دارایی بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری جهان به یک تریلیون دلار رسید

رکنا اقتصادی: به نقل از رویترز، ارزش صندوق سرمایه گذاری نروژ، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری جهان، برای اولین بار به یک تریلیون دلار رسید که علت اصلی آن به رونق پیدا کردن بازارهای بورس و افزایش ارزش یورو بر می گردد.

در همین حال این صندوق در سال ۱۹۹۸ میلادی با هدف پس انداز درآمدهای نفت و گاز برای نسل آینده تاسیس شد و در حال حاضر صندوق سرمایه نروژ در حدود ۲.۵ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور است. البته پیش از این برآورد می شد که در دهه سال ۲۰۲۰ میلادی دارایی این صندوق ۱.۳ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی این کشور باشد.

صندوق سرمایه گذاری نروژ در حال حاضر تمامی دارایی خود را در بورس های خارجی، اوراق بهادر، مِلک و شرکت های هلدینگ در ۷۷ کشور جهان سرمایه گذاری می کند.

همچنین در حدود دو سوم سرمایه های این صندوق در سه ماه دوم سال جاری میلادی در بورس ها سرمایه گذاری شد که در ۹ هزار شرکت جهان سهام داشته است و این نشان می دهد که بیش از ۱.۳ درصد از سهام جهان را در اختیار دارد.

بر همین اساس، جمعیت نروژ ۵.۳ میلیون نفر است که کمتر از یک دهم درصد از کل جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهد و طبق قوانین پولی این کشور، دولت نروژ می تواند در انجام هزینه های خود بطور سالانه ۳ درصد از این صندوق استفاده کند که معادل ۲۳۵ میلیارد فرانک است. گفته می شود از جمله سیاست های این صندوق ذخیره ارزهای دیگر به غیر از دلار، یورو و پوند است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟