افزایش هشت درصدی تولید نفت‌خام ایران تا پایان سال

رکنا اقتصادی: در این برنامه، از افزایش تولید میدان‌های غرب کارون (آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان آذر به عنوان یکی از مهمترین اجزای برنامه تولید نفت خام کشور یاد و تاکید شده است که با تکمیل واحدهای فرآورشی و انتقال، برداشت حداکثری از این میدان‌های مشترک ممکن شود.البته غرب کارون تا افزایش ظرفیت تولید به ۷۰۰ هزار بشکه در پایان سال ۱۳۹۷ و در نهایت تحقق هدف تولید روزانه یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه، راه درازی در پیش دارد که امید است امضای قراردادهای جدید نفتی مسیر تحقق این اهداف را هموار سازد.

میدان آزادگان جنوبی نیز که طی سال‌های متمادی و در بهترین حالت، تولیدی بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز را تجربه نکرده بود، در دولت یازدهم با استفاده از منابع داخلی اخیرا تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت را نیز پشت سر گذاشته است . بر اساس اعلام برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، بیش از ٥٠ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، حدود ٢٣ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و بیش از ٩٠ درصد پیشرفت طرح توسعه میدان یاران شمالی در دولت یازدهم حاصل شده است.

تولید از میدان آزادگان جنوبی هم اکنون از مرز ۸۰ هزار بشکه در روز گذشته است، اما روند توسعه آن با جدیت ادامه دارد و برآوردها حاکی است ظرفیت تولید این میدان تا پایان امسال به ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. برداشت از میدان نفتی آذر در استان ایلام نیز از اسفندماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه‌اش به ۳۰ هزار بشکه نفت رسیده است.

تولید تجمعی میدان مشترک یادآوران به ۶۵ میلیون بشکه رسیده است و این میدان تاکنون بالغ بر ۳,۴ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه داشته است. تولید تجمعی میدان آذر از ۲.۲ میلیون بشکه در روز گذشته و تولید تجمعی میدان مشترک یاران شمالی نیز حدود هفت میلیون بشکه و درآمدزایی آن تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

پیش‌بینی می‌شود طرح آزادگان جنوبی نیز امسال بیش از ۱,۲ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کند. این در حالیست که آزادگان شمالی نیز تاکنون بیش از ۱,۵ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کرده است.

شرکت متن مکلف است ظرفیت تولید میادین غرب کارون را تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برساند، اما برآوردها حاکی از آن است که علاوه بر تحقق این هدف، دستیابی به ظرفیت تولید روزانه ۳۶۸ هزار بشکه نفت در پایان سال امکانپذیر است که غالب این افزایش ظرفیت از محل افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی و به تولید رسیدن میدان یاران جنوبی تامین خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟