آتش‌نشان‌ها در پلاسکو  به دل همه آتش زدند

 جمعی از دانش‌آموزان دبیرستان شهید بهشتی تهران دیروز به ایستگاه حسن آباد آمدند تا با اهدای گل مرهمی روی زخم‌های آتش‌نشانان بگذارند تا مرهمی باشد بر داغ ناسور مرگ رفیقانی که زیر آوار مانده‌اند. جمعی از کارکنان بانکی در خیابان حافظ نیز با حضور در جمع آتش‌نشان‌ها تسلی خاطر مردانی شدند که خطر را رفیق خود می‌دانند. آتش‌نشان‌هایی که به گفته خود با خطر و حادثه نفس می‌کشند اما معتقدند که شهادت سه نفر از یک شیفت غمی است که کوه را فرو می‌ریزد. در میان حرف‌های آنها مردم دسته دسته سراغ ایستگاه‌های آتش‌نشانی محل خود می‌روند تا آبی بر آتش دل آنها بیفشانند.

اعضای انجمن نبض زمین و پیش دبستانی سفیران طبیعت هم با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی کنگان بوشهر و نثار گل یاد شهدای حادثه پلاسکو را گرامی داشتند. جمعی از محیطبانان هم به یاد شهدای آتش‌نشان درخت کاشتند. جمع چندصد نفری اعضای انجمن دوستداران محیط زیست نیز با اهدای شمع و گل از همراهی خود با غم بزرگ جامعه آتش‌نشان‌ها خبر دادند. انجمن متخصصان پوست به گفته «محمدعلی نیلفروش زاده» رئیس این انجمن به حادثه‌دیدگان پلاسکو خدمات ترمیمی رایگان ارائه می‌دهد. به گفته او شماره تماس انجمن متخصصان پوست در اختیار اورژانس قرار گرفته تا مصدومان حادثه پلاسکو برای دریافت خدمات به انجمن مراجعه کنند.

غم مرگ آتش‌نشان‌هایی که به یاری شهروندان تهرانی رفته بودند آنقدر بزرگ بود که در مرزهای ایران نگنجید و دل‌های بسیاری را دغدار خود کرد. عکس‌های این فاجعه تیتر یک رسانه‌های ترکی زبان شد.

 جمعی از بچه‌های غیر فارسی زبان مدرسه فارسى «برنا» در امریکا با کشیدن نقاشی به آتش‌نشان‌ها یادآوری کردند که در کنار آنها هستند. دانش‌آموزان این مدرسه زیر نقاشی‌های خود نوشته‌اند که از حادثه پلاسکو ناراحت هستند. پیام‌های آنها به زبان انگلیسی و فارسی است. برخی پیام‌های فارسی غلط املایی هم دارد.

یک معلم از شهر «رباط کریم» هم در زنگ فداکاری به دانش‌آموزان خود در دبستان «عاشورا» فرهنگ مواجهه با حوادث در مواقع اضطرار را آموزش داد.

کاربران بسیار زیادی در توئیتر اعلام کرده‌اند که با دسته‌های گل به دیدار آتش‌نشان‌های محل خود رفته‌اند اما از این قضیه عکس نگرفته‌اند.حضور شهروندان زیادی که به جای کمک به حادثه دیده‌ها در حال فیلم و عکس گرفتن از حادثه بودند به اعتراض‌های بسیار زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منجر شده است. بسیاری اعتقاد دارند حضور این افراد که تنها به دلیل گرفتن فیلم جمع شده بودند باعث کند شدن امداد‌رسانی به شهروندان و آتش‌نشانان گرفتار  شد. در اوج این اعتراض‌ها رسانه ملی هم از شهروندان و خبرنگاران خواست تا برای این رسانه فیلم و عکس تهیه کنند که موج دیگری از اعتراض‌ها به رفتار صدا و سیما را در پی داشت. آنها رفتار این رسانه را مخل فعالیت‌های فوری و ضروری برای کمک به حادثه دیده‌ها دانستند.

حضور یکی از هنرمندان سینما در جمع آتش‌نشان‌ها و دادن گل و شیرینی به آنها هم با واکنش‌های مختلفی رو‌به‌رو شد. گروه زیادی این کار را بی‌فایده و نمایشی می‌دانند. برخی حاضران اعتقاد دارند که حضور آرام و بدون مزاحمت سلبریتی‌ها و افراد مشهور می‌تواند به افزایش روحیه در بین آتش‌نشان‌ها منجر شود. آنها تأکید می‌کردند اگر حضور سلبریتی‌ها به جمع شدن مردم و ازدیاد جمعیت و جلوگیری از انجام فعالیت‌های ضروری، منجر نشود اشکالی ندارد. جمعی از کاربران هم از آتش‌نشان‌ها خواسته‌اند با تشکیل اتحادیه از وقوع حوادث تلخ این چینی جلوگیری کنند. کاربران فضای مجازی همچنین گفته‌اند که این بار برخلاف حادثه ریزش ساختمانی در سعادت آباد که 17 کارگر-دانشجو لرستانی را به کام مرگ فرستاد، یا حادثه جمهوری که دو زن کارگر را به کشتن داد، حادثه پلاسکو را تا پیگیری مطالبات آتش‌نشان‌ها و مشخص شدن وضعیت ساختمان‌های در خطر فراموش نخواهند کرد.

زهرا کشوری

 

کدخبر: 239863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟