زلزله 5/4 ریشتری مردم وحشت زده مشهد را یک بامداد امروز به خیابان ها کشاند+عکس

6به گزارش خبرنگار رکنا،مردم. مشهد در هوای سرد به علت پس لرزه ای شدید از ساعت  یک بامداد امروز پنجشنبه رخ داد از خانه های خود خارج شده اند.

آن ها شبی با وحشت و صبح سرد را در پارک ها گذراندند، یکی از اهالی قاسم آباد در غرب مشهد گفت: در این منطقه همه شب را داخل خودروها و یا چادر و حتی برخی بدون سر پناه تا صبح گذراندند.

گزارش زلزله دیروز در خراسان

در پی وقوع زلزله 6.1 ریشتری که در منطقه سفیدسنگ فریمان از توابع خراسان رضوی رخ داد خساراتی به مناطق شهری و روستایی وارد شد. گزارش خبرنگاران خراسان از مشهد و شهرهای دیگر استان حاکی است: به دنبال زمین لرزه ای که در ساعت 10 و 39 دقیقه و 10 ثانیه و در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد بسیاری از شهروندان هراسان و وحشت زده از منازلشان بیرون آمدند و در فضاهای باز تجمع کردند. شدت این زمین لرزه که بر اساس برخی گزارش ها در چندین سال اخیر در این منطقه بی سابقه بوده و در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی احساس شد به حدی بود که منازل چند روستا طبق گزارش های اعلامی تا حدود 100 درصد تخریب شده اند. حتی به گزارش العالم برخی کاربران افغانستانی توئیتر نیز نوشته اند که زلزله در هرات احساس شده است.مدارس مشهد و برخی از شهرهای اطراف مانند طرقبه و شاندیز و تبادکان نیز تعطیل شد و مدیران مدارس برای جلوگیری از ازدحام اولیا مقابل مدارس با پیامک به اولیای دانش آموزان اطلاع رسانی کردند. این درحالی بود که اختلال شدید در تلفن های همراه به دلیل استفاده زیاد شهروندان از این وسیله مخابراتی نیز بر شدت نگرانی های شهروندان می افزود. دقایقی بعد از وقوع زلزله، همه نیروهای امدادی و اورژانس مشهد و بسیاری از بیمارستان های 3 استان خراسان بزرگ به حالت آماده باش درآمدند تا در صورت بروز خسارت ها و صدمات جانی به یاری مصدومان بشتابند. اولین چرخبال هلال احمر نیز به سرعت به پرواز درآمد تا ارزیابی مناسبی از مناطق زلزله زده به مسئولان گزارش کند که تمهیدات لازم برای امدادرسانی اندیشیده شود. طبق گزارش های اعلامی کانون زمین لرزه مذکور در 80 کیلومتری جنوب شرق مشهد بود و تا زمان تنظیم این گزارش، 2 کشته و 17 زخمی برجای گذاشته است. کولیوند رئیس اورژانس کشور در این باره به واحد مرکزی خبر گفت: به محض اطلاع از وقوع حادثه Incident بلافاصله اورژانس های منطقه به حالت آماده باش درآمدند و خودروهای اتوبوس و آمبولانس های اورژانس به منطقه اعزام شدند. شاهین فتحی معاونت عملیات امداد و نجات هلال احمر در خصوص نقاط دارای سکونت نزدیک به محل زمین لرزه اذعان کرد: شهرستان فریمان، روستای سفید سنگ و 8 آبادی دارای سکونت در نزدیکی محل وقوع زمین لرزه بوده اند که جمعیت کل افراد حاضر در کانون زلزله 253 نفر اعلام شده است. استاندار خراسان رضوی هم گفت: تیم های ارزیابی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و در حال بررسی خسارت های وارده و کمک به آسیب دیدگان هستیم. در همین حال بنابر اعلام مسئولان زیرساخت های مخابراتی استان خراسان رضوی بدون مشکل است و تنها استفاده زیاد شهروندان به خاطر نگرانی از وقوع زلزله موجب اختلال شده بود لذا شهروندان از تماس های غیرضروری و طولانی خودداری کنند.بنابر گزارش خراسان، بیش از 25 پس لرزه در پی وقوع زلزله 6.1 ریشتری در 80 کیلومتری مشهد رخ داد که بالاترین آن 4.7 ریشتر گزارش شد در عین حال هشدارهایی نیز درباره وقوع پس لرزه ها تا حدود 5.5 ریشتر عنوان شده است.در همین حال معاون عملیات آتش نشانی مشهد از تخریب سطحی دو کوره آجر پزی و چندین منزل مسکونی در این کلانشهر خبر داد . وحشت از پس لرزها در شهر مشهد نیز باعث شد تا بسیاری از مردم با برپا نمودن چادر شب را در پارک ها سپری کنند. تمام دانشگاه های مشهد ، تربت جام ، سرخس ، گلبهار و فریمان نیز امروز تعطیل اعلام شد

5

دستور رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به ‏خسارت دیدگان و مصدومان

در این میان در پی وقوع زلزله روز چهارشنبه، رییس جمهور ضمن گفتگو با استاندار خراسان رضوی در جریان ‏گزارش دقیق حادثه و ابعاد و گستره خسارات آن قرار گرفت‎.‎به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر حسن روحانی در تماس تلفنی علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی ‏و شنیدن گزارش عملکرد دستگاه های مختلف امدادی، دستور داد تا کلیه اقدامات لازم و فوری برای ‏رسیدگی به حادثه دیدگان، مصدومان و خسارات وارده از سوی دستگاه های مسئول صورت پذیرد‎.‎رییس جمهور همچنین دستور داد تا در این راستا و در صورت لزوم از امکانات استان های همجوار ‏استفاده شود‎.‎ مرکز لرزه نگاری کشور این زمین لرزه را در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و حوالی سفید سنگ فریمان اعلام کرده که شهرستان های قوچان، رشتخوار، سرخس، تربت جام و تایباد نیز لرزش های آن را حس کردند.

زمین لرزه 6 ریشتری فریمان را لرزاند

گزارش اصغری خبرنگار خراسان حاکی است این زمین لرزه در ساعت 10 و 39 دقیقه و 40 ثانیه شهرستان فریمان را لرزاند و خسارات فراوانی را به برخی ساختمان ها در شهرهای فریمان و روستاهای الغور، کارغش ، کمرزرد،خانقاه ،سرچشمه و به خصوص روستای دوقلعه براشک ، که گفته می شود کانون اصلی زلزله محسوب می شود برجای گذاشت. از همان ساعات اولیه وقوع زلزله گروه های مختلف امدادی ،نیروهای هلال احمر،نیروهای هوانیروز ارتش، ،سپاه و بسیج و سایر نیروهای خدمات رسان در محل روستای دوقلعه براشک حضور یافتند. سردار قدرت ا... منصوری( فرمانده قرارگاه سپاه در شمال شرق ) ، استاندارخراسان رضوی، فرماندار و سایر مسئولان درمحل وقوع حادثه حضور یافتند.فرماندار فریمان در گفتگو با خراسان گفت:خوشبختانه با تدابیر انجام شده با وجود شدت بالای زلزله و خسارات مالی و تخریب منازل حجم صدمات جانی بسیار اندک است و تنها یک نفر(خانم 60ساله) در اثر ریزش آوار در روستای دوقلعه براشک جان خود را از دست داد و 7 نفر نیز مصدوم شدند. محمدحسین یساقی گفت:هم اکنون نیروهای امداد و نجات در حال جستجو در کل منطقه حادثه دیده هستند و موادغذایی ،چادرهای امدادی و ... در حال تحویل به روستاییان است. وی گفت:این روستاها 20 تا 80 درصد تخریب شده اند و خساراتی نیز به احشام وارد شده که در حال بررسی است. شایان ذکر است، این زلزله تا کنون بیش از 25 بار احساس شده است و قوی ترین آن

4 و 6 ریشتر گزارش شده است. حتی برخی منابع از 100 پس لرزه تا ساعت 21:30 شب گذشته گزارش دادند.

مشاهدات میدانی خبرنگار خراسان از روستای کانون زلزله

گزارش «محمدامین شرکت اول» خبرنگار خراسان از حضور در روستای کانون زلزله روز گذشته حاکی است، در ابتدای ورودی روستای دو قلعه براشک نیروی انتظامی جهت حفظ نظم و امنیت محل، اقدام به ایجاد ایست بازرسی جهت جلوگیری از ورود خودروهای غیر ضروری به محل کرده بود و در حاشیه خیابان اصلی روستا و در زمینی باز، به عنوان نقطه امن، قسمت اعظمی از اهالی روستا دور هم جمع شده بودند ولی برخی دیگر از اهالی روستا، با وجود تخریب منازلشان از ترک آن ها خودداری می کردند، در این میان برخی از اهالی روستا پس از آنکه متوجه حضور ما می شوند لب به گلایه هایی می گشایند که اغلب آن ها به ناایمن بودن منازل مسکونی اشاره می کردند، منازلی که اغلبشان طی این زلزله تخریب و غیرقابل سکونت شده بودند.مشاهدات خبرنگار خراسان نیز حاکی است عمده خانه های ویران شده کاهگلی بوده و استحکام زیادی نداشت. یکی از اهالی در پاسخ به اینکه چرا خانه های گلی و ناایمن را محکم سازی نکرده بودید گفت: این کار نیاز به گرفتن وام دارد و ما توان بازپرداخت و جور کردن ضامن را نداریم.وحید مرادی، رئیس شعبه هلال احمر شهرستان فریمان در گفت و گو با خبرنگار خراسان با اشاره به اینکه زلزله علاوه بر ساختمان های کاهگلی، به برخی از سازه های نوساز آجری و فلزی نیز خساراتی از جمله ریزش بخشی از ساختمان وارد کرده است، حدود 60 درصد منازل روستاها را ناامن اعلام کرد.مرادی با بیان اینکه به تمامی روستاها اعلام شده است که اهالی ، منازل و ساختمان ها را ترک کنند درباره نحو اسکان زلزله زدگان نیز گفت: به دلیل خدمت رسانی بهتر و راحت تر به زلزله زدگان، اسکان به صورت اردوگاهی در چادرهای اسکان انجام خواهد شد و تا قبل از تاریکی هوا این بحث به صورت کامل انجام خواهد شد. وی ادامه می دهد: در هفت روستا در شهرستان فریمان اسکان صورت می پذیرد که البته مرکزیت این کار در کانون زلزله، یعنی روستای دو قلعه براشک خواهد بود.رئیس شعبه هلال احمر شهرستان فریمان با توضیح اینکه جمعیت این روستا 65 خانوار و دو روستای دیگر 30 و 28 خانواری و بقیه آن ها کمتر از این تعداد است، در خصوص تلفات این حادثه می گوید: طی این حادثه یک خانم 85 ساله به علت تخریب سازه گلی-چوبی فوت و هفت نفر مجروح شده اند که دو نفر از این تعداد به صورت سرپایی درمان و پنج نفر دیگر به مراکز درمانی اعزام شده اند. ساعت حدود پنج بعد از ظهر، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس و جمعی از مسئولان هلال احمر کشور و استان به کانون زلزله می رسند تا از وضعیت این چند روستا بازدید به عمل آورند که مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در حاشیه این بازدید در تشریح روند عملیات امداد و نجات می گوید: 110 نفر از نیروهای عملیاتی هلال احمر استان در اختیار جمعیت هلال احمر فریمان و رضویه هستند و ارزیابی عملیاتی اولیه ما بر این اساس است که منازل حدود 150 خانوار در روستاهای شهرستان فریمان، 160 خانوار در رضویه و 130 خانوار در تربت جام قابل سکونت نیست.

هشدار برای بافت فرسوده رشتخوار

بخشدار مرکزی رشتخوار هم به خاکشورخبرنگارخراسان گفت زلزله ۶ ریشتری سفیدسنگ در ساعت ۱۰و ۳۹ دقیقه و ۱۰ ثانیه رشتخوار را هم به لرزه در آورد. عاشوری افزود: این زلزله انجام شده برای بافت فرسوده مناطق شهری و روستایی رشتخوار یک هشدار است که باید جدی گرفته شود. حسن عاشوری گفت:در پی تماس با مناطق مختلف شهرستان باوجود اعلام زلزله خفیف در این شهرستان خوشبختانه این زلزله خسارتی به بار نیاورده است .

3

زمین لرزه در نصرآباد و صالح آباد

زمین لرزه ای نسبتا شدید بخش نصرآباد را لرزاند. مرادی خبرنگار جعفرآباد نیز به نقل از بخشدارنصرآباد گزارش داد باتوجه به اینکه بخش نصرآباد در مجاورت کانون زلزله شهرسفیدسنگ قراردارد تاکنون هیچ گونه صدمات انسانی گزارش نشده است. مهندس قربانی افزود فقط چند مورد خسارات جزئی وتخریب دیوارهای قدیمی در دهستان کاریزان گزارش شده است . وی تاکید کرد : با توجه به وقوع |پس لرزه احتمالی همه نهاد های مسئول به حالت آماده باش در آمده اند وشهروندان نیز باید هوشیاری خود راحفظ کنند .بخشدار صالح آباد هم به بهره مند خبرنگارخراسان گفت: در زلزله صبح روز گذشته هیچ گونه خسارت جانی در صالح آباد نداشته ایم ولی به منازل برخی روستاها خساراتی وارد شده است. « حسن زنگویی » اظهار کرد: در اولین فرصت میزان دقیق خسارت به منازل شهروندان و روستاییان منطقه صالح آباد را جمع آوری و اطلاع می دهیم. لازم به ذکر است زلزله و پس لرزه های روز گذشته، باعث رعب و وحشت منطقه صالح آباد نیز شد.

زمین لرزه گناباد خسارت جانی ومالی نداشت

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گناباد نیزگفت:زلزله 6 ریشتری 16 فروردین ماه 96 ساعت 10 و 39 دقیقه در 81 کیلومتری مشهد و در عمق 10کیلومتری زمین در شهرستان گناباد کمتر از 3 ریشتر بوده و خسارت جانی ومالی برجا نگذاشته است. حسن آذر مهری در گفتگو با صفری خبرنگار خراسان افزود : تمام پایگاه های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی وهلال احمر گناباد به حالت آماده باش در آمدند. وی افزود: فوریت های پزشکی و بیمارستان های گناباد برای کمک رسانی آماده شده اند تا در صورت هر گونه حادثه دیگر عملیات لازم را انجام دهند .رئیس مرکز فوریتهای پزشکی گناباد و بجستان هم گفت: به دنبال وقوع زمین لرزه در خراسان رضوی فوریتهای پزشکی و هلال احمر گناباد و بجستان واقع در جنوب خراسان رضوی به حال آماده باش کامل درآمده اند. دکتر جواد باذلی افزود: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز به همراه شش تکنسین فوریتهای پزشکی به محل اصلی کانون زلزله در منطقه سفیدسنگ شهرستان فریمان اعزام شده اند. علی برومند باغ آسیا رئیس جمعیت هلال احمر گناباد هم گفت: 15 نفر در قالب پنج تیم هلال احمر این شهرستان در آماده باش کامل برای اعزام به مناطق زلزله زده هستند. اصغر قادری رئیس جمعیت هلال احمر بجستان نیز گفت: 15 نفر در قالب پنج تیم در آماده باش کامل برای امدادرسانی منطقه سفیدسنگ هستند.

خسارت به 315واحد مسکونی در تربت جام

فرماندار تربت جام در گفتگو با حقدادی خبرنگار خراسان با اشاره به خسارت ناشی از زلزله گفت: در پی وقوع زلزله در این شهرستان بلافاصله شورای هماهنگی مدیریت بحران در محل فرمانداری و مراکز بخش ها تشکیل گردید و 12گروه پیشرو امداد و نجات برای بررسی خسارت ناشی از زلزله به مناطق روستایی اعزام شدند. علی رستمی افزود: به دنبال وقوع زلزله و گزارش های دریافتی از سایر بخش های شهرستان شکرخدا خسارت جانی و جرحی اتفاق نیفتاده و خسارتی حدود 30 تا 50درصد در 315واحد مسکونی به مدیریت بحران اعلام شده است. وی اضافه کرد: عمده خسارت های وارده به منازل مسکونی در بخش های مرکزی، نصرآباد و صالح آباد شامل روستاهای باغ کشمیر، موسی آباد، چاهمزار سفلی و علیا، کمرچه علیا، قلعه سرخ موسی آباد، گوربند، یخک، بیدک، کلاته قاضی، گلارچه، شاه توت و ممیزاب می باشد. رستمی تصریح کرد: گروه های پیشرو درحال بررسی هستند که نیازهای اولیه خسارت دیدگان شامل چادر و موادغذایی در اسرع وقت به آن ها تحویل شود.

نشت گاز در پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس گزارش نشده است

در پی وقوع زلزله شش ریشتری دیروز در خراسان رضوی؛ هیچ گونه نشت گازی در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد وجود نداشته است. رئیس ایمنی و آتش نشانی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد گفت: در پی زلزله شش ریشتری اخیر دیروز در شهرهای خراسان رضوی از جمله مشهد مقدس و شهرستان سرخس، تاکنون هیچ گونه حادثه، نشتی گاز و یا مورد دیگری در این مجتمع گازی نداشته ایم. به گزارش تمدن خبرنگار خراسان به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، علی اعزازی پور با اعلام این خبر افزود: از دقایق نخست وقوع زلزله که در شهرهای استان خراسان رضوی به وقوع پیوست این زلزله در شهرستان سرخس هم احساس شد که به دلیل قرار گرفتن پالایشگاه خانگیران در موقعیت جغرافیایی شهرستان مرزی سرخس، ستاد مدیریت بحران نوع الف در پالایشگاه تشکیل و دستور العمل های موجود بررسی شد. وی اظهارداشت: با توجه به وقوع پس لرزه های بعد از زلزله، تمام نیروهای عملیاتی و HSE پالایشگاه به حالت آماده باش کامل می باشند. اعزازی پور تصریح کرد: خوشبختانه در واحد های عملیاتی پالایشگاه، هیچ گونه گزارش نشت گاز اعلام نشده است.اما حسین سنجرانی،فرماندار سرخس گفت : فقط دو خانه در روستاهای پسکمر و اطراف صالح آباد بر اثر زلزله ترک برداشته و خسارت دیگری در سطح شهرستان تا این لحظه به ما اعلام نشده است.

لرزش خفیف در قوچان

«ایشان زاده» خبرنگار قوچان نیز به نقل از فکوری رئیس هلال احمر قوچان گزارش داد: با توجه به وقوع احتمالی پس لرزه ها آمادگی های لازم و تمهیدات خاص زلزله در این شهرستان اندیشیده شده است و نیروهای امداد و نجات و تیم های تخصصی همچون دیگر نقاط استان به حالت آماده باش درآمدند.ولی تاکنون درخواست اعزام نیرو و کمک از شهرستان های مجاور دریافت نشده است.لازم به ذکر است که زلزله هیچ گونه خسارت جانی و مالی در شهرستان قوچان در پی نداشته است .مهراب رئیس لرزه نگاری قوچان نیز گفت: تاکنون با توجه به بزرگترین پس لرزه به میزان 4.9 ریشتر خوشبختانه حادثه خاصی در قوچان رخ نداده است.

اسکان اضطراری بیش از 280 زلزله زده

در همین حال معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اسکان اضطراری بیش از 280 نفر از زلزله زدگان مناطق مختلف استان خراسان رضوی در مناطق امن خبر داد. به گزارش ایرنا از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، شاهین فتحی گفت: در زمان حاضر 60 خانوار ( با احتساب هر خانوار 2 نفر) در روستای کلاته حاج علی و ١٦٠ نفر در هشت روستا ی ر ضویه اسکان داده شدند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

دختر 16 ساله از بالکن اتاق خواب شاهد فجیع ترین بلایی که بر سر پدر و مادرش آمد بود

حمله مرد وحشی با چاقو به رویای 13 ساله در خانه

بلای شیطانی که سر دختر جوان در پارک جنگلی مشکین شهر آمد

درخواست شرم آور پیرمرد ثروتمند از زن آرایشگر / بلایی که سر شوهر این زن آمد

مرد شیطان صفت برای برای دوم اعدام شد! / او تارینا را آزار داده بود+ عکس

قتل عام خانوادگی در تهران / مرد جوان زن و کودک دو ماهه اش را کشت

4 زن که در تله دام شیطانی مرد پراید سوار افتادند / درهای این ماشین باز نمی شد و ...

حرف های زهرا تازه عروس را به خانه مادر شوهرش کشاند / دست و پای پیرزن را بست و...

انتقام عجیب دختر جوان از پسرعمویش / این نوعروس در تهران به دنبال شوهرش می گردد

اسماعیل وقتی حمام بود راز کثیف اش لو رفت

این پسر 12 ساله را به خاطر ارتباط پنهانی با یک دختر 14 ساله زنده زنده در گورستان دفن کردند+عکس

گمشدن مرموز کودک 5 ساله در گونی پشم در سبزوار / پدر او را بدون اینکه بداند ...

بلایی هولناکی که دختر آرایشگر بر سر دوست پسرش آورد!+عکس

شهلا مرا به یک دکتر لاغری معرفی کرد / نمی دانستم آن مرد قصد دارد آبرویم را ببرد/ اگر شوهرم بفهمد...

کشف جسد زن باردار تهرانی در رودخانه کشکان

حمله 4 مرد شیطان صفت به محل کار 2 دختر تهرانی/آن ها به التماس های ما توجه نکردند و ...

بلای وحشتناکی که جوانی بر سر دختر تنها در آشپزخانه آورد / او برای دزدی وارد خانه ای در شوش تهران شده بود که ...

زلزله 5/4 ریشتری مردم وحشت زده مشهد را یک بامداد امروز به خیابان ها کشاند+عکس

بازی کثیف 200 میلیارد تومانی با 4 هزار و 114 نفر با کود ابریشم

لیلا تهدید کرد که رازم را به همسرم خواهد گفت و من چاره ای نداشتم / نوعروس را پشت درختچه ها کشتم+جزئیات

 

 

 

 

کدخبر: 255262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟