دلیل ایستادن فلامینگو بر یک پا چیست؟

فلامینگو به آرامی راه می‌ رود و در حالیکه سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌ کند. فلامینگو از ۹۰/۰ تا ۵/۱ متر بلندی دارد. بیشتر فلامینگوها حلزون و گیاهان آبی را می‌ خورند. این پرندگان به صورت دست جمعی و در دسته‌ های چند هزارتایی زندگی می‌ کنند.
دلایل فراوانی بر شهرت فلامینگوها وجود دارد ؛ رنگ صورتی پرهایشان , پاهای ظریف , باریک و بلندشان و البته طرز ایستادن شان بر روی یکی از پاها در حالی که سرشان را در پرهایشان فرو برده اند و به خواب فرو رفته اند.
چرا آن ها فقط یکی از پاهایشان را برای خوابیدن برمی گزینند؟ آیا این عمل برای تنظیم دمای بدن شان است یا برای استراحت دادن به عضله یکی از پاها؟
این موضوع یکی از اسراری بود که ذهن محققین را به خود مشغول کرده بود تا این که امروزه آن ها دلیل این کار فلامینگوها را کشف نموده اند.
محققین آتلانتا تبار , یکی از آنان Young-Hui Chang از موسسه جورجیا و دیگری Lena Ting از دانشگاه Emory بر روی طرز زندگی کردن این پرنده های زیبا (زنده یا مرده آن ها) آزمایشاتی کرده اند تا به مکانیزم فیزیکی آن ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و دریابند که داستانی که پشت این گونه ایستادن وجود دارد چیست.
مطلب بسیار جالبی که در این میان است ؛ فلامینگوهای مرده هستند که حتی این پرندگان مرده را نیز می توان به صورت ایستاده بر یک پا روی زمین قرار داد بدون آن که به شی ای تکیه داشته باشد یا توسط اشیایی استوار بایستد. این موضوع بدین معناست که هیچ انرژی و نیرویی در این میان وجود ندارد تا بخواهد بدن را به وسیله آن توان و انرژی نگه دارد.
بررسی ها نشانگر آن بوده است که فلامینگوها از هیچ عضله و ماهیچه فعالی برای ایستا خوابیدن استفاده نمی کنند, در حقیقت آن ها با این عمل حتی انرژی نیز ذخیره می کنند تا فعالیت های بعدی شان را با مصرف آن به انجام برسانند. یک مکانیزم انفعالی درگیر پایی می باشد که در آن حالت واقع شده است.
محققین در رابطه با این حالت , آن را ” مکانیزم ایستادن جاذبه ای منفعل ” نامیده اند. ایستادن بر روی یک پا انرژی و نیروی کمتری را نسبت به ایستادن بر هر دو پا طلب می کند. در موقع استراحت او انرژی به حداقل می رسد.
فلامینگوها طی سال ها تکامل و پیشرفت توانسته اند بر یک پا بایستند هرچند دلیل آن که دقیقا چرا آن ها برای کسب این توانایی پروسه ای را گذراندن , نامعلوم باقی مانده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286043 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟