حجم ویدیو: 14.91M | مدت زمان ویدیو: 00:01:57

حادثه+تصادف+قطار+تبریز+مشهد+در+شاهرود

برخورد+دو+قطار+مسافربری+در+سمنان

unnamed

برخورد قطار مسافربری سمنان-مشهد و قطار مسافربری مشهد-تبریز در ساعت ٧:٤٨ صبح روی داد و در اثر این برخورد، آتش‌سوزی ایجاد شد که تا زمان تنظیم این خبر به گزارش اورژانس، تعداد کشته ها به 44 و مصدومان حادثه Incident نیز 100 نفر گزارش شده است، هرچند مدیر عامل راه آهن شامگاه روز گذشته تعداد قطعی کشته ها را 36 نفر اعلام کرد.در این میان به رغم گمانه زنی های اولیه مبنی بر یخ زدگی سیستم سوزنبانی الکترونیکی به عنوان علت حادثه محسن پور سید آقایی مدیر عامل راه آهن علت حادثه را مربوط به تغییر شیفت مسئول مربوطه عنوان کرد.

مدیر عامل راه آهن:متاسفانه به دلیل تغییر شیفت و بی اطلاعی فرد جایگزین دستور حرکت قطار صادر می شود

به گزارش خبرگزاری هامدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در باره چگونگی وقوع این سانحه دردناک گفت: «قطار مشهد - تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم، توقف قطار اطلاع داده می شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود درهمین زمان قطار مشهد - سمنان در مسیر متوقف می شود.محسن پور سید آقایی افزود: «متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد - سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.وی همچنین خاطرنشان کرد: «قطار مشهد - تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود، لذا قطار مشهد - سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد - تبریز برخورد می کند. این در حالی است که در همان ساعات اولیه برخی از مسئولان استانی و کشوری، علت وقوع حادثه را برودت بیش از اندازه هوا مطرح و اعلام کردند: ممکن است یخ زدگی سیستم سوزنبانی الکترونیکی عامل این ماجرا باشد که باعث برخورد از دو قطار مسافربری روبه رو شده است چرا که طبق اعلام هواشناسی دمای هوای ایستگاه هفت خوان در بامداد به ۱۲درجه زیر صفر رسیده است.استاندار سمنان نیز گفته بود آنچه که می‌توان احتمال داد این است که لکوموتیو قطار تبریز به دلیل شدت سرما یخ زده و این قطار مجبور شده در چهار و نیم کیلومتری ایستگاه متوقف شود. یک منبع آگاه در محل نیز پیش از این «عملکرد ناقص سیستم ATC»، «نقص سوزن» و «سرعت‌ قطار» را ۳ دلیل احتمالی‌ وقوع حادثه عنوان کرده وافزوده بود. خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی مسیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است. »خط ‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

photo_2016-11-25_11-19-23

اعزام مجروحان بد حال حادثه

در همین حال علی یحیایی معاون هلال احمر سمنان با بیان اینکه تا ساعت۱۳:۳۰ جمعه، ۷۵ مصدوم در حادثه برخورد قطار مسافربری ایستگاه هفت خوان سمنان مداوا شده اند، گفت: با اوج گرفتن عملیات امداد و نجات و با حضور عوامل هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی می توان آمار بهتری از تعداد مصدومان حادثه ارائه داد که تا کنون این آمار اعلام شده است.وی افزود: انتقال مجروحان از طریق آمبولانس به بیمارستان ولایت دامغان و همچنین انتقال هوایی به بیمارستان کوثر سمنان انجام شده است. در این سانحه 4 تن از ماموران فنی راه آهن و تنی چند از مسافران نیزجان باختند که تا زمان دریافت خبر تعداد جان باختگان 44 نفر اعلام شد.

دستور رئیس قوه قضاییه برای برخورد با مقصران سانحه برخورد قطار

در پی حادثه دلخراش برخورد قطار تبریز-مشهد و کشته شدن تعدادی از هموطنان، رئیس قوه قضاییه در پیامی خطاب به رئیس کل دادگستری استان سمنان تاکید کرد:ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این عزیزان وآرزوی شفای عاجل برای مجروحان این حادثه لازم است سریعا با تشکیل پرونده ضمن بررسی علل سانحه نسبت به برخورد قانونی و سریع با مقصران حادثه اقدام و نتیجه به این جانب گزارش شود.در ضمن مسئولین اجرایی ذی ربط نیز مکلفند دراسرع وقت ضمن بررسی علل وقوع این سانحه دلخراش نسبت به شناسایی مقصرین حادثه و معرفی آنها به دستگاه قضایی اقدام کنند.

آسیابی دادستان سمنان نیز با توجه به غیر قابل شناسایی بودن تعدادی از اجساد جانباختگان به دلیل سوختگی از هماهنگی با پزشکی قانونی برای انجام آزمایش DNA خبر داد و گفت: برای شناسایی هویت برخی اجساد آزمایشات DNA لازم است که در این زمینه هماهنگی لازم با سازمان پزشکی قانونی صورت گرفته تا در اسرع وقت نسبت به این موضوع اقدام شود.

دستور رئیس جمهور برای بررسی حادثه و لغو سفر آخوندی

دکتر روحانی رئیس جمهورنیزبه دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله کارکنان خدوم راه‌آهن شد، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی و به کارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.محمدرضا آخوندی وزیر راه، برای در جریان قرار گرفتن آخرین وضعیت رسیدگی به مصدومان حادثه برخورد دو رام قطار مسافربری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد با هلی کوپتر به سمنان رفت.وی که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود عصر جمعه ایران را به مقصد ترکمنستان ترک کند، پس از حادثه صبح جمعه برای دو قطار مسافری، سفر خود را لغو کرد و به دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن گردید، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی و به کارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.

به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، در پی سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان و کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان، دادستان کل کشور در پیامی دستور پیگیری این حادثه Incident از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان را صادر کرد.

 در پی سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان و کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان، دادستان محترم کل کشور در پیامی دستور پیگیری این حادثه از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان را صادر کرد. 

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، متن پیام حجت الاسلام و المسلمین منتظری به

شرح زیر است:

-بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای قاضی Judge آسیابی

دادستان عمومی و انقلاب محترم مرکز استان سمنان

سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان گردیده است موجبات غم و اندوه فراوان را فراهم نمود.

لازم است فورا با بررسی علل این سانحه نسبت به شناسایی مقصرین احتمالی و برخورد قانونی و سریع با مسببن این حادثه اقدام کرده و نتیجه را گزارش نمایید.

اینجانب با عرض تسلیت به خانواده‌های محترم جانباختگان، برای عموم بازماندگان آرزوی صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسئلت دارم.

محمد جعفر منتظری

دادستان کل کشور  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 230991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟