اگر گرفتار بهمن شدید این 9 نکته شما را نجات می دهد

بسیاری از ما هم نه فکر شعر و ادبیات هستیم و نه از این قسم فعالیت‌های شاعرانه. با دیدن دانه‌های سفید فرو آمده از آسمان اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد برف بازی و خوشگذرانی است.

برای کودکان از آمدن ننه سرما می‌گوییم و رسم و رسوماتی مانند خوردن برف و شیره زمستانی.در آخر سخنوری‌های روزانه هیچ وقت گفتن جمله «برف‌های حالا که برف نیست، قدیما تا زانو برف می‌اومد» از یاد نمی‌رود.

همه اینها زیباست. همه اینها زندگی است.اصلا زمستان بی‌برف را تصور کردن هم درست نیست. از همه این تعریفات مشخص شد که بیشتر افراد برف را دوست دارند و با آن خاطره‌سازی می‌کنند، اما کمتر کسی است که با دیدن این فرشته‌های ریز و سفید که از آسمان فرو می‌ریزد به یاد بهمن‌های بزرگ و کشنده بیفتد.

بهمن همان مسأله‌ای است که ترس را به جان و سرما را به مغز استخوان‌ها می‌اندازد. همان سفید وحشتناکی است که سالانه تعداد زیادی از افراد را در جاده‌های شمالی و مناطق سردسیر به دام انداخته و جانشان را می‌گیرد.

در این گزارش سعی بر آن است که نمونه‌هایی از این حادثه Incident و هشدار‌هایی درباره آن را بنویسیم و اطلاعات بیشتری درباره بهمن بدانیم.

بهمن چیست؟

به توده‌ای از هر نوع جامد که روی شیب ریزش کند بهمن گویند. مانند بهمن برف، بهمن شن، ماسه یا سنگ.

مدتی است که جاده‌های شمالی کشور ما درگیر ریزش‌های گاه و بی‌گاه بهمن شده که همین موضوع گریبان بسیاری از مسافران جاده‌ای را گرفته است. بسیاری از حادثه دیدگان زیر انبوهی از بهمن‌های برفی گیر افتاده‌اند و حتی جان تعدادی از آنها گرفته شد تا جایی که ریزش بهمن در ماه‌های اخیر به یکی از موضوعات مهم در کشور تبدیل شده است.

شرایطی که بر ریزش بهمن موثر است

اغلب برف‌های پودری و برف‌هایی که به یخ تبدیل نشده بهمن را تشکیل می‌دهد به این صورت که با وزش باد یا غیرثابت بودن مکان انبوه برف، آنها به صورت تخته‌ای یا پودری از جا کنده و در جای دیگری سرایز می‌شوند. در دمای کم برف یخ می‌زند پس هر چه دما پایین‌تر و هوا سردتر باشد احتمال ریزش بهمن کمتر است. باد باعث انباشته شدن برف و ریزش آن می‌شود پس افزایش وزش باد برابر با افزایش خطر بهمن است. در ارتفاع بالا برف آب نمی‌شود و حجم برف زیاد می‌شود پس احتمال بهمن بیشتر است.

به طور کلی می‌توان گفت شیب و عوارض منطقه،آب و هوای منطقه، نحوه لایه‌بندی برف وانسان‌ها چهار عامل اصلی وقوع بهمن هستند.

همچنین می‌توان گفت یک شیب تند که نزدیک به خط‌الراس است و در سایه قرار دارد و حجم زیادی از برف تازه که توسط باد در آنجا انباشته شده از شرایط مستعد بهمن است و نباید به این مناطق نزدیک شد.

اگر خودتان گرفتار بهمن شدید

امیرحسین خسروی / کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر شمیرانات

نکاتی که توصیه می‌شود کوهنوردان برای ایمنی در برابر بهمن رعایت کنند:

1ـ حرکت از روی یال‌ها

2ـ عدم ورود به دره‌ها، دهلیزها و نقاب‌ها

3ـ شناخت کامل از مسیر قبل از اقدام به صعودهای زمستانی

4ـ عدم ورود به مناطق مستعد بهمن و شناخت مسیر زمستانی صعود

5ـ در صورت ضرورت عبور از نقاطی که احتمال حادثه وجود دارد حرکت افراد با فاصله از یکدیگر انجام شود

6ـ تجهیزات انفرادی و گروهی (بیل برف، میل سونداژ، حسگر و ترنسیور بهمن و...) در صعودهای زمستانی فراموش نشود

7ـ مسیر حرکت و زمان‌بندی صعود به اطلاع خانواده یا دوستان برسد

8ـ در صورت وقوع حادثه بلافاصله با شماره‌های 112 یا 125 تماس گرفته شود

9ـ در زمان ریزش بهمن، احتمال وقوع بهمن مجدد فراموش نشده و از اقدامات احساسی و غیر ایمن خودداری شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 245560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟