درآمد روزانه ۳ میلیارد تومانی شماره‌گذاری خودرو در سال ۹۶

رکنا اقتصادی: پلاک‌گذاری یا‌‌‌ همان شماره‌گذاری خودرو یکی از محل‌های درآمد دولت در ایران است و به همین دلیل هم دولت نگاه جدی به کسب درآمد از این محل دارد. این وابستگی در سال‌های اخیر بیشتر از قبل هم شده است، به‌طوری که مقایسه درآمد دولت از این محل در دو سال اخیر نشان می‌دهد دولت قصد دارد درآمد خود را از این محل نسبت سال ۹۴ دو برابر کند و تقریبا به عددی نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برساند.

بر پایه گزارش‌های منتشرشده درآمد دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو در سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. بانک مرکزی هفته گذشته گزارش درآمد‌ها و مخارج دولت در بودجه سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد که طبق آن درآمد دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. تحقق این درآمد میلیارد تومانی دولت از مالیات شماره‌گذاری خودرو در حالی است که در بودجه سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی شده بود مبلغ ۷۰۰میلیارد تومان از این محل کسب شود که البته رقم تحقق‌یافته بیشتر از آن بوده است.

درآمد دولت از محل شماره‌گذاری خودرو در سال گذشته (۱۳۹۵) رشد حدودا ۵۰درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته، به‌گونه‌ای که درآمد دولت از این محل در سال ۱۳۹۴ برابر با ۶۰۰میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال گذشته درآمد دولت از مالیات بر نقل و انتقال خودرو حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت از این محل در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۰درصد رشد نشان می‌دهد.

در آمد ۱۲هزار میلیاردی در بودجه سال ۹۶

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور، دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو، ۱۱هزار و ۱۷۳میلیارد و ۱۶۸میلیون ریال درآمد کسب خواهد کرد. این یعنی دولت هر سال بیش‌از گذشته به این بودجه وابسته و همین هم باعث می‌شود دولت یکی از بزرگ‌ترین حامیان خرید و فروش ماشین در ایران باشد. با این اوصاف دولت در سال ۱۳۹۵ روزانه در حدود ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان از محل شماره‌گذاری خودرو درآمد داشته است و قصد دارد این درآمد را برای سال ۱۳۹۶ به روزانه ۳ میلیارد تومان افزایش دهد. این در حالی است که دولت در سال ۱۳۹۴ روزانه فقط یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل شماره‌گذاری خودرو درآمده داشته است.

هزینه پلاک گذاری خودرو

دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ و در جدول شماره ۱۶ هزینه تعویض پلاک خودرو را به مجلس پیشنهاد داده بود. در این بخش هزینه صدور پلاک برای انواع خودرو، ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و به تصویب مجلس رسید. این هزینه برای سال ۹۵ در حدود ۱۰۰هزار تومان برای خودروهای بالای ۵۰میلیون تومان و ۵۰ هزار تومان برای خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود اما دولت برای بودجه سال ۹۶ همه این ارقام را یکسان‌سازی و به عبارت دیگر هزینه تعویض پلاک را تک‌نرخی کرده است. برخی کار‌شناسان بر این باورند افزایش هزینه ۵۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان و کاهش ۱۰۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان بیشتر به ضرر قشر متوسط و رو به پایین است. به عقیده این کارشناسان این تصمیم سبب خواهد شد ثروتمندان پول کمتری بابت تعویض پلاک پرداخت کنند و هزینه تعویض پلاک بنز و پراید یکسان باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286385 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟