اگر بخواهیم در مورد رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دندان ها در میان مردم کشورمان صحبت کنیم به چه اصلی باید اشاره شود ؟ 
مردم باید در این زمینه بیشتر آگاه شوند و اطلاعات شان را تقویت کنند .امروزه با قوت گرفتن فضای مجازی و اینترنت باید از شبکه های مجازی و اینترنت در این زمینه استفاده درست و مفید تری کنند تا هم به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر اهمیت دهند و هم بتوانند در زمان مراجعه به پزشک کلیات درمان شان را آگاهانه تر دنبال کنند و از طرفی تمامی سوال ها و خواسته های خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارند و به او اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند. 


هر چند وقت یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کرد ؟
بهتر است هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود ، اما سالی یکبار مراجعه به دندانپزشک برای چک آپ کلی ضروری است. اما برای معاینه دندان های کودکان پیشنهاد می کنم زمانی که دندان ها در آستانه رویش و در آمدن است به دندانپزشک مراجعه شود تا از اول زیر نظر یک متخصص دندانپزشک باشد تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود . علاوه بر آن ترس از مراجعه به دندانپزشکی و درمان دندان ها از بین برود. اعتقاد دارم که در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی است و باید ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان از کودکی را به فرزندان و کودکان آموزش داد.


از این فرصت استفاده می کنم و می خواهم بفرمایید در انتخاب مسواک چه نکاتی را باید در نظر گرفت ؟
مراجعانی که مشکلات مربوط به لثه ندارند و مخاط در حالت طبیعی و نرمال قرار دارد از مسواک هایBrush Medium استفاده کنند و بقیه افراد باید با توجه به تشخیص دندانپزشک از مسواک ها و دهان شویه های خاص که توصیه شده استفاده کنند.


در انتخاب خمیر دندان چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد ؟
خمیر دندان هایی که مواد سازنده شان از خواص ضد حساسیت ، سفید کننده ها و یا در آن ها کلسیم به کار رفته باشد و منافذ موجود در بین دندان ها را کاملا ضد عفونی کنند ، خمیر دندان های مورد قبول و مناسب تری هستند ، اما نکته مهم در انتخاب و استفاده از خمیر دندان استفاده نکردن از یک نوع خمیر دندان به مدت طولانی است و توصیه می کنم زمانی که خمیر دندانی تمام شد نوع خمیردندان عوض شود.


رعایت نکردن بهداشت دندان ها در طولانی مدت چه آثار جدی و مخربی بر جای می گذارد ؟ 
معمولا اگر خرابی دندان ها تا مدت طولانی ترمیم نشوند باعث ایجاد مشکلات وخیم تری شده و پروسه درمان نیز طولانی تر خواهد شد و در برخی از موارد شاید بهبود کامل حاصل نشود ، اما مشکل اصلی که گاه با آن برخورد می کنیم در مورد دندان هایی است که قبلا توسط دندانپزشکان و همکاران ترمیم شده است اما متاسفانه با برخی قصور پزشکی و عدم رعایت بهداشت و یا استفاده از دستگاه ها و تجهیزات قدیمی با تکنولوژی پایین دوباره نیاز به ترمیم دارند. این مشکلات گاه ضرر های بسیار جدی و جبران ناپذیری بر جای می گذارند مخصوصا زمانی که مراجع نیاز به انجام جراحی دندان هایش دارد . 


به دستگاه های مجهز اشاره کردید این دستگاه ها با استاندارد جهانی دارای چه ویژگی هایی هستند؟ دستگاه هایی با این ویژگی در کشورمان وجود دارد؟
بله. دستگاه هایی که در این مرکز دندانپزشکی استفاده می شود کاملا مطابق با آخرین تکنولوژی های دندانپزشکی دنیا است و دارای کلاس جهانی A است؛ تمامی دستگاه ها دارای استانداردهای 2016 و 2017 روز دنیا است. برای مثال دستگاه های سفید کننده این مرکز مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا است و تنها 7 تا 10 دقیقه برای سفید کردن تمامی دندان ها زمان می برد در حالی که اکثر دستگاه ها که در مراکز دیگر استفاده می شوند برای کل دندان ها 20 تا 30 دقیقه زمان می برد و ماندگاری آن ها نیز قابل قیاس نیست. استفاده از دستگاه هایی با کلاس جهانی به کیفیت درمان و میزان راحتی مراجعان کمک های شایانی می کند و رضایتمندی بیشتری را بوجود می آورد و باعث صرفه جویی در هزینه های درمان بیمار خواهد شد.


بیشترین مشکلات دندان در کشور ما از چه نوعی است؟ علت آنرا چه می دانید؟
بیشتر مشکل مراجعان برای درمان ریشه و پروتز است و علت اصلی آن توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان ها و مراجعه نکردن برای چکاپ کلی است. این امر باعث شده که میزان خرابی وخیم تر شده و هزینه های درمان بالاتر رود و کیفیت درمان نیز پایین آید.


جرم گیری چگونه باید صورت گیرد؟ و آیا جرم گیری برای دندان ها مضر است؟

جرم در واقع رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و نه‌تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود بلکه رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به پوسیدگی آنها و بروز بیماری‌های لثه منجر شود. البته افرادی که زیاد چای و قهوه مصرف می‌کنند و سیگار می‌کشند زودتر دچار جرم دندان خواهند شد. پس به نوعی باید جرم دندان‌ها را از بین ببریم .بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاح بسیاری است که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند.

در مراحل اولیه این پلاک‌ها براحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شود که نیاز به مداخلات درمانی دارد؛ یعنی این‌که برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری کنید.

بیشتر مردم فکر می‌کنند جرمگیری مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و زمینه بروز پوسیدگی‌ را فراهم می‌کند در حالی که جرم دندان علاوه بر این‌که برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است، محلی برای تجمع و تکثیر میکروب‌ها به حساب می‌آید و فقط با جرمگیری می‌توان این مشکل را حل کرد. پس این جرم است که ضرر دارد نه جرمگیری!خیلی‌ها می‌گویند جرمگیری باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شود و در صورت مصرف نوشیدنی گرم یا سرد دندان‌ها تیر می‌کشند.

وجود جرم روی دندان‌ها به علت ضخامتی که دارد به عنوان یک عایق عمل می‌کند و تا حدی جلوی حس دندان‌ها را می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که با برداشته شدن آن بهتر متوجه تغییرات حرارتی شویم. البته این حساسیت همیشگی نیست و بعد از چند روز از بین می‌رود.

اگر مقوله جرم گیری به درستی انجام شود کاملا برای دندان ها سودمند است و این باور، باور غلطی است که جرم گیری برای دندان ها مضر است و باعث از دست رفتن مینای دندان می شود. مینای دندان ها فقط زمانی از بین می رود که ساییده شوند. تمام تلاش ما این است برای جرم گیری به گونه ای اقدام کنیم که کاملا برای دندان ها بی خطر باشد . جرم گیری با دستگاه های روز دنیا با متد Air flow انجام می شود که هیچ تماس و سایشی با دندان ها ندارد و با استفاده از آب و هوا باعث پاک شدن جرم ها حتی در زیر لثه ها می شود.

در جرمگیری با ابزارهای دستی، دندانپزشک از یک جرمگیر دندان استفاده می‌کند و به‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرمگیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند.

در جرمگیری با ابزارهای التراسونیک، پزشک به کمک یک دستگاه کوچک و سر فلزی آن پلاک‌ها را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد. البته سوال بسیاری از متقاضیان جرمگیری از دندانپزشک‌ این است که آیا جرمگیری درد دارد؟

بیمار در حین جرمگیری هیچ دردی را احساس نمی‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.


هرچند وقت یکبار باید برای جرم گیری اقدام کرد؟
عمدتا به نوع بهداشت و نحوه مسواک زدن صحیح بستگی دارد؛ از طرفی باید از غذا هایی با رنگدانه های زیاد و شدید کمتر استفاده شود. اما به طور معمول جرم گیری سالی یکبار باید تکرار شود.


چه زمانی به روکش دندان نیاز است و آیا روکش کردن دندان ها عوارضی در بردارد؟
هنگامی از روکش دندان استفاده می شود که بیشتر تاج دندان از دست رفته باشد و برای بازسازی آن باید از روکش دندان استفاده شود که بستگی به مراجعان نوع روکش متفاوت است. اما حتما هر مراجعی باید جداگانه معاینه شود چون شیوه درمان در این حوزه بسیار گوناگون و متنوع است. روکش دندان هیچ عوارض و معایبی ندارد و اگر شیوه درمانی درست و کیفیت درمان نیز مطلوب باشد مشکلاتی از قبیل نیاز به تعویض مجدد و یا اذیت شدن دندان ها و لثه ها پیش نمی آید. 


عمر روکش دندان ها چه قدر است؟
هر درمانی روی دندان ها نیاز به حمایت دارد . همان طور که اشاره کردم حداقل سالی یکبار مراجعه به دندانپزشک لازم و ضروری است و از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. در خصوص دندان های روکش شده نیز باید به این نکته توجه کرد. 


ایمپلنت و جراحی روی دندان ها چگونه است؟
ایمپلنت زمانی مورد نیاز است که ریشه دندان آسیب بسیار جدی دیده باشد و امکان درمان از بین رفته باشد ، اما امروزه بسیاری از دندان ها قابلیت درمان دارند و کمتر نیازی به کشیده شدن و ایمپلنت دارند و متاسفانه بر اثر تشخیص نادرست به اشتباه کشیده می شوند.
در حالی که هر دندانی را نباید کشید و در صورت سالم بودن ریشه و شیوه درمان صحیح بسیاری از دندان ها قابلیت درمان شدن دارند .


به عنوان متخصصی که سال هاست در این عرصه فعالیت دارید اگر بخواهید در مورد ویژگی تان در کار که شما را متمایز می کند بفرمایید به چه نکته ای اشاره می کنید؟
تفاوت کار را در رعایت بهداشت ، گارانتی و تضمین و رضایت مندی و خشنودی دائمی و همیشگی مراجعان می دانم و همیشه تلاش کرده ام تا در کارم مسئولیت پذیر باشم و به شکایات وگله مندی های مراجعان نسبت به قصور پیش آمده توسط سایر همکاران کاملا مسئولیت پذیر باشم و برای درمان دوباره دندان شان اقدام کنم. بعضی از مواقع شکایت ها و گله هایی می شود که من را متعجب می کند. البته باور دارم که هیچگاه این اشتباهات را عمدا صورت نمی گیرد و یک دندانپزشک به تنهایی نمی تواند تنها با تکیه بر علم دندانپزشکی معجزه کند بلکه متکی بودن به علم دندانپزشکی همواره باید همراه با استفاده از دستگاه هایی با تکنولوژی بالا و جدید و مطابق با استاندارد های جهانی صورت گیرد و از طرفی بسیاری از شیوه های درمانی مورد استفاده، امروزه دیگر در علم دندانپزشکی کنار گذاشته شده است و جای خود را به شیوه های جدید و مدرن تری داده است. پس شایسته است که ما هم خود را با روش ها و متد های روز مجهز کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 297905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟