محاکمه جوانی که در نوجوانی مرتکب قتل شد

وی که 11سال از عمرش را در زندان گذرانده، طی این مدت 2بار برای اجرای حکم تا پای چوبه دار رفته اما هر بار در آخرین لحظات توانسته مهلت بگیرد. حالا درحالی‌که هم حکم قصاص و هم حکم پرداخت دیه از سوی دیوان عالی کشور نقض شده، وی صبح دیروز بار دیگر محاکمه شد تا یک‌بار دیگر کابوس‌های طناب دار برایش تداعی شود.

این جوان که محمد نام دارد متهم است روز ششم اردیبهشت‌ماه سال 83در نزاعی دسته جمعی مقابل باشگاه بیلیارد در رباط کریم جوانی به نام سعید را به ضرب چاقو به قتل رسانده است.او در بازجویی‌های اولیه به زدن ضربه چاقو به مقتول اعتراف کرد اما مدعی شد که فقط یک ضربه به وی وارد کرده است. این در حالی بود که مقتول با اصابت 2ضربه به قتل رسیده بود. او گفت: با دوستانم از مقابل باشگاه رد‌می‌شدیم که سعید با یکی از دوستانم درگیر شد. آنها از قبل با یکدیگر اختلاف داشتند.

مقتول با چوب به من حمله کرد. من هم برای دفاع از خودم یک ضربه به وی زدم. همین اعترافات کافی بود تا محمد که آن زمان 17سال داشت در شعبه 71دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شود. این رأی در شعبه 27دیوانعالی کشور نیز تأیید و پرونده به واحد اجرای احکام فرستاده شد.

وکلای قلابی ناجی شدند

قاضی اجرای احکام دادسرای امور جنایی ساعت 4صبح روز دوم مرداد‌ماه سال 87را برای به دار آویخته شدن محمد درنظر گرفته بود اما یک روز پیش از اجرای حکم معلوم شد 2وکیلی که در دادگاه از محمد دفاع کرده‌اند قلابی بوده‌اند.به این ترتیب سرپرست وقت دادسرا طی نامه‌ای به زندان خواستار توقف اجرای حکم شد.

با گذشت یک‌ماه از توقف اجرای حکم بار دیگر نام محمد در فهرست اجرای احکام قرار گرفت. اما این بار هم اجرای حکم به تعویق افتاد تا اینکه پرونده به حوزه نظارت قضایی رئیس قوه قضاییه فرستاده شود. بررسی پرونده مدت‌ها طول کشید تا اینکه سرانجام قضات شعبه 14دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وکلای جدید متهم را پذیرفتند. در این شرایط پرونده برای دومین مرتبه به دادگاه فرستاده شد.

آزادی بعد از 11سال

در دومین دور از رسیدگی که چندی قبل در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد قضات دادگاه با استناد به ماده 91قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92محمد را به پرداخت دیه و تحمل حبس محکوم کردند. قضات دادگاه طبق اظهارنظر کمیسیون پزشکی قانونی به این نتیجه رسیدند وی که آن زمان 17سال داشته به رشد عقلی نرسیده و ماهیت جرمی را که مرتکب شده درک نمی‌کرده است. به این ترتیب محمد توانست با سپردن وثیقه آزاد شود. اما خانواده مقتول به این رأی اعتراض کردند و قضات دیوان عالی کشور نیز این رأی را نقض کردند و پرونده برای سومین مرتبه به دادگاه فرستاده شد.

سومین دادگاه

در جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح دیروز در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمود کیخا برگزار شد پدر و مادر مقتول خواستار قصاص متهم شدند. سپس محمد در جایگاه ایستاد و در دفاع از خودش گفت: من هیچ وقت با خودم چاقو حمل نمی‌کردم. آن روز یکی از دوستانم که چاقو داشت مادرش را دید و از ترس مادرش چاقو را به من داد.

وی ادامه داد: آن روز در دعوا من کاره‌ای نبودم و وقتی چند نفر روی سرم ریختند یاد چاقو افتادم و آن را از جیبم بیرون آوردم. می‌خواستم با چاقو آنها را بترسانم ولی ازدحام جمعیت باعث شد که چند نفر از آنها روی من بیفتند و چاقو وارد بدن مقتول شود. آن زمان من پسری 17ساله بودم و اگر اشتباهی مرتکب شده‌ام از روی بچگی‌ام بوده است، به همین دلیل از خانواده مقتول می‌خواهم که من را ببخشند.

در پایان این جلسه قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 226676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟