پرونده قتلی که با گلوله ساچمه ای یک جوان در آن کشته شده است

به گزارش رکنا، به نقل از اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور، فرید پس از مشاجره لفظی با سعید با تفنگ شکاری تک لول به سمت وی شلیک کرد و سعید، پس از اعزام به بیمارستان از پای در آمد.

با مرگ سعید بلافاصله دوست مسلح اش بازداشت شد و اصرار کرد بی گناه بوده وتصمیمی برای قتل نداشته است.

  با این وجود پزشکی قانونی علت مرگ را خونریزی ناشی از اصابت گلوله به کشاله ران اعلام کرد.

فرید که در برابر اتهام قتل قرار داشت در بازجویی ها گفت: سعید حرفی را پشت سر من زده بود وهمین باعث شد که خیلی عصبانی شود و زمانی که از وی پرسید آیا تو این حرف را  زده ای؟ وی نپذیرفت.
فرید در ادامه در اظهاراتش افزود: در همان حالت عصبانیت اسلحه تک لول را که قبلا فشنگ درون آن گذاشته بودم به سمت او گرفتم و می خواستم تیر را جلوی پایش بزنم که خیز برداشت و تیر به پای او خورد. من اسلحه را برای ترساندن سعید به سمت وی گرفتم و او از جای خود بلند شد و به سمت من هجوم آورد تا اسلحه را از من بگیرد و اسلحه شلیک کرد. شاید انگشتم روی ماشه رفته باشد.

تیم قضایی و پلیسی با شنیدن ادعاهای فرید سراغ شاهد جنایت رفتند وی گفت:فرید به سعید گفت تو این حرف را زده ای و او نپذیرفت و فرید به سمت سعید اسلحه کشید و ناگهان صدای تیر را شنیدم و نگاه کردم دیدم فرید به سمت سعید اسلحه را نشانه رفته و هر دو روی زمین افتاده اند؛ هنگام شلیک، فرید ایستاده بود و سعید نشسته بود و هنگام اسلحه کشیدن، سعید ایستاد و فرید شلیک کرد و تیر به سعید خورد و اسلحه را از دست یکدیگر می کشیدند که من اسلحه را گرفتم و فرید فرار Escape کرد.
با این اقرارها شعبه هفدهم دادگاه کیفری استان اصفهان، اتهام فرید را از مصادیق اقدام کشنده تشخیص داده و به تقاضای اولیای دم مقتول، حکم به قصاص نفس فریدرا صادر کرد.
با اعتراض فرید به مجازات مرگ خود، پرونده به شعبه 32 دیوان عالی کشور ارجاع داده شد و این شعبه با این استدلال که دفاعیات  فرید و اظهارات گواه نشان دهنده عدم قصد قتل Murder بوده و پایین تنه، به ویژه ران، منطقه یا موضع حساس نبوده تا دلالت بر عمدی بودن قتل کند اگر هم فرض بر این باشد که نقطه معینی از پایین تنه حساس باشد، در عرف مردم شناخته شده نیست و اقدامات متهم به قصد ترساندن یا  تنبیه سعید بوده، پس آن را از مصادیق قتل شبه عمد قرار می دهد. به این صورت رأی دادگاه بدوی نقض و پرونده برای بررسی دوباره به دادگاه هم عرض ارجاع شد.
پرونده روی میز قاضی Judge شعبه18 دادگاه کیفری استان اصفهان قرار گرفت و این دادگاه پس از تشکیل جلسه رسیدگی و اعلام ختم دادرسی به این مطلب  استدلال کرده اند که اسلحه آلت کشنده و قتاله محسوب می‌شود، به ویژه این که متهم از گلوله ساچمه ای استفاده کرده و محل اصابت گلوله ساچمه ای عمدتاً و عرفاً کشنده محسوب می شود، زیرا این قسمت ران محل عبور شریان های حیاتی و خون رسان بدن است.
بدین ترتیب شعبه 18 دادگاه کیفری استان اصفهان هم مانند شعبه هفدهم، حکم به قصاص نفس فرید را صادر کرد.
در مرحله بعدی شعبه 32 دیوان عالی کشور این رأی را به علت عدم رعایت برخی از تشریفات دادرسی، نقض و پرونده را به دادگاه هم عرض ارجاع دادو باز هم  شعبه دوم دادگاه کیفری اصفهان با احراز بزهکاری متهم و انطباق موضوع با بند ب ماده 290 قانون Law مجازات اسلامی رأی اصراری بر قصاص نفس متهم صادر کرد.
پس از فرجام خواهی متهم و ارسال پرونده به دیوان عالی کشور، با تصمیم شعبه سی و دوم، پرونده برای طرح در هیأت عمومی شعب کیفری، با حضور ریاست دیوان عالی کشور ارسال شد که پس از قرائت گزارش پرونده و شنیدن نظرات تعدادی از موافقان و مخالفان و نماینده دادستان کل کشور، رأی گیری انجام شد که در نتیجه نظر شعبه 32 دیوان عالی کشور مبنی بر قتل شبه عمد با اکثریت آرا، مورد تأیید قرار گرفت.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240631 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟