فاجعه پلاسکو، شورای شهر تهران را به جنجال کشید+عکس

تذکرات آنها البته با انتقاد مهدی چمران روبرو شد که معتقد بود باید به بحث بودجه پرداخته شود. در این میان اما، رحمت‌الله حافظی خطاب به او گفت: « ٢٠-٣٠ نفر در این حادثه کشته شده‌اند آن وقت شما آقایان نماینده می‌خواهید همین جا بنشینید و حرفی نزنید.»

 او سپس وسایل خود را جمع کرد و در این لحظه دیگر اعضا نیز از وی حمایت کردند. در واکنش به این ماجرا؛ سرانجام چمران قبول کرد که تذکرات مطرح شود. او البته اضافه کرد. «جلسه قبلی همه به تذکر گذشت. آقایان دوربین و رسانه می‌خواهند؟»

حافظی پاسخ داد:  «بله باید رسانه‌ها بدانند چه اتفاقی افتاده است. اگر مشروح جلسه‌شنبه پخش می‌شود ما صحبتی نداریم.» بعد از تذکر دبیر شورا، عباس جدیدی با گمان اینکه نوبت اوست، قصد داشت صحبت کند که محسن پیرهادی با اعتراض به وی گفت: «نوبت خانم راستگوست. من خودم حواسم به نوبت‌ها هست. امروز حوصله ندارم و اعصابم خرد است. لطفا بنشینید.»

در این لحظه عباس جدیدی عصبانی شد و خطاب به وی گفت: «حواست باشد چه جوری با من حرف می‌زنی. مگر تو کی هستی که اینطور با من حرف می‌زنی؟ دور برت داشته است؟ نمی‌دانم این صندلی داغ چه حکایتی دارد که هرکس رویش می‌نشیند جوگیر می‌شود؟!»

با شدت گرفتن بحث‌ها؛ حبیب کاشانی به سمت عباس جدیدی رفت و وی را آرام کرد.

پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

احمد مسجدجامعی در حاشیه شورا  درباره جلسه هیأت مدیره ساختمان پلاسکو با اعضای شورای شهر تهران گفت: براساس سخنان اعضای هیأت امنا هیچ کارگاه تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده و به همین دلیل ابزار تولیدی چندانی در آوار باقی نمانده است. همچنین وجود مخزن گازوئیل در طبقات بالا به هیچ وجه صحت ندارد و منبع آب آتش‌نشانی و منبع آب شرب در پشت‌بام وجود داشته است. وی ادامه داد: بنابر اعلام حاضران در جلسه؛ شغل پلاستیک‌فروشی در کل مجموعه نبوده و داخل راهروها و راه‌پله‌ها نیز به هیچ وجه انبار کالا نبوده است.

مسجدجــــــــــــــــــامعی اظهار کرد: آتش‌نشانی فقط یک بار اخطاریه‌ای به شورای ساختمان درباره ضرورت ایجاد پله فرار داده است که این اخطاریه توسط شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان  و دفتر مالک (بنیاد مستضعفان) تحویل شده است.این عضو شورای شهر افزود: براساس اعلام هیأت امنای ساختمان پلاسکو طی بازدید آتش‌نشانی در چند ماه گذشته از این ساختمان اعلام شده که وضعیت شیر و شیلنگ‌های داخل پلاسکو که از قبل تعبیه شده قابل قبول است و آتش‌نشانی نقص اصلی را نداشتن پله فرار در ساختمان اعلام کرده است.

مسجد جامعی همچنین از لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب پلاسکو خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ام که کمیته حقیقت یاب برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه تشکیل شود، باید به جای بیان حرف‌های احساسی به بررسی تقصیر و قصورها بپردازیم.

 محمد مهدی تندگویان هم  با اشاره به جلسه صبح روز سه شنبه فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران، با هیات امنای ساختمان پلاسکو گفت: هیأت مدیره ادعا کرده که در ساختمان پلاسکو حتی یک کارگاه تولیدی نبوده و همه واحدها فروشگاه بوده است، همچنین هیأت امنای مذکور که 25 ماه است در پلاسکو فعال هستند، اعلام کردند که به هیچ وجه کارگر شب‌خواب نداشته و تنها یک سرایدار و دو نظافتچی در آنجا مستقر بودند. وی با بیان اینکه هیأت امنا مدعی شدند که هیچ منبع گازوئیلی در طبقات نبوده و گازوئیل فقط در موتورخانه و زیرزمین بوده است، و هنوز موجود است، گفت: این افراد مدعی شدند که فقط در برخی از مغازه‌ها کپسول گاز و پیک‌نیک برای پخت و پز موجود بوده است.

تندگویان با بیان اینکه آتش از طبقه دهم آغاز شده و به طبقات بالا سرایت کرده است، گفت: با این حال شیلنگ‌های آتش‌نشانی تنها به طبقه دهم رسیده است و جالب است که هیچ‌کدام از راه‌پله‌ها و راهروها محل انبار کالا نبوده و تماماً خالی بوده است.

وی با بیان اینکه این هیأت مدیره در عرض 25 ماه گذشته فقط یک تذکر کتبی از آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند گفت: در عرض 6 ماه گذشته حتی یک مرتبه مانور آتش‌نشانی برگزار نشد و سازمان آتش‌نشانی تنها تذکری که به هیأت مدیره پلاسکو داده است، نبود راه‌پله فرار بوده و نه بیشتر که این مسأله جای تأمل دارد. و در شش ماه گذشته تنها یک تذکر به این افراد داده شده است.

درخواست سرخو برای استعفای قالیباف

محسن سرخو نیز در جلسه دیروز خواستار استعفای قالیباف در پی حادثه پلاسکو شد. وی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی فیلمی در شورای شهر منتشر و این فیلم در رسانه‌های مختلف نیز منعکس شد، گفت: فیلم طوری منتشر شده که انگار شهردار به شورای شهر در مورد ایمنی پلاسکو هشدار داده و شورای شهر نیز اقدامی نکرده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها، هرکاری که می‌توانسته انجام داده است، گفت: در جلسه فوق‌العاده روز یکشنبه هم گفتم که این حادثه پلاسکو آنقدرعظیم است که جا دارد شهردار تهران استعفا دهد.

سرخو با بیان اینکه شهرداری اخطاریه‌های ایمنی خود را به مستأجران و نه به بنیاد مستضعفان داده است، گفت: اخطاریه‌ها نباید برای مستأجران و مالکان سرقفلی ارسال شود، بلکه باید برای مالک اصلی ساختمان پلاسکو که همان بنیاد مستضعفان است ارسال می‌شد. وی گفت: مردم از ما انتظار دارند به این حادثه رسیدگی کنیم و شهرداری را مکلف کنیم به یگان هوایی مجهز شود و صداوسیما به‌جای این برنامه‌های بی‌محتوا، برنامه‌های آموزشی برای مقابله با آتش پخش کند. قیمت یک هلی‌کوپتر آتش‌نشان 10 میلیارد است اما شهرداری آن را تهیه نکرد.

چرا خبرنگاران را از محوطه خارج می‌کنید؟

حافظی هم گفت: روز پنجشنبه در تشییع شهدای آتش‌نشان، محاکمه مسببان را خواهیم خواست.

وی افزود: قوه قضائیه باید بدون ملاحظات سیاسی وارد بررسی حادثه پلاسکو شود. انحصار خبررسانی پلاسکو باید شکسته شود. بر چه اساسی خبرنگاران و عکاسان را از محوطه خارج می‌کنند؟ امکان دارد عکاسان برای برخی ملاحظات بهتر باشد؛ حضور نداشته باشند، این قابل قبول است اما برای چه خبرنگاران را بیرون می‌برید؟!

وی یادآور شد: برای چه شهرداری بودجه ٢٠ میلیاردی را به آتش‌نشانی نداد؟ از ردیف بودجه آتش‌نشانی ٥٥ میلیارد محقق شد اما فقط ٢١ میلیارد آن داده شد.عضو شورای شهر گفت: آقایان حقایق را کتمان نکنید. دروغ نگویید. نروید در رسانه بگویید ٤٥ میلیارد به آتش‌نشانی دادیم. هرکس سند دارد این رقم پرداخت شده؛ ما او را روی چشم می‌گذاریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار مرتبط با ساختمان پلاسکو را بخوانید:

هنوز از بقیه گرفتار شده ها خبری نیست / آیا ماجرای پلاسکو با پیدا کردن پیکر ها خاتمه می یابد؟

شب فاجعه پلاسکو، تهران یک شبه پیر شد+عکس

در سالن تشییع پیکر های پرونده پلاسکو پزشکی قانونی چه گذشت؟ دعا کردیم که او نباشد!

شمارش معکوس در پلاسکو / آیا امیدها زنده خواهند شد؟+عکس

انتقاد دادستان از نگاه سیاسی به حادثه پلاسکو

فاجعه پلاسکو، شورای شهر تهران را به جنجال کشید+عکس

تشییع شهدای آتش‌نشان از خیابان انقلاب به سمت حافظ/ اعلام فقدانی ۸ نفر با مراجعه به پلیس

خانواده آتش نشانان گرفتار پلاسکو را رها نمی کنند+عکس اشک و اندوه

مادر یک شهید در روز تولد فرزندش به پلاسکو رفت + فیلم

شهادت یکی از آتش نشانان مفقود شده در پلاسکو تایید شد + عکس

تماس گرفتار شده ها در پلاسکو 2 ساعت بعد از فاجعه / در موتورخانه هستیم!

قالیباف پشت دیوار موتور خانه به ماموران نجات چه گفت؟+فیلم

ماجرای پیامک های گرفتار شده ها و شنود نشدن مکالمه های 40 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو بر ملا شد

فیلم دیده نشده از نمای کامل ریزش پلاسکو + فیلم

چرا اجساد در پلاسکو شب ها کشف می شوند ؟

دلایل خارج نشدن یک پیکر از زیر زمین پلاسکو اعلام شد

رضای من زنده است، برایش لباس دامادی خریدم / هانیه عروس آتش نشان گرفتار چه گفت؟

آخرین تصاویر از یک شهید عملیات/ خداحافظ فرمانده+عکس

چرا آتش نشان در پلاسکو بیهوش شد؟+عکس

پیدا شدن حفره ای که به اتاق برق پلاسکو راه دارد / عملیات ادامه دارد

ناگفته های لحظه آتش سوزی پلاسکو و یک گزارش از هرآنچه که در آخرین روز فاجعه گذشت

از بالای نردبان گرفتار شدن همکارانم را دیدم / تلخ ترین لحظه +عکس

گفتگو با تنها نجات یافته فاجعه پلاسکو/ 2 برادرم زیر آوار مانده اند

آخرین خبر/ اسامی جدید از کارکنان ساختمان پلاسکو که گرفتار آوار شدند+ عکس

 

 

کدخبر: 240297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟