مقایسه مصرف برق ایران با کشورهای همسایه

رکنا اقتصادی: پیک بار کشور در سال جاری در اواخر نیمه اول تیرماه سال جاری به ۵۵ هزار و ۳۹۶ مگاوات و دیروز نیز به ۵۵ هزار و ۸۰ مگاوات رسید. این روند مصرف برق نشان می‌دهد صنعت برق با یک رویه افزایشی قابل تأمل و هشدار دهنده ای روبرو شده است.

این میزان نشانگر رشد پنج درصدی مصرف برق است که به تنهایی برابر با کل مصرف برق کشوری مثل ارمنستان با ۱۸۰۰ مگاوات مصرف و نزدیک به کشور آذربایجان با مصرفی بالغ بر ۳۸۰۰ مگاوات است.

برای جبران این میزان رشد، سالانه می‌بایست حدود ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرد که خود به تنهایی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه روی دست صنعت برق می‌گذارد.

در طول چهار سال گذشته حدود ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و طبق براوردهای صورت گرفته قرار است که تا قبل از تابستان ۱۳۹۷ حدود ۴۰۰۰ مگاوات دیگر وارد مدار شود.

در حال حاضر ضریب آمادگی نیروگاه‌ها ۹۸.۵ درصد و ضریب آمادگی شبکه انتقال و توزیع برق کشور ۹۹.۵ درصد است که یک رکورد بسیار خوب برای این صنعت است.

در خصوص وضعیت پایتخت نیز باید گفتکه پیک بار تهران در یک‌سال گذشته حدود ۸۰۰ مگاوات افزایش داشته این در حالی است که دمای هوا در این شهر چندان گرم نشده است و برای جبران این میزان افزایش حداقل می‌بایست ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرد که با احتساب هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع آن می‌بایست تنها برای تهران سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد.

این در حالی است که کل اعتبار اختصاص داده شده به صنعت برق کشور در سال گذشته برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است.

وضعیت فعلی صنعت برق در حالت هشدار قرار گرفته و به نظر می‌رسد که علت اصلی این مساله تعرفه‌های پایین بخش برق باشد که موجب شده به مدیریت مصرف آنطور که باید توجه نشود، با این حال باید این مساله را مورد توجه قرار داد که اکنون کشور در مرز خاموشی قرار گرفته و لازم است که به این مهم بیش از همیشه عنایت شود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

اخبار اختصاصی حوادث رکنا را از دست ندهید:

اولین گفت وگو با عاملان مرگ بنیتا کوچولو / درآمد سارق ماهی 5 میلیون بود! +فیلم گفتگو و عکس

فوری / خودکشی قاتل آتنا + عکس

ملیکای 18 ماهه همانند بنیتا در مشهد دزدیده شد + عکس

اشک علی دایی در آمد! + فیلم

مجتبی دخترم را به دخمه پشت سوپر مارکت برده بود و ... / پشیمان نیستم که او را کشتم + عکس

اتفاق شوم در خانه عروس! داماد وقتی چمدان را در اتاق دید ...

پایان خونین دوستی تلگرامی 2 سرباز در شهرری

نازنین به همراه نادر و مصطفی مرا به بیابان های ورامین بردند و ... + عکس

مراقب باشید پیامک شارژ رایگان یک تله است

مرگ زن عاشق پس ازقتل همسر / 2 قلوها تازه متولد شده یتیم شدند

دوکفتار در دام پلیس

آخرین بارقه های امید برای نجات دختر 5 ساله

رد پای یک زن درتیراندازی گانگستری مشهد + عکس

دو مداح مشهور دستگیر شدند / اژه ای خبر داد

 

کدخبر: 288656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟