به آتش نشان های گرفتار گفتیم از پنجره ها خود را نجات دهند،  اما...

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران زوایای مختلفی از حادثه پلاسکو را تشریح کرد.سعید شریف‌زاده به ذکر زوایایی از وقوع این حادثه و کنترل آن پرداخت و گفت:  مأموران 14 ایستگاه نیز برای اطفای حریق به کار گرفته شدند و 8 دستگاه بالابر برای کنترل آتش به میدان آمدند که تنها 4 دستگاه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از لحاظ امکانات یا نیروی انسانی هیچگونه کمبودی وجود نداشت.

 ازآنجا که کارگران در 3 شیفت در کارگاه‌های تولیدی ساختمان پلاسکو مشغول فعالیت بودند و در هر طبقه 10 الی 50 نفر حضور داشتند متأسفانه اغلب آنها حاضر به ترک محل کار خود نبودند تا جایی که گاهی آتش‌نشان‌ها با آنها درگیر شده بودند و اگر خروج این افراد از طریق آتش‌نشان‌ها صورت نمی‌گرفت تعداد تلفات به طورقطع بیش از اینها بود. معضل دیگری که در زمان اطفای حریق با آن روبه‌رو بودیم این بود که از یک طرف در تلاش بودیم تا افراد را به بیرون از ساختمان هدایت کنیم اما از سوی دیگر تعدادی اوباش قصد سرقت از اموال مغازه‌ها را داشتند.وی افزود: برای هر طبقه یک تیم آتش‌نشانی حضور داشتند تا کسی باقی نماند و همه خارج شوند. بر این اساس 31 دقیقه قبل از آوار دستور تخلیه داده شد که عکس‌ها و تصاویر و حتی مکالمات بی‌سیمی ضبط شده هم برای اثبات آن وجود دارد. همچنین ما با گُر گرفتن دوباره آتش روبه‌رو شدیم، چرا که بالای سقف کاذب یک متری این مغازه‌ها مملو از جنس پارچه و منسوجات بود که همه آنها آتش گرفت.از سوی دیگر افرادی که در بیرون ساختمان قرار داشتند شاهد دود ناشی از آتش بودند اما افراد حاضر در داخل ساختمان گمان می‌کردند حریق اطفا شده است. از سوی دیگر ساختمان لوله کشی گاز نداشت و همه طبقات از گاز پیک نیک استفاده می‌کردند که اینها نیز بر دامن زدن آتش تأثیرگذار بود.

وی گفت: پس از گذشت ساعاتی از وقوع حادثه پله‌ها در درون ساختمان فروریخت، پس از آن به آتش‌نشان‌های داخل ساختمان اعلام کردیم که خود را به پنجره‌های بیرونی ساختمان برسانند تا از طریق بالابرها بتوانیم آنها را خارج کنیم. در این میان تعدادی به صورت فیزیکی خود را از ساختمان خارج کردند و تعدادی نیز موفق شدند سوار بالابرها شوند که هنوز برخی از آتش‌نشانان داخل بودند که ساختمان فروریخت. بعد از وقوع حادثه بلافاصله لیستی از افراد داخل آوار مانده را تهیه کردیم و دستور اعزام نیروهای جدید را به محل حادثه دادیم و سریعاً نیروهای قدیمی را از منطقه خارج کردیم زیرا این افراد برای همکاران خود و کسانی که زیر آوار مانده بودند بسیار بی‌تابی می‌کردند.

 مدیرعامل آتش‌نشانی افزود: پس از وقوع حادثه بلافاصله ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و همگی پای کار ایستادند تا با امدادرسانی بتوانند به افراد زیرآوار دست یابند. از این بابت که برخی از بهترین همکاران خود را از دست دادیم، بسیار متأثریم، همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند تا تمام فکر و حواسمان متمرکز نجات مدفون شدگان و آواربرداری باشد، این موضوع را در صدر برنامه‌های خود قرار دادیم و از تمام عملیات‌ها استفاده کردیم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر آواربرداری کنیم.

 

کدخبر: 241571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟