هشدار محققان درباره برخی رنگ موها

در این مطالعه محققان موسسه سرطان راتجرز نیوجرزی بیش از ۴۰۰۰ زن را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند استفاده از رنگ تیره توسط زنان سیاهپوست ریسک سرطان سینه را ۵۱ درصد افزایش می دهد.
همچنین محققان دریافتند ریلکسرها و صاف کننده های شیمیایی مو ریسک سرطان را در زنان سفیدپوست افزایش می دهد و این احتمال در آنان ۷۴ درصد بالاتر است.
آدانا لاناوس، سرپرست تیم تحقیق، هشدار می دهد: «یافته های ما بیانگر این موضوع نیست که صرفا استفاده از رنگ مو، ریلکسرها یا هر دو موجب افزایش ریسک سرطان سینه خواهد شد. بلکه واقعیت این است که ما به طور مداوم با مواد مضری مواجهیم که هیچ کنترلی بر انها نداریم.»
دانشمندان در طول چندین دهه خطرات احتمالی رنگ مو را با تمرکز بر سرطان مثانه، لوسمی و سرطان سینه مورد مطالعه قرار دادند. اما هنوز یافته های قطعی در این باره وجود ندارد.
در مطالعه جدید، محققان از ۴۲۸۵ زن سفیدپوست و سیاهپوست در نیویورک و نیوجرزی در مورد استفاده از محصولات مراقبت مو در گذشته سوال کردند. رده سنی این زنان ۲۰ تا ۷۵ سال بود. در حدود ۲۲۸۰ نفر از آنها از بازماندگان سرطان سینه بودند.
در این مطالعه، استفاده از محصولات بهداشتی مو در بین زنان مبتلا به سرطان سینه و زنان بدون این بیماری مقایسه شد.
به گفته لاناوس، دقیقا مشخص نیست که چرا مواد شیمیایی موجود در محصولات مو ریسک سرطان سینه را افزایش می دهند اما گمان می رود این ارتباط ناشی از آسیب به DNA یا جذب مواد شیمیایی مضر از طریق بدن است.
محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟