آینده اوپک در دستان عربستان و سوریه

رکنا اقتصادی: یونس آرا در مورد نشست روز آینده وزیران اوپک و سایر تولید کنندگان، بیان کرد: این نشست براساس اتفاقات اخیر بازار Store نفت برگزار خواهد شد. نخست آنکه اعضای اوپک براساس توافق متعهد شدند تولید خود را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق تاریخی بین اعضای اوپک و غیراوپک بود و همه کشورهای تولید کننده به این جمع بندی رسیدند که وضعیت تولید باید ساماندهی شود. درغیر این صورت همه تولید کنندگان با ضرر مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش تولید کشورهای لیبی و نیجریه، تصریح کرد: تولید این دو کشور مجددا وارد مدار شده است. نیجریه در ماه گذشته یک میلیون بشکه بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشته است. لیبی هم در حال حاضر ۵۰۰ هزار بشکه تولید می‌کند و مجموع تولید این دو کشور ۱.۵ میلیون بشکه است که هنگامی که در مقابل کاهش ۱.۸ میلیون بشکه‌ای اوپک قرار می‌گیرد، در واقع تنها ۳۰۰ هزار بشکه کاهش تولید اتفاق افتاده است و این در بازار تاثیر خاصی ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که یک کمیته پنج نفره که سه عضو آن از اعضای اوپک و دو عضو آن غیراوپک هستند، گفت: بر میزان تولید اعضای اوپک و غیراوپک نظارت می‌کنند و طبق گزارشی که ارائه خواهند کرد مشخص می‌شود که اعضای اوپک و غیراوپک چقدر به کاهش میزان تولید پایبند بودند.

یونس آرا با تاکید بر این که ناظران انتظار تحول زیادی از نشست روز آینده ندارند، ادامه داد: اوپک برای حفظ جایگاه خود و ارتباط با غیراوپک باید یک اقدام اساسی کند. عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده اوپک باید واکنش مناسبی از خود نشان دهد. از آنجایی که تولید عربستان سعودی در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون بشکه و بسیار بالاتر از سایر اعضاء است، این کشور باید با کاهش تولید خود جایگاه اوپک را حفظ کند زیرا سایر کشورها ظرفیتی برای کاهش تولید ندارند. اکوادور رسما اعلام کرده از توافق کاهش تولید کناره گیری خواهد کرد. عراق هم با توجه به این که دیگر کشمکشی با داعش ISIS ندارد، تمایل خود را به افزایش تولید نشان داده است.

وی با تاکید بر این که نقش کنترل‌کنندگی اوپک در حال تضعیف است، اظهار کرد: انتظار می‌رود عربستان سعودی و روسیه به عنوان بزرگ ترین اعضای اوپک و غیر اوپک برای کنتور بازار تصمیم جدی بگیرند، زیرا لیبی و نیجریه اعلام کردند با کاهش تولید مواجه نیستند.

این کارشناس اقتصادی، در پایان گفت: برخی منابع غربی پیش بینی می‌کنند اوپک رو به زوال است و یا دچار مرگ سریع شده یا مرگ تدریجی و یا مرگ آرام. اگر اوپک در نشست آینده واکنش قابل ملاحظه‌ای از خود نشان ندهد دچار مرگ سریع می‌شود. اگر شرایط به همین روال باقی بماند مرگ تدریجی و اگر توافق حاصل شود مرگ آرام.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 285699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟