احتباس آب دربدن؛ دلایل و راهکارها

آب در خون، استخوان، عضلات و اندام‌ها وجود دارد. در شرایطی که بدن انسان برای عملکرد درست و بهینه به آب نیاز دارد، گاهی ممکن است میزان بیش از اندازه آن را حفظ کند. این تجمع آب در بدن به عنوان احتباس آب شناخته‌می‌شود. احتباس آب به شکل تورم بدن آشکار می شود. بیماری‌های زمینه‌ای که احتباس آب می‌تواند یکی از عوارض جانبی آن‌ها باشد، شامل سیروز کبدی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، پره اکلامپسی (یک بیماری خطرناک مرتبط با بارداری) و سندروم پیش از قاعدگی است.

رژیم غذایی

سدیم یک ماده مغذی ضروری برای فعالیت‌های بدن انسان است، با این حال ما به مقدار کمی از آن نیاز داریم. در بسیاری از موارد، غذاهایی که مصرف می‌کنیم نمک زیادی دارد که به احتباس آب و افزایش وزن منجر می شود.

توصیه: در قدم نخست، به مقدار توصیه‌شده نمک مصرف کنید که بنابر گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا برابر با 2,300 میلی‌گرم یا کمتر در روز است. شاید مقدار زیادی به نظر برسد، اما در واقع حدود یک قاشق چای‌خوری نمک می‌شود.

در قدم دوم، با استفاده از جایگزین‌هایی مانند گیاهان دارویی و ادویه‌ میزان مصرف نمک را کم کنید . زیره، شوید، سیر، زنجبیل، پیاز و فلفل از جمله گزینه‌های مناسب است. با آبلیمو، خردل و سرکه نیز می‌توان بدون استفاده از نمک، عطر و طعم غذا را تغییر داد.

سبک زندگی

نشستن یا ایستادن طولانی مدت باعث می شود تا بافت‌های بدن آب را نگه دارد. سبک زندگی کم‌تحرک و غیرفعال می‌تواند موجب احتباس آب در بدن شود.

توصیه: حفظ گردش خون در سراسر بدن از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. اگر به دلیل شغل خود مجبور هستید مدتی طولانی را در حالت نشسته سپری کنید، از وقت استراحت تان برای پیاده‌روی استفاده کنید. می‌توانید پیش از آغاز روز کاری، پیاده روی داشته‌باشید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید. نیازی نیست همانند یک ورزشکار حرفه‌ای ورزش Sport کنید؛ انجام تمرین‌های ورزشی سبک به مدت 15 تا 30 دقیقه در روز نیز می‌تواند به سود شما باشد.

داروها

احتباس آب در بدن از جمله عوارض جانبی بسیاری از داروهای تجویزی است. داروهای ضــد افســردگی، مســـدودکننده‌هــای بتا، داروهای فشار خون، داروهای شیمی‌درمانی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله مواردی است که می‌تواند موجب احتباس آب شود.

توصیه: کاهش تدریجی استفاده از داروهایی که موجب احتباس آب در بدن می‌شود به مشورت با پزشک نیاز دارد. در صورت مشاهده تورم بیش از اندازه در نتیجه مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا دیگر داروهای مسکن، مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

هورمون‌ها

نفخ شدید در دوره پیش از یائسگی و یائسگی در میان زنان شایع است، که بیشتر ناشی از احتباس آب، گاز روده، کاهش تولید صفرا یا ترکیبی از هر سه مورد است.

هورمون‌های استروژن و پروژسترون نقش موثری در احتباس آب دارد. احتباس آب زمانی رخ می‌دهد که سطح استروژن بسیار بالا باشد یا سطح پروژسترون بیش از اندازه پایین آمده‌باشد. نبود تعادل هورمونی دلیل شایع‌بودن احتباس آب در دوران پیش از قاعدگی است.

توصیه: توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی خود داشته‌باشید و مصرف مواد غذایی را که موجب نفخ و گاز می‌شود، کاهش دهید یا کنار بگذارید. اگر این اقدام در برطرف‌شدن مشکل تاثیری نداشت، ممکن است به مشورت با یک متخصص تغذیه نیاز باشد که احتمال ابتلا به حساسیت و نداشتن تحمل‌ غذایی را بررسی خواهد کرد. در موارد نادر، ممکن است به درمان جایگزینی هورمون یا ایجاد توازن هورمونی زیر نظر متخصص نیاز باشد.

مشکلات قلبی

احتباس آب ناشی از بیماری قلبی ممکن است با تورم پاها و شکم آشکار شود. برخی از نشانه‌های شایع نارسایی قلبی شامل سبکی سر، خستگی، ضربان قلب سریع، ضعف و تنگی نفس است.

توصیه: به پزشک مراجعه کنید. خطر نارسایی قلبی در صورت به تاخیر افتادن مداخله پزشکی افزایش می‌یابد. پزشک انجام آزمایش‌های لازم را در این زمینه تجویز خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟