بوسه خداحافظی کاسینی بعد از 13 سال کاوش

این کاوشگر روز دوشنبه از ۱۲۰ هزار کیلومتری تایتان، قمر کیوان، رد شد که باعث تغییر مسیر آن به اندازه ای شد که آن را در مسیر برخورد با این سیاره قرار می دهد.
اجزای تشکیل دهنده کاسینی روز جمعه در اثر برخورد با اتمسفر کیوان ذوب و کاوشگر در میان گازهای سیاره تجزیه خواهد شد.
کاسینی در طول ۱۳ سالی که در مدار کیوان بوده از قوه جاذبه تایتان، دومین قمر بزرگ منظومه شمسی، برای اصلاح مسیر و قرار گرفتن در موقعیت های تازه برای مطالعه سیاره و حلقه های شگفت انگیزش استفاده کرده است.
این شیوه باعث شده کاسینی انرژی زیادی ذخیره کند چون در غیر این صورت برای تغییری عمده در جهت حرکت باید موتورهایش را آتش می کرد و مقداری از سوختش را از دست می داد.
هویگنز سال 2005 بر سطح تایتان فرود آمد و از آنجا عکس فرستاد
این موتورها که نیروی محرکه را فراهم می کنند تقریبا از کار افتاده اند و ناسا مصمم است اجازه ندهد که فضاپیما سرگردان دور کیوان بچرخد و می خواهد آن را به درستی منهدم و نابود کند.
ناسا آخرین پرواز کاسینی از کنار تایتان در روز دوشنبه را "بوسه خداحافظی" نامید.
ارل میز، مدیر پروژه کاسینی در "جی پی ال" ناسا در پاسادینای کالیفرنیا، گفت که کاوشگر در یک دهه اخیر تقریبا هر ماه یک بار از کنار تایتان گذشته است.
مطالعه این قمر به قطر ۵۱۵۰ کیلومتر یکی از موفقیت های برجسته ماموریت کاسینی بوده.
کاسینی در اوایل دوره ماموریتش در سال ۲۰۰۵ یک روبات کوچک به نام هویگنز را بر سطح تایتان نشاند که تصاویر فوق العاده ای از سطح سنگلاخی آن که در اثر جاری شدن متان مایع صاف شده مخابره کرد.
این ماده هیدروکربنی از آسمان نارنجی تایتان می بارد و به دریاهای بزرگ متان جاری می شود.
میشل داگرتی از دانشمندان ماموریت در امپریال کالج لندن می گوید که کاسینی تا آخرین لحظات عمرش به جمع آوری اطلاعات ادامه خواهد داد.
علاوه بر آخرین نگاه به تایتان، دانشمندان می خواهند تصاویر بیشتری از حلقه های کیوان و انسلادوس قمر دیگر آن تهیه کنند.
هدف آنها این است که در مرحله پایانی ماموریت از ابزارهایی استفاده شود که می تواند از گازهای اتمسفر بیرونی کیوان نمونه برداری و میدان مغناطیسی آن را ارزیابی کند.
در سه ساعت آخر ماموریت پیش از "برخورد" روز جمعه، کلیه داده های جمع آوری شده با دور زدن حافظه دایمی کاوشگر مستقیما به زمین مخابره خواهد شد.
تماس با کاوشگر پس از ورود آن به اتمسفر سیاره احتمالا فقط برای چند ده ثانیه ادامه خواهد یافت.
انتظار می رود که آخرین علائم رادیویی فضاپیما حدود ساعت ۱۱:۵۵ گرینویچ قطع شود.
کرت نیبور، دانشمند برنامه کاسینی در مقر ناسا در واشنگتن، گفت: "ماموریت کاسینی چیزهای خیلی زیادی به ما آموخته، و برای من شخصا آرامش بخش است که می دانم کاوشگر تا آخرین ثانیه ها بر اطلاعات ما از کیوان خواهد افزود."
ماموریت کاسینی-هویگنز یک ماموریت مشترک میان ناسا، آژانس فضایی اروپا و ایتالیا است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 305094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟