تعلیق شطرنج؛ هر روز نزدیک‌تر از دیروز/ «شیر» پشت فدراسیون را خالی می‌کند؟

به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاص و غیرمترقبه‌ای در چند روز آینده رخ ندهد، شاهد تعلیق شطرنج ایران از سوی فدراسیون جهانی خواهیم بود؛ تعلیقی که به دلیل عدم پرداخت بدهی 180 هزار دلاری صورت می‌گیرد.
ماجرای تعلیق شطرنج ایران از اواخر سال 95 آغاز شد، یعنی درست پس از میزبانی رقابت‌های قهرمانی بانوان جهان در تهران. پس از این میزبانی، هزینه مورد نیاز برای جوایز و همچنین پول مسئولانی که به تهران آمده بودند، تامین نشد تا فدراسیون ایران تحت فشار قرار بگیرد. در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون جهانی که اوایل فروردین در یونان برگزار شد، اعضا به ایران مهلت دو هفته‌ای دادند پول باقیمانده از جوایز نفرات شرکت‌کننده را پرداخت کند، در غیر این‌صورت عدم پرداخت ممکن است حتی محرومیت برای فدراسیون ایران به دنبال داشته باشد. اعلام این موضوع واکنش مسئولان داخلی را به دنبال داشت و آنها کمتر از مدت معین شده این پول را پرداخت کردند تا خطر محرومیت از بین برود.
اخبار آن روزها حکایت از پایان ماجرا داشت؛ غافل از اینکه این موضوع سر دراز دارد. روز 22 اردیبهشت ماه سایت فدراسیون جهانی اعلام کرد فعالیت فدراسیون ایران به حالت تعلیق درآمده است. البته این خبر پس از چند دقیقه از روی خروجی این سایت برداشته شد تا همه چیز شکل مبهمی به خود بگیرد. ماجرا از آن قرار بود که هنوز یک بدهی 180، 190 هزار دلاری باقی مانده که تاکنون نیز پرداخت نشده است. رایزنی‌هایی که از طریق محمدجعفر کامبوزیا، نایب رئیس ایرانی فیده صورت گرفت، منجر به مهلت 45 روزه به فدراسیون ایران شد تا در سه قسط این پول را بپردازد و این‌بار خیال همه راحت شود.
با وجود آنکه چندین هفته از این خبر می‌گذرد و تنها چند روز به پایان مهلت باقی مانده، هنوز خبری از واریز اقساط به حساب فیده نیست و نکته جالب‌تر اینکه مسئولان نیز تلاش خاصی در این باره نمی‌کنند.
مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج در مصاحبه روز 13 تیر با خبرگزاری تسنیم گفته بود: وزیر ورزش Sport و جوانان به مسئله ورود کرده و قصد دارد آن را در اولین فرصت حل کند. ما تا الان هرچه توانسته‌ایم، زمان خریدیم و امیدواریم وزارت ورزش کمک کند و از آبروریزی جلوگیری شود. فقط 11 روز از مهلت آخر فیده برای پرداخت بدهی باقیمانده است و اگر این پول را نپردازیم، تعلیق می‌شود. البته این تعلیق موقت و تا زمان صاف کردن این بدهی است، اما بهتر است تعلیق هم نشویم.
جمعه گذشته نیز علی آقازاده سرپرست معاونت توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرده بود: وزارت ورزش مثل شیر ایستاده و نمی‌گذارد مشکلی بماند و فدراسیون با جرایم مواجه شود. فرمولی که به نظر می‌رسد باید آن را انجام بدهیم آن است که بخشی از بدهی را فدراسیون و بخشی دیگر را وزارت ورزش بپردازند تا این بدهی جمع شود.
این اولین بار نیست که مسئولان وزارت ورزش از حمایت خود از فدراسیون شطرنج صحبت‌کرده‌اند. پیش از این محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای روز 13 اسفند و در مراسم اختتامیه مسابقات بانوان جهان گفته بود: پشت فدراسیون را خالی نمی‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.
به هر حال باید ببینیم در این چند روز آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا بالاخره بدهی پرداخت خواهد شد یا شاهد تعلیق شطرنج ایران خواهیم بود؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 281622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟