سرگرد مهدی شکیب سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس Police فتا ناجا گفت: با فرا رسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن شاهد افزایش آگهی های تبلیغاتی و فروش آنلاین در فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی به مناسبت این روز هستیم.

وی افزود: برخی از گروه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی به مناسبت این روز اقدام به تبلیغات کالاهایی ارزان‌تر از قیمت واقعی کرده و از شکستن قیمت‌ها و عرضه کالاهای با کیفیت به مناسبت روز مادر خبر می‌دهند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا تاکید کرد: هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. لذا هموطنان عزیز قبل از هر اقدامی باید نسبت به این تبلیغات اطمینان حاصل کرده و گول تبلیغات جذاب و رنگارنگ در فضای مجازی را نخورند.

سرگرد شکیب با اشاره به افزایش خرید‌های اینترنتی به مناسبت این روز گفت: این روزها سایت‌های فعال در زمینه فروش هدیه روز مادر با قیمت‌هایی پایین‌تر از حد معمول در حال افزایش است اما این نکته نباید باعث نادیده گرفتن موارد ایمنی از سوی کاربران گردد.

وی گفت: ‌بسیاری از کاربران با توجه به محدودیت‌های زمانی و مکانی و شغلی تلاش دارند تا با خرید از فروشگاه‌های الکترونیکی که ارسال محموله را نیز بر عهده دارند بتواند کادوی روز زن و مادر را به مادر و یا همسر خود تقدیم کنند.

این مقام مسئول با اشاره به جعل صفحات پرداخت آنلاین نیز گفت: یکی از شگردهای مجرمان سایبری شبیه‌سازی صفحات مهم بانکی است که در اصطلاح به آن فیشینگ گفته می‌شود و کسی که این کار را انجام می‌دهد فیشر نام دارد. لذا کاربران باید مراقب باشند در خرید برای روز زن یا مادر در دام فیشرها نیافتند و اطلاعات بانکی آن‌ها به سرقت Stealing نرود.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: مهمترین موضوع در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، اصالت و اعتبار سایت فروشگاهی است که در حال حاضر مرکز توسعه و تجارت الکترونیک با اعطای نماد اعتماد الکترونیک(enamad) به سایت‌های فروشگاهی دارای فعالیت مجاز، درصدد ساماندهی فروشگاه‌های مجازی است. لذا خرید کردن از این گونه سایت‌ها این اطمینان را به کاربران خواهد داد که خریدی امن داشته باشند.

وی در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: کاربران باید بدانند که مهم‌ترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشرها (طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است؛ پس از کپی کردن یا رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف ارایه شده باید خودداری کنید.

سرگرد شکیب گفت: کاربران برای صحت نماد این فروشگاه‌ها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه‌ای باز می‌شود که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید، به سایتی با آدرس www.enamad.ir وارد می‌شوید، همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می‌توان از اصالت اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتی دارای مجوز مطمئن شد؛ در این خصوص آدرس سایت نمایش داده شده در پروفایل نماد با آدرس فروشگاه اینترنتی باید یکی بوده و هیچ تفاوتی نداشته باشد.

سرگرد شکیب از تمام کاربران خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی اعلام کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 252492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟