ناگفته های لحظه آتش سوزی پلاسکو و یک گزارش از هرآنچه که در آخرین روز فاجعه گذشت

سید جلال ملکی اظهارداشت: در شرایطی که پنجمین روز از حادثه پلاسکو را پشت سرگذاشته‌ایم و اقدامات آتش‌نشان‌ها برای آواربرداری ادامه دارد، شاهد هستیم که شهروندان برای کمک به آتش‌نشان‌ها به محل حادثه می‌آیند.درخواست ما این است که غذاهایی که به نیت آتش‌نشان‌ها تهیه می‌شود در اختیار افراد نیازمند و فقرا قرار گیرد.

شیلنگ آب لحظه‌ای از دستشان نمی‌افتد. فقط هر چند دقیقه یکبار جاهایشان عوض می‌شود و آتش‌نشانی دیگر با لباس‌های دود گرفته و سوخته جای همکارش را می‌گیرد تا آتشی که زیر خروارها خاک وآهن نهفته را خاموش کند. اما آتش زیرخاکستر همچنان سوزان است. بوی تند سوختگی بشدت آزاردهنده است اما آتش‌نشان‌ها بی‌توجه به این مسائل و بسیاری ازکاستی‌های دیگر، همچنان بدون هیچ ماسکی و تنها با کلاه بافتنی که روی صورت‌هایشان کشیده‌اند به نبرد با کوه مصالح وآهن‌آلات وبرداشتن آوار ادامه می‌دهند.آسفالت‌های مقابل ساختمان پلاسکو، پنج روزی است که رنگ خشکی به خود ندیده‌اند. هوا هم سرد وخشک است اما آتش‌نشان‌ها همچنان با غیرت وبه امید یافتن همکاران‌شان وسایرمردم گرفتار درمیان آوارها به تلاش خود ادامه می‌دهند.

کشف 4 جسد در پنجمین روز

دیروز در پنجمین روز فاجعه پلاسکو، 5 پیکر از زیر آوارها خارج شد تا مجموع جان‌باختگان به 8 نفر برسد.

کولیوند، سرپرست اورژانس کشور گفت: 3 پیکر از قسمت موتورخانه پلاسکو بیرون آورده شده است. قبل از این نیز سه پیکر از زیر آوارها کشف شده‌اند که مجموع اجساد کشف شده در این حادثه به 6 نفر رسید.

سید جلال ملکی نیز درباره آخرین وضعیت آواربرداری گفت: نیروهای امدادی در یکی از تونل‌هایی که توسط فرماندهان آتش‌نشانی مشخص شده بود دیروز به جست‌و‌جو پرداختند که در نهایت تلاش‌ها به نتیجه رسید و جسد شهروندانی که زیر آوار مدفون شده بودند با تلاش بسیار خارج شد. وی ادامه داد: تیم‌های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و اجساد را ازطبقه منفی یک بیرون کشیدند.این اجساد همگی شهروند بوده و در میان آنها آتش‌نشانی وجود نداشت. امدادگران اورژانس نیزپس از معاینات لازم، مرگ آنها راتأیید کردند و مشخص شد چند روزی از مرگ این افراد می‌گذرد.علت مرگ آنها نیزریزش آواربوده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: وضعیت‌ آوار به‌گونه‌ای بود که کمی بی‌احتیاطی می‌توانست باعث ریزش مجدد شود اما با تلاش نیروهای امدادی پیکر این سه نفر از زیر آوار خارج شد.

انتقال اجساد به پزشکی قانونی

معاون اورژانس تهران نیز از تحویل پیکرهای خارج شده از زیر آوار به پزشکی قانونی برای تشخیص هویت خبر داد. فراهانی همچنین آمار مجروحان کلی حادثه را تاکنون 195 نفر اعلام کرد که 150 نفر از آنها خدمات درمانی را در محل دریافت کردند و 45 نفر هم به بیمارستان‌ها برای درمان تخصصی اعزام شدند.

اظهارات عجیب کسبه «پلاسکو»

برخی از کسبه پلاسکو نیزاز سالم بودن قسمتی از ساختمان مذکورگفتند. به گفته آنها برج اصلی روی ساختمانی 5 طبقه بنا شده بود.حال آنکه 13 طبقه برج فرو ریخته است پس بنابراین قسمت جنوبی پلاسکو که برجی روی آن قرار نداشت سالم است و احتمال وجود کسبه یا کارگرانی که برای برداشتن چک یا وسایل با ارزش به آنجا رفته‌اند بسیار زیاد است.یکی از کسبه هم گفت: اگر می‌دانستیم که بعد از آوار، پلیس Police گاوصندوق‌ها ولوازم با ارزش را تحویل می‌دهد هرگز وارد پلاسکو نمی‌شدیم. البته قسمت جنوبی سالم است ولی نمی‌دانیم چرا تا به حال اقدامی از آن سمت صورت نگرفته است.

به ما گفته‌اند چند ساعت دیگر از در پشتی ساختمان پلاسکو می‌توانیم وارد شویم و اموالی که سالم مانده است را با خود ببریم.

مرد میانسالی هم که هنوز در شوک حادثه است اظهارداشت: صبح روز حادثه یکی از کسبه وارد ساختمان شد تا در طبقه نهم برق مغازه‌اش را روشن کند. اما ناگهان برق اتصالی کرد که در نهایت آنجا آتش گرفت. به دلیل اینکه سیستم ایمنی ساختمان پایین بود و سه کپسول آتش‌نشانی هم خالی بودند، آتش گسترش پیدا کرد. از طرفی هر پنجشنبه در ساختمان زیارت عاشورا و دعای ندبه داشتیم. چندین کپسول گازهم برای پذیرایی داشتیم که روشن بودند. به همین خاطر با ترکیدن این کپسول‌ها، انفجارهای مهیب رخ داد.

وی ادامه داد: ساختمان پلاسکو 100 سال ضمانت داشت و از طرفی گفته شده که آتش‌نشانی و شهرداری بارها به کسبه پلاسکو اخطار دادند. درحالی که این اخطار به کسبه داده نشده و به هیأت مدیره داده شده است و آنها نیز به ما ابلاغ نکرده‌اند. شاید اگر ما از این ماجرا با خبر بودیم، حداقل سیستم ایمنی ساختمان را بالا می‌بردیم.

آتش‌نشانان سایر شهرها و نیروهای متخصص به تهران نیایند

سازمان آتش‌نشانی تهران نیز در اطلاعیه‌ای از آتش‌نشان‌های سراسر کشور و نیروهای متخصص خواست به دلیل ازدحادم جمعیت درمحل حادثه ساختمان پلاسکو، به تهران نیایند.

زمان مرگ افراد محبوس در موتورخانه

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: بررسی و معاینه تمام اجسادی که تاکنون از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند نشان می‌دهد که این اجساد دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند. این موضوع حکایت از آن دارد که این افراد بعد از ریزش آوار فوت کرده‌اند. اینکه برخی شایعه می‌کنند که این افراد تا چند روز بعد از حادثه زنده بوده‌اند، موضوعی کذب است. چرا که زمان فوت این افراد همان روز پنجشنبه بوده است.

چه کسانی به پزشکی قانونی مراجعه کنند؟

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بر اساس دستور قضایی ابلاغ شده، فقط خانواده متوفیان حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی مراجعه کنند و بجز خانواده متوفیان فرد دیگری به پزشکی قانونی مراجعه نکندبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟