تی شرت هوشمند مخصوص شناسایی بیماریهای تنفسی

تاکنون لباس های هوشمند متعددی تولید شده که تمرکز اصلی آنها بیشتر روی ردیابی نشانگرهای سلامتی فرد است. این لباس ها مجهز به حسگرهای مختلف است. اما این بار محققان کانادایی روی تولید تی شرتی تمرکز کرده اند که به شناسایی بیماری های تنفسی کمک می کند و به طور واقعی قابلیت ردیابی روند تنفس مبتلایان به بیماری هایی مانند آسم، اختلال خواب یا بیماری COPD را دارد.

محققان دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه لاوال در فرانسه تی شرت را ساخته اند. در این لباس هوشمند هیچ سیم، الکترود یا حسگری به طور مستقیم به بدن بیمار تماس ندارد. بلکه محققان آنتنی که از فیبرهای اپتیکی توخالی ساخته شده و پوششی از جنس نقره دارد روی تی شرکت نصب کرده اند. این آنتن به عنوان یک حسگر و انتقال دهنده عمل می کند. به عبارت دیگر این آنتن اطلاعات مربوط به حرکات تنفس فرد را جمع آوری می کند. با هر بار تنفس این فیبر هوشمند محیط گلو و حجم هوای موجود در ریه را ارزیابی می کند.

این تغییرات فرکانس مقاومت آنتن را نیز تغییر می دهند. به همین دلیل نیازی نیست تی شرت تماس مستقیمی با بدن داشته باشد.

به هرحال اطلاعات جمع آوری شده به تلفن هوشمند یا رایانه ارسال می شود و به این ترتیب دانشمندان می توانند با مطالعه الگوهای تنفسی، مواردی که به بیماری های خاص مرتبط می شود را شناسایی کنند.

همچنین با کمک این فناوری می توان به طور واقعی تنفس فرد را کنترل و هرگونه اختلال در تنفس را ردیابی کرد.

این فناوری هنوز در مراحل اولیه است اما محققان پیش بینی می کنند می توان آن را در لباس های مختلف و برای کاربردهای متفاوت به کار کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 265860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟