برنامه بانک مرکزی برای  تعیین‌تکلیف سپرده‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان فرشتگان

رکنا اقتصادی: محمدرضا تابش با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در دولت دوازدهم با حضور مسئولان و وزرای جدید، اظهار داشت: تصویب اصلاحیه دستور العمل افتتاح حساب سپرده ریالی برای اشخاص خارجی و نیز تصویب مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن نخبگان تا ١٥ سال، بخشی از جمله مصوبات نخستین جلسه شورا در دولت دوازدهم بود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این جلسه گزارشی از اقدام های انجام شده بانک مرکزی در ماه های اخیر، از جمله تعیین تکلیف و حذف فعالان غیرمجاز در بازار Store پول و تشریح بخشنامه اخیر صادر شده درباره نرخ سود علی الحساب که به منظور ایجاد تعادل در بازار انجام شده است و در نهایت زمینه لازم را برای عملیاتی شدن نرخ های سود مصوب قبلی را فراهم می کند، به شورا ارائه شد.

پیشنهاد اختصاص منابع از سوی دولت در صورت امکان برای تادیه خسارت سپرده گذاران خُرد

تابش با بیان اینکه اعضای شورای پول و اعتبار ضمن قدردانی از اهتمام جدی بانک مرکزی در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، خواستار عمل به قول ها و وعده های مسئولان امر شدند، ادامه داد: من و الیاس حضرتی به عنوان نمایندگان ناظر مجلس در شورا، خواستار آن شدیم که از حقوق همه سپرده گذاران علی الخصوص سپرده گذاران خُرد که بعضا تمام دارائی خویش را برای کسب درآمدی مطمئن در این موسسات که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کرده یا بعضا از بخش تعاون که بخشی از حاکمیت است مجوز داشته اند، صیانت شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد شد برای تادیه خسارت این بخش از مردم در صورت امکان، دولت منابع لازم را اختصاص دهد یا بانک مرکزی با اهرم خطوط اعتباری اختصاصی حل مشکل سپرده گذاران کوچک و بازپرداخت مبلغ سپرده با سود مصوب شورای پول و اعتبار را در اولویت قرار دهد.

گلایه نسبت به عدم رعایت نرخ های مصوب پیش فروش خودرو توسط برخی خودروسازان

این نماینده مجلس افزود:همچنین دراین نشست نسبت به اقدام برخی خودروسازان که در پیش فروش خودرو، نرخ های مصوب بانک مرکزی را رعایت نکرده اند گلایه و اقدامات بانک مرکزی در خصوص رفع این مشکل تشریح شد.

وی درباره مطالب مطرح شده درجلسه ادامه داد: دادستان کل از تمرکز شکایات از موسسات مالی و اعتباری سراسر کشور در محکمه ویژه ای در تهران خبر داد، همچنین با اذن مقام معظم رهبری تصمیم گیری درباره چگونکی باز پرداخت تسهیلات و سود سپرده ها، به ویژه سپرده گذاران کوچک موکول به نظر سران سه قوه شده است.

احتمال تعیین تکلیف سپرده های بالای دویست میلیونی موسسه فرشتگان طی روزهای آتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:سیف نیز ازسرگیری تعیین تکلیف سپرده های بالای دویست میلیونی موسسه فرشتگان بعد از رفع مشکل پیش آمده را طی روزهای آتی محتمل دانست.

وی افزود:وزرای حاضر نیز بر لزوم پایین آوردن نرخ سود تسهیلات بانکی که تولید را اقتصادی کند، تاکید کردند و به تخصیص بهینه منابع محدود بانکی صرفا برای امر تولید توصیه شد.

رسیدگی سریع به تخلفات بانک ها

به نوشته خانه ملت، تابش به حضور محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رییس جمهوری در جلسه شورا خبر داد و ادامه داد: نهاوندیان از ضرورت اعتبار سنجی بانک های مختلف و اطلاع رسانی به مردم که مورد تاکید ریاست جمهوری است، سخن گفت و بر رسیدگی سریع به تخلفات بانک ها حتی بصورت جزئی و لحاظ کردن درجات مختلف تنبیهی در سطح افراد مسئول و شعب تصریح کرد تا تکلیف مردم با بانک های قانون Law مدار و متخلف مشخص شود.

عضو ناظر شورای عالی پول و اعتبار تصریح کرد:بررسی صورت های مالی بانک مرکزی در سال منتهی به پایان اسفندماه ١٣٩٥ جهت رسیدگی دقیق تر اعضا به جلسه بعد شورا موکول شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟