کاهش ۹۵ درصدی صادرات مبلمان/ خالی ماندن نیمی از ظرفیت کارخانه‌ها

رکنا اقتصادی: حسن احمدیان در این باره اظهار کرد: در سال‌های گذشته شعار حمایت از صادرات مرتب تکرار شده اما کمک جدی و بسترسازی مناسب برای عملیاتی شدن این شعارها وجود نداشته و برهمین اساس اکنون می‌توان گفت که کاش این شعارها به همت ملی تبدیل می‌شد.

وی با بیان این که در صادرات مبل و کاهش آن در سال‌های گذشته موضوعات متعددی دخیل بوده است، بیان کرد: واردات مواد اولیه و ماشین آلات از جمله مواردی است که نیازمند حمایت‌های دولتی محسوب می‌شود و تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و قیمت تمام شده کالا و بالا بودن آن در ایران از دیگر موضوعات دخیل در وضع صادرات است.

احمدیان همچنین اظهار کرد: بحث دیگر شناسایی کشورهای هدف و بازاریابی در آنهاست. برای انجام این مهم لازم است در نمایشگاه‌های مختلف بین المللی حضور داشته و به بازاریابی بپردازیم، اما با توجه به هزینه‌های بالایی که در این بخش وجود دارد امکان حضور موثر در این نمایشگاه‌ها فراهم نمی‌شود. البته در این زمینه دولت به طور دائم وعده حمایت و مشارکت ۵۰ درصدی در هزینه‌ها را می‌دهد، اما تاکنون حتی یک درصد این وعده‌ها نیز عملیاتی نشده است.

وی از عمان، قطر، آذربایجان، ازبکستان، عراق و افغانستان به عنوان بازارهای هدف صادراتی ایران یاد کرد و گفت: با این وجود ما هنوز موفق به صادرات هدفمند و پیوسته نشده‌ایم و تنها کاری که توانسته‌ایم انجام دهیم آن بوده که حجم صادرات را با طراحی و دیزاین جدید حفظ کنیم، اما با این وجود هنوز شاید بالغ بر ۹۵ درصد صادرات مبلمان ایران در طول چند سال گذشته کاهش یافته باشد.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان همچنین، اظهار کرد: در پنج سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که منجر به کاهش صادرات مبل شد و بدین ترتیب شرایط به گونه‌ای پیش رفت که اکنون صادرات ما در این بخش حدود هفت تا هشت میلیون دلار است در حالی که زمانی این صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسیده بود. البته در آن دوره بخشی از تمرکز ما هم بر روی بازار Store عراق بود که بعدها به دلیل حمله داعش ISIS این بازار با افت جدی مواجه شد.

احمدیان ادامه داد: نکته دیگر آنکه برای صادرات کالایی مانند مبلمان نیازهای گمرکی خاص و بسته بندی مناسب لازم است که در این زمینه‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آنکه در داخل کشور نیز نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه در حوزه مبلمان اداری، دکوراسیون داخلی، مبلمان خانگی و یراق‌آلات و ماشین‌آلات این عرصه برگزار می‌شد که اتحادیه ما با رویکرد رفع مشکلات در برگزاری این نمایشگاه‌ها حضور جدی داشت تا بدین ترتیب توان صادراتی کشور نیز ارتقاء یافته و تولید شرایط بهتری را تجربه کند. برهمین اساس هیات‌های تجاری از کشورهای مختلفی برای این نمایشگاه‌ها دعوت می‌شدند و شرایطی مناسب فراهم می‌شد، اما اکنون یک تا دو سال است که برگزاری این نمایشگاه ها به شرکت‌های خصوصی سپرده شده که رویکرد آنها متفاوت بوده و موجب می‌شود یکی از حلقه‌های اصلی بازاریابی این صنعت چیده شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: صنعت مبلمان کشور مدعی است که می‌تواند سالانه بالغ بر هزار میلیارد تومان تراکنش مالی داشته باشد. از سوی دیگر هشت درصد اشتغالزایی کشور به صنف ما مربوط می‌شود، اما با این وجود هنوز ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های ما خالی است و نیاز است به این حوزه توجه بیشتری صورت بگیرد.

احمدیان در عین حال متذکر شد: برهمین اساس شاید لازم باشد کارگروه یا میزی به صنعت مبلمان اختصاص داده شود و به این بخش نگاه موثرتری صورت بگیرد. البته برنامه ریزی برای پیشرفت این بخش هم کار چندان دشواری نیست و کافی است که برای پیشرفت در این حوزه به کشور ترکیه نظر کنیم، چراکه اکنون یکی از ارکان مهم صادرات این کشور را مبلمان تشکیل می‌دهد. حال شاید بد نباشد که یک بار هم شده به جای کپی برداری از مدل‌ها از مدیریت یک کشور کپی برداری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟