تغییرات اساسی برای دوری از تعلیق/ قانون عادلانه برای انتخاب نماینده ورزشکاران و مربیان

اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی (ویرایش دهم) روز یکشنبه در اختیار روسای فدراسیون‌ها قرار گرفته و از آنها خواسته شده تا نظرات‌شان را درباره مفاد اساسنامه اعلام کنند، اما نکات بسیار مهمی در این اساسنامه به چشم می‌خورد که پیش از این نبوده و به نظر می‌رسد وزارت ورزش Sport در تلاش است با این اساسنامه جدید اختیارات مجمع عمومی را بیشتر کند.
موضوع مهمی که در این بین به چشم می‌خورد و بارها از سوی مراجع بین‌المللی تذاکراتی داده شده بود، انتخاب و یا عزل رئیس فدراسیون است. نکته‌ای که برخی از فدراسیون‌ها مانند قایقرانی و تیراندازی با کمان را به تعلیق کشاند و همین موضوع باعث شد تا وزارت ورزش این بار به صورت ویژه به این نکته توجه کند.
پیش‌ از این و در اساسنامه قبل انتخاب و یا عزل رئیس فدراسیون برعهده رئیس سازمان تربیت‌بدنی (وزیر ورزش) بود، اما در اصلاح اساسنامه این ماده حذف شده است.
ماده 17 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی چنین می‌گوید: انتخاب، عزل و یا پذیرش استعفای رئیس و یا اعضای هیات رئیسه از اختیارات مجمع عمومی است.
همچنین در این ماده به این موضوع اشاره شده که پیشنهاد اصلاح اساسنامه به مراجع ذیربط طی مراحل قانونی برای تایید از دیگر اختیارات مجمع است.
اما نکته‌ای که در این اساسنامه دیده شده و وزارت ورزش نیز تلاش کرده دخالت محسوس و مستقیم دولت را بردارد، انتخاب رئیس مجمع است. پیش از این ریاست مجامع برعهده وزیر و یا یکی از معاونانش بود، اما در اساسنامه جدید انتخاب رئیس برعهده اعضای مجمع است.
تبصره یک ماده 16 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی می‌گوید: رئیس مجمع توسط اعضای مجمع انتخاب و براساس دستور جلسه، مجمع را اداره می‌کند.
نکته دیگری که از اهمیت ویژه‌ای در اساسنامه جدید برخوردار است، انتخاب نماینده ورزشکاران، مربیان و داوران است که وزارت ورزش راه خوبی را در پیش گرفته است. پیش از این اسامی از سوی فدراسیون به وزارت ورزش پیشنهاد می‌شد و وزارت ورزش نیز از بین اعضای معرفی شده، افرادی را که تمایل داشت انتخاب می‌کرد، اما این موضوع در اساسنامه جدید متفاوت است.
در ماده 16 اساسنامه جدید در خصوص تشکیلات فدراسیون‌ها و اعضای آن آمده است:
* 2 نفر ورزشکار زن و 2 نفر ورزشکار مرد به انتخاب کمیسیون ورزشکاران
* 2 نفر مربی مرد و 2 نفر مربی زن فعال به انتخاب کمیسیون مربیان
* یک نفر داور مرد و یک نفر داور زن فعال به انتخاب کمیسیون داوران
تبصره 2 ماده 16 به انتخاب نماینده باشگاه‌ها برای فدراسیون‌های چند رشته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: نماینده باشگاه‌های اول تا چهارم در بخش مردان و اول و دوم در رشته بانوان عضو مجمع خواهند بود.
این سه بند شاید مهمترین تغییرات اساسنامه محسوب شوند. حالا این اساسنامه باید به هیات دولت فرستاده و تصویب آن را بگیرد. بعد از تصویب هیات دولت این اساسنامه از سوی فدراسیون‌های ورزشی لازم‌الاجرا خواهد بود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

کدخبر: 287078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟