آموزش گام به گام دکوپاژ روی وسایل خانه

اگر از طرح ساده صندلی‌های‌تان خسته شده‌اید یا یک میز تلویزیون کهنه دارید که نگاه کردن به آن برای‌تان تکراری شده و اگر می‌خواهید کلی طرح و نقش را به شیوه‌ای مدرن روی دیوار خانه‌تان به نمایش بگذارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از تکنیک دکوپاژ یا ترانسفر است. اجرای این تکنیک بسیار ساده است. شما می‌توانید آن را روی هر سطحی اجرا کنید؛ از چوب گرفته تا دیوار، درهای کابینت، روی شیشه، سنگ یا حتی سطوح پارافینی مانند شمع. 
بیشترین جلوه این تکنیک روی سطوح چوبی است. برای شروع یک سینی چوبی تهیه کرده و طرح مورد نظرتان را کف سینی اجرا کنید. سینی‌های لبه کنگره‌دار در اولویت هستند. طرح مورد نظرتان را در ابعاد سینی پرینت بگیرید. اگر روی سطح سینی چوبی‌تان صاف نیست، با یک تکه سمباده آن را کاملا صاف کرده و سپس با یک دستمال مرطوب گرد و خاکش را پاک کنید. اگر زمینه طرح مورد نظر یا عکس‌تان سفید یا روشن است باید یادتان باشد که رنگ زمینه چوب، روی رنگ پایانی کار تاثیر می‌گذارد. 
برای این‌ کار بهتر است سطح چوب را با یک لایه رنگ آکریلیک مورد نظر بپوشانید. رنگ را هم می‌توانید با چند قطره آب رقیق کنید و سپس با قلم‌مو روی کار بکشید. می‌توانید تمام سطح سینی از پشت و کف سینی تا تمام دیواره‌ها را ترانسفر کنید یا اینکه تنها چند گل یا طرح را روی آن منتقل کنید. در هر حالت شما به چسب چوب شفاف، چسب DM5 و اسپری فیکساتور یا تثبیت‌کننده احتیاج دارید. 
برای تهیه طرح می‌توانید از یک قطعه عکس یا طرح رنگی پرینت گرفته شده استفاده کنید. شما می‌توانید حتی به مغازه‌های فروش لوازم آشپزخانه بروید و طرح‌تان را از میان آنها انتخاب کنید. اگر از کاغذ پرینت استفاده می‌کنید، طرح را دقیق و تمیز ببرید. هرچه تصویر نازک‌تر باشد، نتیجه کارتان زیباتر خواهد شد و اگر از دستمال کاغذی استفاده می‌کنید، دو لایه پشت دستمال که معمولا ساده و سفید رنگ هستند را از آن جدا کنید. عکس‌ها یا طرح را قبل از چسباندن، روی کار بچینید تا از قرارگیری آنها مطمئن شوید. کاغذ را به‌وسیله چسب‌چوب روی کار بچسبانید و با انگشتان تمیز به آرامی روی آن را بکشید و سطح را صاف کنید. 
بعد از خشک شدن، یک لایه نازک از چسب5 DM را روی کار بزنید. اما برای انتقال طرح دستمال، فقط از چسب DM5 استفاده کنید و مراقب باشید طرح را در چسب غرق نکنید. لایه نازک دستمال بر اثر بی‌دقتی و خیسی بلافاصله پاره می‌شود. با یک قلم‌مو چسب را به سطح کار بزنید و سپس دستمال را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. اگر تکه‌ای از دستمال‌تان در حین کار پاره یا از آن جدا شد، دور تا دور یک گل یا طرح کوچک را جدا کنید و روی همان قسمت بچسبانید اما حواس‌تان باشد که وصله و پینه‌ها را با دقت انجام دهید تا در پایان به چشم نیاید. 

693922_873


برای خشک شدن چسب‌ها، عجله نکنید و بگذارید در هر مرحله به‌طور کامل خشک شوند. روی کار را هم به آرامی چسب بزنید. استفاده از چسب DM5 روی کار یک لایه محافظ به‌حساب می‌آید اما حتما در پایان کار، روی آن فیکساتور بزنید. به‌هیچ‌وجه فیکساتور را در فاصله نزدیک به کار اسپری نکنید زیرا ذرات آن به‌صورت دانه‌های درشت و قابل دید، روی کار می‌نشیند. بهتر است این کار را در فضای باز انجام دهید و جلوی دهان‌تان را هم بپوشانید. می‌توانید یکی، دو بار دیگر هم از فیکساتور استفاده کنید اما هربار اجازه دهید سطح کار کاملا خشک شود و سپس اسپری بزنید. 
یادتان باشد این اسپری سطح کار را هم براق می‌کند. استفاده هرچه بیشتر از فیکساتور لبه‌های تصویر را محو می‌کند و نمای کار طوری دیده می‌شود که طرح با زمینه یکی است و عکس جدا از زمینه به نظر نمی‌رسد. اگر دوست دارید کارتان حالت پتینه و قدیمی به خود بگیرد، بعد از پایان کار با یک تکه سیم ظرفشویی خطوطی روی آن ایجاد کنید. خطوطی که با کشیدن سیم روی سطح ایجاد می‌شود، حالت رنگ‌رفتگی را القا می‌کند. بهتر است این کار روی سطوحی که از رنگ پوشیده شده و تنها چند طرح روی آن ترانسفر شده، اجرا کنید. اینها پیشنهادهایی برای مکان های مختلف خانه تان است. می توانید با کاغذهای رنگی و دستمال سفره ها به جان در و دیوار خانه تان بیفتید و هنرنمایی کنید.

اتاق خواب
 

693924_984


برای اجرای این تکنیک در اتاق خواب، می‌توانید کشوهای میز یا کمدتان را رنگ کنید و بعد تکه‌های گلدار از یک طرح را روی آن بچسبانید. اگر تازه‌کار هستید و نگرانید کارتان خوب از آب درنیاید، این تکنیک را در سطح داخلی کشوها اجرا کنید. برای هماهنگ‌ کردن اجزای دیگری از اتاق، می‌توانید از آباژور و آرک یا کتیبه‌ بالای پرده استفاده کنید. 

693923_753



اتاق نشیمن

693925_610

به چهارپایه کوچک جلوی میز آرایش‌تان نگاهی بیندازید. شاید دل‌تان خواست طرح ظریفی را روی آن اجرا کنید و شاید در نهایت آن‌قدر به آن علاقه‌مند شوید که آن را به گوشه‌ای از اتاق پذیرایی هدایت کنید. این تکنیک را روی جعبه دستمال کاغذی، سطل و طبقه مخصوص مجلات هم می‌توانید اجرا کنید. 


اگر یکنواختی سطح کابینت‌ها آزارتان می‌دهد، استفاده موقتی از تکنیک دکوپاژ حال و هوای خوبی به فضای آشپزخانه‌تان‌ می‌بخشد. طرح مورد نظرتان را روی کابینت منتقل کنید. دستگیره‌هایی با سطح صاف انتخاب کرده و بخشی از طرح را روی دسته کابینت اجرا کنید. از اجرای طرح‌تان روی مگنت یخچال هم غافل نشوید. 
 

693927_374


برای داشتن یک جای آویز دستمال یا جای آویز کفگیر و ملاقه، از یک وردنه چوبی ساده استفاده کنید و طرح مورد نظرتان را روی وردنه اجرا کنید. برای راحت‌شدن کار می‌توانید وردنه را روی یک آویز سه‌تایی پیچ کنید. اگر هم چیز سنگینی از آن آویزان نمی‌کنید، می‌توانید آویزها را با چسب قوی به پشت وردنه بچسبانید و سپس آن را روی دیوار نصب کنید و نمای منحصر به فردی برای فضای آشپزخانه‌تان بسازید. 


راه پله
 

693926_366

راه‌پله‌ها یکی از بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید پروژه دکوپاژتان را در آنجا اجرا کنید. این کار را روی سطوحی که از روبه‌رو دیده می‌شود، انجام دهید نه روی خود سطح پلکان چون پاخوردن طرح‌تان را در کمترین زمان ممکن از بین می‌برد و تمام تلاش‌تان هدر می‌رود. می‌توانید برای راه‌پله یا دیوارها از طرح کاشی‌های واقعی پرینت بگیرید و نمایی مانند نمای کاشیکاری را به بیننده القا کنید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟