پاستاهای سه بعدی و شگفت انگیز در راهند +عکس

محققان دانشگاه MIT توانسته اند ورقه های صافی از جنس ژلاتین و نشاسته را تولید کنند که در تماس با آب سه بعدی می شود. این ورقه ها به شکل دانه های پاستا، گل و یا حتی زین اسب درمی آیند!
این روش برای کاهش هزینه های حمل و نقل مواد غذایی بسیار کارآمد است. زیرا هنگام بسته بندی حجم مواد کاهش می یابد اما به محض فروبردن آن در آب شکل سه بعدی به خود می گیرد.

2471131


ون وانگ یکی از مولفان ارشد این تحقیق می گوید: ما محاسبات ساده ای انجام دادیم. ما تصور کردیم شاید در آینده غذاهای تغییر شکل دهنده را بتوان به صورت صاف و با حجم کمتری بسته بندی کرد.
 

2471129


به هرحال آنها در تحقیقات خود از ژلاتین استفاده کردند زیرا به طور طبیعی با جذب آب حجم بیشتری می یابد. همچنین با توجه به میزان غلظت ماده، این حجم تغییر می کند. در مرحله بعد یک فیلم دولایه مسطح از ژلاتین ساختند که دو چگالی مختلف داشت.
از آنجا که لایه رویی ژلاتینی غلظت بیشتری داشت، می توانست آب بیشتری در خود جذب کند. بنابراین وقتی کل ساختار در آب فرو می رود، لایه رویی بیش از لایه زیرین پیچ و تاب می خورد و شکل یک قوس ایجاد می کند.

2471128


از سوی دیگر محققان به دنبال راه های کنترل تغییر شکل ماده در مکان های مختلف بودند. آنها در نهایت لایه رویی را با سلولز جایگزین کردند. این ماده آب کمی جذب می کند بنابراین امکان کنترل تغییر شکل وجود خواهد داشت. آنها توانستند با پرینت کردن سلولز در اشکال مختلف به شکل های دلخواه خود دست یابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 267489 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟