شطرنج ایران در یک قدمی تعلیق، مسئولان به دنبال معرفی مقصر

فدراسیون شطرنج ایران به دلیل پرداخت نشدن بدهی به فدراسیون جهانی شطرنج با خطر تعلیق روبروست؛ بدهی که از بخشی از جوایز رقابت‌های قهرمانی زنان جهان که در اسفندماه به میزبانی ایران برگزار شده بود، به فیده به جا مانده است.
فدراسیون شطرنج یکی از فدراسیون‌های موفق در سالهای اخیر بوده و توانسته علاوه بر دستیابی به رنکینگ‌های قابل قبول در سطح جهانی و آسیایی، میزبانی چند رویداد بین‌المللی مهم از جمله قهرمانی زنان جهان، رقابت‌های غرب آسیا، قهرمانی جوانان آسیا، جام پایتخت و مدارس آسیا را برگزار کند.
رقابت‌های قهرمانی زنان جهان بیش از سه میلیارد تومان هزینه داشت که فدراسیون شطرنج حدود 80 درصد این هزینه‌ها را از طریق گرفتن اسپانسر پرداخت کرد. اکنون حدود 500 میلیون تومان بدهی به فیده باقی مانده است که باید تا پایان این هفته به فدراسیون جهانی شطرنج پرداخته شود تا خطر تعلیق از این فدراسیون برداشته شود.
وزارت ورزش Sport و جوانان از ابتدای گرفتن این میزبانی قول همکاری و کمک برای تامین هزینه جوایز این رقابت‌ها را داده بودتا این رقابتها به بهترین شکل برگزار شود. البته قول حمایت و تامین این هزینه در زمان معاونت سابق قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، نصرالله سجادی داده شد که درست چند روز قبل از آغاز مسابقات محمدرضا داورزنی جای سجادی را در وزارت ورزش گرفت که البته این تغییر نمی توانست مسئولیت وزارت ورزش و جوانان در قبال این مسابقات را نفی کند چرا که اگر معاونت قبلی قولی داده، فرد جانشین موظف به انجام آن نخواهد بود.
آن چیزی که مشخص است باقی ماندن بخشی از بدهی رقابت های جهانی است که اگر این بدهی به فیده پرداخت نشود فدراسیون شطرنج ایران تعلیق خواهد شد. این موضوع نه تنها سبب آسیب به رشته شطرنج خواهد شد بلکه چهره ورزش ایران را نیز خدشه‌دار خواهد کرد اما به نظر می‌رسد وزارت ورزش در حمایت از رشته‌های ورزشی تا حدودی سلیقه‌ای رفتار می‌کند. از یک طرف وزارت ورزش به حمایت ازفدراسیونی می‌پردازد که بودجه چشمگیری دارد اما چندی پیش انتظارات را در مسابقات جهانی و پیش از آن در المپیک ریو برآورده نکرده، اما در قبال فدراسیون‌ شطرنج که در اکثر زمینه ها موفق بوده، در رفع مشکلات کم توجهی کرده و حتی رئیس فدراسیون را با شدیدترین لحن متهم به سوء مدیریت می کند.
داورزنی اخیرا در مورد رئیس فدراسیون شطرنج گفته است: \"متاسفانه بی‌تجربگی، بی تدبیری و سوءمدیریت فدراسیون شطرنج در پذیرش میزبانی و تعیین حامیان مالی مناسب برای تامین منابع بدهی 450 هزار دلاری به فدراسیون جهانی شطرنج، هزینه زیادی را برای ورزش کشور ایجاد کرده است. رئیس فدراسیون بزودی در این مورد بایستی پاسخگوی مراجع نظارتی باشد چرا که در حوزه تعهدات بین‌المللی تمامی مسئولیت‌ها با شخص رئیس فدراسیون است و آثار تصمیمات اشتباه وی بر جایگاه و اعتبار ورزش کشور دیده می‌شود.\"
هر چند مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در مورد این بدهی ها بی تقصیر نیست و قبل از پذیرفتن یک میزبانی بزرگ جهانی باید ابتدا مقدمات آن را مهیا می‌کرد اما اینکه وزارت ورزش میزبانی این رویداد بزرگ را جزو افتخارات خود عنوان کند اما پس از بروز مشکلات فدراسیون را تنها بگذارد، نمی‌تواند عملکردی قابل قبول باشد. این در حالی است که بنا به معرفی کردن روسای فدراسیونهای متهم به سوء مدیریت باشد، فدراسیونهای دیگری هستند که در صف جلوتر از فدراسیون شطرنج هستند اما ناکامی آنها را حتی موفقیت می ‌نامند.
اگر فدراسیون شطرنج تعلیق هم شود آسیب آن بیش از فدراسیون شطرنج به وزارت ورزش و جوانان می‌رسد بنابراین وزارت ورزش باید به جای حمایت‌های یک بام و دو هوا، قدمی اساسی در راه حل این مشکل بردارد تا آبروی ورزش ایران به خاطر این بدهی به خطر نیفتد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 284412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟