آیین‌نامه فیفا؛ استقلال و تیم امید

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا با انتشار آیین نامه ای درباره نحوه آزاد سازی بازیکنان برای حضور در تیم های ملی توضیحاتی را منتشر کرده است. با توجه به حواشی همیشگی فوتبال ایران در این موضوع به ویژه در سال منتهی به جام جهانی و اختلافاتی که پیش از این میان باشگاه های بزرگ و فدراسیون فوتبال و تیم های ملی رخ داده، این آیین نامه نحوه حضور بازیکنان در تیم های ملی را توضیح داده که به نظر می رسد در این اختلافات اخیر فوتبال ایران، بر اساس آیین نامه فیفا حق با باشگاه های فوتبال ایران است.
ترجمه چهار بند مورد اشاره فیفا در ادامه می آید:
1-باشگاه ها ملزم هستند در صورتی که فدراسیون یک کشور، بازیکنی که ملیتش به آن کشور تعلق دارد را برای دیدارهای ملی دعوت کرد، آزاد کنند. هر توافقی بین بازیکن و باشگاه ممنوع است.
2- آزادسازی طبق بند 1 در تمامی دیدارهای ملی که در تقویم فیفا گنجانده شده به علاوه جام جهانی، جام کنفدراسیون ها و رقابت هایی که تیم های درجه A هر کنفدراسیون در آن شرکت می‌کنند اجباری است.
3- پس از مشورت با ذینفعان مرتبط، فیفا برنامه بازی های ملی خود را برای چهار یا هشت سال منتشر می‌کند. این برنامه شامل تمامی بازی های ملی در آن دوره خواهد شد. پس از انتشار برنامه کلی، تنها دیدارهای جام جهانی، جام کنفدراسیون ها و رقابت هایی که تیم های درجه A هر کنفدراسیون در آن شرکت می‌کنند، اضافه خواهد شد.
4- هر دوره بازی ملی شامل 9 روز است که از صبح دوشنبه آغاز و سه شنبه شب به پایان می‌رسد و برای فعالیت های تیم های ملی در نظر گرفته شده است. در طول یک دوره بازی ملی، حداکثر دو بازی انجام می‌شود، بدون توجه به اینکه این بازی ها تحت یک تورنومنت بین المللی هستند یا دوستانه. امکان برگزاری بازی های مربوط از روز چهارشنبه وجود دارد و حداقل باید دو روز کامل بین بازی ها فاصله وجود داشته باشد.
بند یک و دو این آیین نامه به معرفی مسابقاتی می پردازد که مورد تایید فیفا است و باشگاه ها در صورت تخلف در آن، با جرایمی رو به رو می شوند. دیدارهای ملی که در تقویم فیفا حضور دارد در کنار مسابقات جام جهانی، جام کنفدراسیون ها و رقابت هایی که تیم های درجه یک (جام ملت ها) در آن شرکت می کنند، مسابقاتی است که باشگاه ها موظف هستند از این آیین نامه در آن پیروی کنند.

آیین نامه فیفا
بر اساس بند چهار این آیین نامه، باشگاه ها موظف هستند 2 روز پیش از اولین دیدار دوستانه که باید از روز چهارشنبه در برنامه تیم ها گنجانده شود، بازیکنان را در اختیار تیم های ملی قرار دهند و پس از انجام آخرین بازی دوستانه، بازیکنان راهی تیم های باشگاهی خود خواهند شد.
به این ترتیب در پرونده هایی مانند اردوهای بلند مدت تیم های ملی فوتبال خارج از تقویم فیفا و البته مسابقاتی مانند مقدماتی امیدهای آسیا که با حضور تیم های درجه یک فدراسیون برگزار نمی شود، حق با باشگاه های فوتبال است. البته فیفا در این آیین نامه به جرایم در نظر گرفته شده برای باشگاه ها اشاره نکرده اما این آیین نامه کاملا در تضاد با برنامه ریزی کشورهایی مانند حاشیه خلیج فارس و ایران است که بسیاری از اردوهای خود را خارج از برنامه ریزی و قوانین فیفا اجرا می کنند.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

کدخبر: 288213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟