در مورد نمک دریا بیشتر بدانید

نمک خوراکی به شکل معدنی در ته‌ نشین‌ ها و رسوب‌ ها همچین چین خوردگی‌ ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می ‌شود. همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است که قابل برداشت می‌ باشد. نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد خوراک در بدن، جابه جایی پیام‌ های عصبی و کارکرد درست ماهیچه ‌ها است.
با وجود آنکه نمک بیش از اندازه موجب بسیاری از امراض می گردد اما اسراری وجود دارد که هیچ کجا جز در نمک دریا نمی توان آن را یافت ,یک قطعه از بلور نمک دریا ,می تواند شگفتی نهفته ی درون اقیانوس ها را در بدن و ذهن افراد زنده سازد , نمک دریا جز موادی است که ماهیت اولیه و حقیقی طبیعت به صورت جوهر خالصی در آن نفوذ کرده است.
اما مساله ای که فراتر از این موضوعات مطرح می شود آن است که آیا نمک دریا چیزی بیشتر از نمک های معمولی در اختیار مصرف کنندگان می گذارد؟ از نظر بعضی ها ؛ سدیم کمتری دارد , برخی ها می گویند ؛ مواد معدنی بیشتری دارد و افرادی نیز هستند که یکی از مشکلات این جور نمک ها کمبود ید در آنان می باشد.
در این بخش شما را با حقایقی در رابطه با این نمک ها آشنا می کنیم ؛
نمک دریا موادی کم تاثیر می باشد ؛
برخلاف بعضی از موادی که باعث صدمه زدن به محیط زیست می شود, نمک دریا در دسته کم ضررترین مواد ها قرار می گیرد, این نمک از تبخیر آب اقیانوس بوجود می آید (پس از تبخیر ,ما با شیء ای جامد که متشکل از مواد معدنی می باشد مواجه می شویم.) البته با آنکه عملیات اصلی آن توسط دریا صورت می گیرد, بخش عظیمی از فرایندش توسط افراد متخصص انجام می شود.
معدن یک صنعت استخراجی است, نمک هایی بوسیله معدن چی ها استخراج می شوند که به گونه ای جریان زباله ای که از صنعت نمک معدنی بوجود می آید تاثیر بسیار بدی بر محیط زیست می گذارد و چرخه طبیعت را تا حد قابل توجهی مختل می سازد, اما نمک دریا این چنین نیست.
نمک دریا به افزایش مواد معدنی کمک می کند ؛
با وجود داشتن فرآیندهای کمتری , نمک دریا بسیاری از مواد معدنی را در خود دارد, تمام این نمک از دریا بدست می آید. نمک هایی که از معادن استخراج می شود , بسیاری از مواد معدنی آن از بین رفته است و حتی مواد معدنی باقی مانده در ادامه پردازش از بین می رود. نمک دریا علاوه بر داشتن کلسیم , منیزیم و پتاسیم , مواد معدنی برخی از این نمک ها تا 84 می رسد.
نمک دریا مقدار مواد افزودنی را به حداقل می رساند ؛
نمک دریا دارای خاصیت ضدانعقادی است که در واقع سیلیکات آلومینیوم سدیم آن چنین خاصیتی را ایجاد می کند. 18 نوع افزودنی غذایی وجود دارد که در انواع مواد غذایی و حتی نمک هایی که از معدن استخراج می شود , می زنند ,نمک دریا حاوی هیچ افزودنی شیمیایی نیست. اگر از نمک دریا در غذایتان استفاده می کنید ,مواد شیمیایی کمتری در غذایتان مصرف خواهید کرد.
نمک دریا میزان مصرف سدیم شما را کاهش می دهد ؛
اگرچه طبق گزارش شده است که نمک دریا دارای سدیم کمتری نسبت به نمک های معمولی دارد اما باید گفت که این حقیقت ندارد ,هر دوی این نمک ها حاوی کلرید سدیم یکسان هستند , مواد معدنی ای که در نمک دریا است عطر و طعم آن را افزایش می دهد و در این صورت شوری آن کمتر حس می شود به همین خاطر افراد از نمک های دریا کمتر استفاده می کنند ,آن ها به دنبال مزه شوری هستند.
مقدار قابل توجهی ید ؛
ید عنصری است حل نشدنی که مقدار بسیار کم آن برای موجودات زنده لازم است و برای سلامت غدد تیروئید و تقویت مناسب آن ها اهمیت فراوانی دارد. پیش تر , افراد حدود 25 درصد از ید در رژیم غذایی شان را از گندم دریافت می نمودند .
از آنجا که ید در پردازش گندم برای بدست آوردن آرد مورد استفاده قرار می گرفت. با بوجود آمدن تغییراتی در تولید آرد تجاری , نه تنها در آرد ید مصرف نمی شود بلکه موادی که در آن است حتی موجب مسدود کردن فعالیت های طبیعی ید در بدن می شود.
بدین ترتیب بدن دچار کمبود ید شده و غدد تیروئید تحت فشار قرار می گیرند , اگر شما نمک دریا را انتخاب می کنید ؛ یدهای موجود در آن می تواند این کمبود را برطرف کند , افراد باید در کنار مصرف نمک های معمولی , موادی را بخورند که نبود ید کافی را جبران کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟