران بانک ها بوده است، اظهار داشت: علاوه بر تفاهم نامه ای که با بانک ها امضا شده است، وقتی بانک مرکزی ضمانت اجرای طرحی را بر عهده دارد به نظر می رسد که با موفقیت اجرایی شود.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: با توجه به وجود 500 هزار نفر در صف انتظار دریافت وام ازدواج و اینکه ماهیانه حدود 70تا 100 هزار نفر به جمع متقاضیان افزوده می شود ابراز امیدواری کرد در پایان شهریور ماه به صف انتظار به رقم 50 هزار نفر که در قانون Law بودجه 1396 قید شده است، برسیم.

وی با یادآوری اینکه زوجین 2 سال پس از تاریخ عقدنامه فرصت دارند برای دریافت وام ازدواج اقدام کنند، گفت: متقاضیان این وام از ابتدای مرداد ماه می توانند برای دریافت وام خود اقدام کنند، البته باید توجه داشت که اگر فردی در سامانه قرض الحسنه دریافت وام ازدواج ثبت نامه کرده و در مهلت قانونی یک ماهه برای تکمیل پرونده خود اقدام نکرده باشد، خود به خود از سامانه حذف می شود و باید مجدد ثبت نام کند.

وی تاکید کرد که تمرکز بر پرداخت وام ازدواج از سوی بانک های همکار در این طرح مانعی برای پرداخت سایر وام های قرض الحسنه نخواهد بود و آن موارد نیز باید پرداخت شود.

میرمحمدصادقی با یادآوری اینکه از ابتدای امسال 310 هزار فقره تسهیلات وام ازدواج پرداخت شده است، گفت: از آنجا که منابع قرض الحسنه از حساب های جاری و پس انداز قرض الحسنه پرداخت می شود، مشکلی در اجرای طرح رخ نمی دهد ، ضمن اینکه بانک های همکار در این طرح اغلب با مازاد منابع رو به رو هستند.

وی یادآور شد: از سال 1387 تاکنون که سامانه قرض الحسنه ازدواج زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شده ، هشت میلیون و 931 هزار و 600 نفر از این تسهیلات بهره مند شده اند که رقمی بالغ بر 326 هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: از نظر مبلغ، پارسال به دلیل افزایش سقف تسهیلات از 30 به 100 میلیون ریال بیشترین پرداختی ها انجام شد و رقم 99 هزار میلیارد ریال به ثبت رسید.

به گفته میرمحمد صادقی متقاضیان دریافت وام در صورت بروز مشکل می توانند از ابتدای مرداد با شماره های 29954283 و 29954256 و 29954260 و 29954270 تماس بگیرند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به زوج های جوان نیز توصیه کرد که تسهیلات دریافتی را صرف خرید کالای ایرانی کنند تا با این کار کمکی هم به رونق تولید شود.

میرمحمدصادقی همچنین گفت: به دلیل تراکم پرداخت وام ازدواج در دو ماه آینده شاهد یک افزایش تقاضا در بازار Store خواهیم بود و از این رو به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز توصیه می شود که شرایط خرید کالای ایرانی را برای مردم تسهیل کنند.

وی گفت: جزئیات پیشرفت اجرای این طرح به طور هفتگی به اطلاع مردم می رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284782 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟