تهران از پارک پردیسان  نصف می شود / خطرناکترین گسل زلزله شناسایی شد+تصویر نقشه

 علی بیت اللهی با اشاره به شناسایی گسل‌های جدید شهر تهران، افزود: شناسایی گسل‌های جدید موضوع جدیدی نیست و از چند سال گذشته تیم تحقیقاتی متوجه وجود گسل‌های جوان جدیدی در تهران شدند.

وی با بیان اینکه وجود گسل‌های نهان در زیر خاک‌ها و آبرفت‌ها یک موضوع ثابت شده است، گفت: جدی‌ترین گسل نهان تهران، گسل پردیسان است که این گسل جوان در اطراف پارک پردیسان شناسایی شده است.

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، افزود: این گسل در تپه ماهورهای پارک پردیسان شناسایی شده و یک گسل کاملاً فعال و با توان لرزه زایی بالا است.

بیت اللهی با اشاره به توان لرزه زایی گسل پردیسان در غرب تهران گفت: این گسل در طول شرقی و غربی شهر تهران امتداد دارد و طول آن ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر است؛ لرزه زایی گسل پردیسان حدود سه برابر گسل شمال تهران است حال این که گسل شمال تهران از فعال‌ترین گسل‌های تهران محسوب می‌شود.

وی افزود: در ابتدای مطالعات و آزمایش‌ها تصور کارشناسان بر این بود که این گسل از قطعات کوچک ناپیوسته تشکیل شده اما با انجام مطالعات بیشتر دریافتیم قطعات این گسل به هم پیوسته است که این موضوع، توان لرزه زایی گسل‌ها را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به شناسایی دیگر گسل‌های جدید در تهران گفت: گسل‌های جوان دیگری هم در سطح شهر تهران شناسایی شده است. برای مثال در ضلع جنوبی اتوبان همت یک گسل جدید  مشاهده شده که این گسل در تقاطع اتوبان همت و شیخ بهایی قرار دارد.

 

کدخبر: 253492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟