دولت برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین ندارد/ نیاز صنعت نفت به ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

رکنا اقتصادی: بیژن زنگنه با اشاره به جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رای اعتماد بالای نمایندگان مردم، حاکی از اعتماد به صنعت نفت بود.

وی با اشاره به اولویت‌هایی که برای وزارت نفت در دولت دوازدهم در نظر گرفته است، گفت: به طور کلی یک برنامه کوتاه‌مدت و یک برنامه بلندمدت برای وزارت نفت در نظر گرفته‌ام. مهمترین اقدام در دولت دوازدهم پیگیری اجرای قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه و فناوری خارجی است.

وزیر نفت با تاکید بر اهمیت افزایش ضریب بازیافت از میادین نفتی تصریح کرد: افزایش ضریب بازیافت یک امر حیاتی برای صنعت نفت است و چنانچه صورت نگیرد، ذخایر نفتی خود را از دست می‌دهیم و به شرایط بحرانی می‌رسیم. افزایش ضریب بازیافت نیاز به تکنولوژی و سرمایه دارد. در حال حاضر ضریب بازیافت از میادین نفتی و گازی کمتر از ۳۰ درصد است.

زنگنه ادامه داد: طبق قانون Law باید هر سال یک واحد درصد باید افزایش ضریب بازیافت صورت بگیرد که برای آن باید تلاش کنیم. در این راستا مذاکراتی نیز در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش صادرات گاز گفت: شرط افزایش صادرات گاز، افزایش تولید گاز است. نخستین اولویت ما تولید گاز از پارس جنوبی خواهد بود. پارس جنوبی در حال حاضر شش فاز نیمه‌تمام دارد که طی امسال و سال آینده تمام خواهند شد و تخلیه طبیعی ۲۷ فاز پارس جنوبی صورت می‌گیرد. فاز ۱۱ نیز طی یک فرآیند ۴۰ ماهه که اکنون یک ماه آن گذشته به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نفت که در برنامه تلویزیونی "تیتر امشب" حضور یافته بود، با اشاره به گازرسانی به شهرها و روستاها نیز توضیح داد: در دولت یازدهم ۹ هزار روستا گازرسانی شد. در حال حاضر ۵ هزار روستا باید گازرسانی شود و پس از آن به پوشش ۹۵ درصد خواهیم رسید.

زنگنه در مورد پتروشیمی نیز توضیح داد: جهت دوم پتروشیمی با محوریت بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به خاموش کردن فلرها اظهار کرد: یکی از برنامه‌های وزارت نفت در دولت دوازدهم خاموش کردن همه مشعل‌هایی است که گاز را همراه نفت می‌سوزانند. امیدوارم این در طی چهار سال به نتیجه برسد. در حال حاضر پنج میلیارد دلار طرح در حال اجرا است.

وزیر نفت ادامه داد: بهبود ساختار نفت، ارتقاء کیفیت مهارت حرفه‌ای کارکنان، توجه به نیروی انسانی، اشتغال و غیره از دیگر طرح‌های وزارت نفت در دولت دوازدهم است.

زنگنه با بیان اینکه طبق برنامه ششم صنعت نفت نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی دارد، افزود: حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از این سرمایه باید از منابع خارجی تامین شود. تا پایان سال ۹۶، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب خواهد شد. ما دشمن‌های سرسختی داریم که اگر همدل باشیم این دشمنان نمی‌توانند کاری انجام دهند. رفتاری که امروز در مجلس صورت گرفت باعث شد به آینده امیدوار شوم. با اینکه برخی نمایندگان مخالف بودند همواره حفظ منافع ملی را مدنظر قرار می‌دادند.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظم سرمایه مورد نیاز صنعت نفت سرمایه خارجی خواهد بود، تصریح کرد: همزمان با جذب سرمایه خارجی کارگروهی برای جذب منابع مالی از فاینانس و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

وزیر نفت از انجام مذاکره با شرکت‌های بین المللی نفتی خبر داد و گفت: برای جذب سرمایه در حال انجام مذاکرات جدی با شرکت‌های خارجی هستیم و هر هفته در جلسه‌ای نتایج مذاکرات را پیگیری می‌کنم. در این راستا برای میادین منصوری با شرکت‌های لوک‌اویل و پرتامینا، برای آب تیمور با شرکت‌های لویک اویل، پرتامینا و مرسک، برای لایه‌های نفتی پارس جنوبی با شرکت مرسک، برای میدان چنگوله با شرکت OMV، برای میدان آذر با شرکت‌های او یک و گس‌پروم نفت، برای میدان یاران با شرکت ایرانی تدبیر انرژی و... در حال مذاکره هستیم.

زنگنه با بیان اینکه تولید از میادین غرب کارون تا پایان سال به ٣٠٠ تا ٣٥٠ هزار بشکه می‌رسد، اظهار کرد: در حال حاضر ضریب بازیافت این میادین زیر ١٠ درصد است.

وی درباره صادرات گاز به عراق توضیح داد: صادرات گاز به عراق از طریق دو خط و از شهرهای نفت شهر و بصره به میزان ٣٠ میلیون متر مکعب صورت خواهد گرفت، البته صادرات از نفت شهر آغاز شده و به مرور افزایش خواهد یافت،صادرات از بصره نیز تا پایان سال آغاز می‌شود.البته مشکلاتی از نظر پرداخت وجود دارد و بانک‌های ایران با عراق هماهنگ نمی‌شوند، دلیل این موضوع این است که بانک‌های عراق در اختیار آمریکا هستند.

وزیر نفت در رابطه با صادرات گاز به پاکستان و خط لوله صلح نیز توضیح داد: پاکستان در این مورد پاسخ درستی نمی‌دهد.حدود ٢٠ روز پیش نامه‌ای در این‌باره نوشتم و ارسال کردم. همچنین از همکاران در شرکت نفت درخواست کردیم مسیر حقوقی را دنبال کنند، ایران برای این خط میلیاردها دلار پول خرج کرده است.

زنگنه در پایان با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در دولت یازدهم گفت:امیدوارم صدا و سیما در دولت دوازدهم با دولت، مخصوصا در بخش سیاسی مهربان‌تر باشد، انتقاد کند اما نامهربانی نکند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟