درخشش شمشیرباز ارومیه ای در مسابقات جایزه بزرگ کشور

این مسابقات صبح امروز، 29 مرداد 1396 با حضور بیش از 200 شمشیرباز از تمامی استان های کشور در رده سنی آزاد و در سالن کلاهدوز تهران برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه ' مهتاب سلامت ' نیز از ارومیه در این مسابقات مقام پنجم اسلحه اپه را بدست آورد، اضافه کرد: این 2 بازیکن ارومیه ای جزو هشت نفر انتخاب شده برای دعوت به اردوی تیم ملی هستند که در ماه های آینده در اردوی تیم ملی شمشیر بازی کشور در تهران، حضور می یابند. 
به گزارش ایرنا رشته ورزشی شمشیربازی طرفداران زیادی در آذربایجان غربی دارد و در خرداد سال 96 شمسی طاهر عاشوری و سکینه نوری در اسلحه اپه در لیست عضویت تیم ملی قرار گرفتند و در اسلحه فلوره نیز خانم الهه قهرمانی از این استان به عنوان شمشیر باز تراز اول کشور در لیست تیم ملی قرار گرفت.
آبان ماه سال 95 طاهر عاشوری اپه ایست ملی پوش ارومیه ای بر سکوی قهرمانی مسابقات شمشیربازی ایران ایستاد.
در بخش تیمی اسلحه اپه نیز تیم آذربایجان غربی متشکل از طاهر عاشوری، حجت حکیمیان، سعید رمضانی و رضا محمودپور به مربیگری مهدی فرجی موفق به کسب مقام سوم شدند؛ در جریان این رقابت ها نیز تیم شمشیربازی اسلحه فلوره آذربایجان غربی بر سکوی سوم جای گرفت.
اواسط آبان ماه سال 1395 شمسی نیز تیم شمشیربازی بانوان اپه ایست آذربایجان غربی با ایستادن بر سکوی سوم مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور کاپ برنز را بالای سر بردند.
در سال گذشته نیز هادی رضوی نیا و حسین شجاع زاده و الهه قهرمانی فلوریست های استان در اردوی آمادگی تیم های ملی دختران و پسران به میزبانی یزد حضور داشتند.
هیات شمشیربازی یکی از هیات های فعال و موفق آذربایجان غربی است که با تاسیس خانه شمشیربازی در محل ورزشگاه تختی ارومیه فعالیت چشمگیری در راستای جذب و تربیت علاقه مندان این رشته دارد.
این هیات فعالیت خود را از سال 1382 در استان آغاز کرده و حضور قهرمانانی همچون طاهر عاشوری، حجت حکیمیان، سکینه نوری، الهه قهرمانی، رضا محمودپور و علی رمضانی در ترکیب تیم های ملی و کسب مدال های متعدد کشوری، بین المللی و آسیایی از موفقیت های ورزشکاران ملی پوش این هیات نوپاست.
اپه گونه‌ای شمشیر مورد استفاده در ورزش Sport شمشیربازی است و مسابقات با اپه را مسابقات ' اسلحه اپه ' می‌گویند.
در بازی نوع اپه، حملات با نوک شمشیر آغاز می‌شود و هدف حمله تمام بدن حریف است، مسابقات جهانی و المپیک شمشیربازی در سه بخش اسلحه فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که تفاوت اصلی آنها نوع شمشیر مورد استفاده و محل مجاز برخورد ضربه برای کسب امتیاز است.
شمشیربازی نوین از سه گونه شمشیر نام ‌برده استفاده می‌کند که اپه از 2 شمشیر دیگر سنگین‌تر است و تنها اسلحه‌ای است که هدفگیری سراسر لباس حریف با آن مجاز است و مسابقات آن نسبت به 2 رشته دیگر بیشتر به یک دوئل واقعی شباهت دارد.
اپه‌های امروزی معمولاً تیغه‌ای به درازای 90 سانتیمتر و وزنی برابر با 770 گرم دارند؛ هرچند وزن آنها بسته به طراحی گاه به 350 گرم هم می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟