IBMهوش مصنوعی را به گوشی های همراه اضافه میکند

چهارشنبه‌ای که گذشت کمپانی IBM کنفرانس خبری به نام دنیای واتسون را برگزار کرد که در این رویداد، جینی رومتی، مدیرعامل کمپانی IBM روی سن رفته و در مورد تکنولوژی جدیدی به نام هوش مصنوعی واتسون صحبت کرد. وی گفته است که در پنج سال آینده تمام تصمیمات کاربران در زمینه‌های مختلف مانند مسائل شخصی یا کسب‌وکار با مشورت هوش مصنوعی واتسون گرفته خواهد شد.

واتسون که سیستمی بر مبنای هوش مصنوعی کمپانی IBM است در زمینه‌هایی مانند سلامت و درمان، امور مالی، تفریح و سرگرمی، ارتباطات آسان‌تر میان کسب‌وکارها با مشتریانشان، کمک به پزشکان برای یافتن درمان بیماری‌ها و زمینه‌های دیگر فعالیت خواهد کرد.

در واقع سیستم واتسون قرار است نحوه کسب‌وکار کاربران و حتی زندگی آنها را دچار تحول سازد. در این زمینه رومتی گفته است:

هدف ما افزایش هوش است؛ یعنی بتوانیم به هوش انسان‌ها، هوش ماشین را نیز اضافه کنیم. این‌گونه می‌شود تخصص افراد را افزایش داد. فرقی نمی‌کند یک دکتر، معلم یا وکیل باشید هدف ما این است که بتوانیم تخصص شما در آن زمینه را افزایش دهیم.

گفته شده کنفرانس IBM که هفته گذشته برگزار شد توانسته بیش از ۱۷۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشته باشد. بازدیدکنندگان مشاهده کرده‌اند که در بخش‌هایی مانند آموزش، مراکز خرده‌فروشی، دپارتمان منابع انسانی، مراکز مالی و موارد دیگر چطور می‌توانند از هوش مصنوعی واتسون استفاده کرد. تحلیلگری به نام جف کاگان که در کنفرانس حضور داشته گفته است:

چالشی که در حال حاضر IBM پیش رو دارد این است که بتواند پیش‌بینی خوبی از بازار داشته باشد. آیا در ۱۰ سال آینده این کمپانی هنوز در صدر باقی خواهد ماند؟ با وجود قدرتی که در حال حاضر IBM دارد واتسون دارای پشتوانه قوی بوده و مورد حمایت و توجه قرار خواهد گرفت اما برای آینده، نیاز به داشتن بازار و همچنین اهداف مشخص برای واتسون وجود دارد تا بتوان این هوش مصنوعی را همچنان در صدر مشاهده کرد.

در حال حاضر بازار هوش مصنوعی فوق‌العاده جوان بوده و واتسون نام بزرگی برای این بازار خواهد بود که می‌تواند مشتریان و کاربران بزرگی مانند جنرال موتورز، کلینیک کلیولند، استیپلز، انجمن سرطان آمریکا، صنایع دارویی تیوا و گلاکسواسمیت‌کلاین را در بر بگیرد. کاگان در سخنان خود ادامه داده است:

هر صنعتی یک نقطه شروعی داشته و اگر آن را یک بنا فرض کنیم با یک زیربنا شروع می‌شود. در حال حاضر نیز زیربنای صنعت هوش مصنوعی را IBM می‌سازد.

مدیرعامل کمپانی IBM اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۶ شاهد دسترسی صدها میلیون کاربر به تکنولوژی واتسون خواهیم بود. جالب است بدانید در خیلی از مواقع نیز کاربران بدون آنکه مطلع باشند از تکنولوژی واتسون بهره خواهند گرفت. برای مثال ممکن است از واتسون در دستگاه‌های هوشمند Easy Button کمپانی استیپلز استفاده شود یا در خدمات جدید OnStar Go کمپانی جنرال موتورز به کار رود.

مری بارا، مدیرعامل کمپانی جنرال موتورز در روز چهارشنبه روی سن حضور یافت و در مورد همکاری میان کمپانی خودروسازی با IBM صحبت کرد. در این همکاری قرار است عنصر ادراکی نیز به پلتفرم OnStar اضافه شود.

OnStar پلتفرمی است که نزدیک به ۲۰ سال در محصولات جنرال موتورز استفاده شده و امکاناتی مانند راه‌یابی، برقراری تماس با فرمان‌های صوتی، امنیت و تشخیص از راه دور را به راننده می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی واتسون، پلتفرم OnStar Go می‌تواند به راننده کمک کند تا زمانی که خودرو سوخت کمی دارد مسیر بهتری را یافته و در ترافیک محبوس نشود یا به کافه مورد علاقه راننده سفارش یک فنجان قهوه داده تا زمانی که راننده به محل موردنظر رسید سفارش خود را دریافت کند.

طبق سخنان بارا، پلتفرم OnStar Go که مبتنی بر تکنولوژی واتسون خواهد بود از اوایل سال ۲۰۱۷ عرضه شده و در اختیار میلیون‌ها خودرو قرار خواهد گرفت. بارا گفته است:

ما معتقدیم که صنعت خودروسازی تا ۵ سال آینده شاهد تغییرات شگرفی بوده و تحولاتی عظیم‌تر از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داد را مشاهده خواهیم کرد. ما یک فرصت بزرگ را در صنعت وسایل حمل و نقل شخصی خواهیم دید و به این فکر می‌کنیم که پلتفرم OnStar را به مرحله بعدی ببریم، به جایی که شما را می‌شناسد، از روال روزمره شما باخبر بوده و همچنین اهداف شما را درک کرده و کمک می‌کند هرچه سریع‌تر و ایمن‌تر به آن برسید.

رومتی همچنین گفت که حوزه سلامت نیز یکی از موضوعاتی است که IBM روی آن تمرکز دارد و به همین منظور ساتورو میانو، یک پروفسور از مرکز ژنوم انسان در بخش علوم پزشکی دانشگاه توکیو را به سن دعوت کرد.

میانو گفت که محققان و پزشکان با اطلاعات زیادی رو به رو می‌شوند. در سال گذشته تنها بیش از ۲۰۰,۰۰۰ صفحه در مورد سرطان منتشر شد. این در حالی است که تاکنون چهار میلیون جهش در مورد سرطان گزارش شده است. وی ادامه داد:

هیچ‌کس نمی‌تواند تمام این صفحات را بخواند. ما حس می‌کنیم که این حجم اطلاعات ما را به چالش سختی کشیده است. در واقع درک سرطان فراتر از توانایی‌های انسان بوده اما واتسون می‌تواند بخواند، بفهمد و حتی یاد بگیرد؛ بنابراین چرا از این تکنولوژی استفاده نکنیم؟

محققان از واتسون برای بررسی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده و می‌توانند به لطف آن جهش‌های مخصوص در ژنوم‌های بیماران را یافته و در نهایت از این تکنولوژی برای درمان بیماری یاری بگیرند.

پروفسور میانو یک پیرزن ۶۶ ساله را مثال زد که از بیماری سرطان خون رنج می‌برد. وی تحت مراقبت‌های استاندارد بود اما وضعیت این پیرزن وخیم‌تر می‌شد. پزشکان نیز نمی‌دانستند علت وخیم‌تر شدن وضعیت وی چه بوده است. به کمک واتسون محققان توانستند تمام اطلاعاتی را که از وضعیت بیمار داشتند طی ۱۰ دقیقه تحلیل کنند. میانو گفت:

نتایج به دست آمده توسط واتسون پس از بررسی، ژن‌های مخصوصی را مورد هدف قرار داد. تیم فهمید که بیمار به نوع دیگری از سرطان خون مبتلا شده که مداوای متفاوتی را می‌طلبد. وی پس از مداوا توانست سلامتی خود را بازیابد.

رومتی انتظار دارد واتسون بتواند چهره سلامت و درمان را متحول سازد.

 

کدخبر: 228617 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟