نفس که تنگ می شود 30 تهرانی بیشتر می میرند!

 آلودگی هوا ضمن تشدید عوارض قلبی و تنفسی در مبتلایان به این بیماری‌ها، عوامل اصلی در بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی در افراد سالم هم هست.

در‌صورتی‌که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، آلاینده‌ها به جریان خون وارد می‌شوند و عوارض قلبی و تنفسی‌ای مانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه به وجود می‌آید.

همیشه بیماری‌های قلبی علامت‌دار نیستند و شدت بیماری به حدی نیست که فرد را دچار مشکل کند؛ در نتیجه فرد نیز از بیماری خود بی‌اطلاع می‌ماند. در این مواقع، آلودگی هوا به‌عنوان یک فاکتور تسریع‌کننده باعث آشکار شدن بیماری‌های نهفته خواهد شد.

 آمار بهشت زهرا می‌گوید: در روزهای آلودگی هوای تهران، ۳۰ نفر به تعداد ورودی‌های گورستان اصلی پایتخت افزوده می‌شود. این عدد بزرگی است وقتی بدانیم در روزهای عادی، به‌طور متوسط ۱۶۰شهروند تهرانی جان می‌سپارند اما آلودگی هوا که حالا شده است یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی شهرهای بزرگ ایران، حدود ۲۰ درصد میزان مرگ‌و‌میر را افزایش می‌دهد.

بسیاری از شهروندان که قربانی آلودگی‌ هوا شدند ، در گواهی فوت هیچ‌کدام نوشته نشد «علت مرگ: آلودگی هوا»  معمایی که احتمالا هیچ‌وقت پاسخی داده نخواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟