لزوم کنترل میزان رطوبت در خانه +عکس

چه اتفاقی می‌افتد اگر رطوبت موجود در خانه بیش از حد باشد؟
شما با وجود چند نشانه می‌توانید از زیاد بودن رطوبت در خانه خود مطلع شوید:
وجود قطرات آب بر روی پنجره
وجود لکه‌های ناشی از قطرات آب بر روی پارچه‌ها و کفپوش‌های چوبی
ایجاد بوی نا یا پوسیدگی از مبلمان و فرش
دیده شدن کپک در سرویس بهداشتی، زیرزمین یا زیر سینک
کپک‌ها از خود مواد آلرژی‌زا، تحریک‌کننده و بعضی اوقات سمی تولید می‌کنند و گرد و غبار در رطوبت هم وجود دارد.

هنگام آشپزی و استفاده از ماشین ظرفشویی، پنجره‌ها را باز بگذارید تا سطح رطوبت کاهش یابد. استفاده از فن در آشپزخانه و حمام هم می‌تواند کمک کننده باشد. ساده‌ترین راه برای مقابله با رطوبت زیاد، روشن کردن دستگاه تهویه هوای مرکزی خانه است. اما اگر با وجود همه این کارها، باز هم رطوبت اضافی در خانه وجود دارد، باید برای دستگاه رطوبت‌گیر هزینه کنید.

رطوبت در منزل

انواع رطوبت‌گیرها را بشناسید
ظرفیت یک دستگاه رطوبت‌گیر با مقدار رطوبتی که در طول یک شبانه‌روز از بین می‌برد، سنجیده می‌شود. بیشتر دستگاه‌های رطوبت‌گیر قابل جابه جایی بوده و رطوبت یک اتاق را کاهش می‌دهند. این دستگاه‌ها معمولاً دارای شلنگ تخلیه هستند، بنابراین باید آنها را در جایی قرار دهید که امکان تخلیه آب وجود داشته باشد، مثلاً در اتاق رختشویی. دستگاه‌های رطوبت‌گیری که دارای ظرف‎های تخلیه هستند، ظرفیت بیشتری دارند و فقط کافیست چندوقت یک بار تخلیه شوند. بعضی از دستگاه‌ها هم از تکنولوژی تبخیر استفاده می‌کنند و به شلنگ تخلیه نیازی ندارند.
گزینه دیگر این است که از رطوبت‌گیر کلی استفاده کنید و آن را به سیستم تأسیسات خانه متصل کنید.
رطوبت در منزل

نکات طراحی برای کاهش رطوبت
چند ترفند ساده در طراحی هم می‌تواند به کاهش رطوبت خانه کمک کند. اگر توانایی نوسازی سرویس بهداشتی و حمام را دارید، از رنگ‌ها یا بتونه‌های ضد کپک استفاده کنید. حتی اگر این رنگ را فقط برای حاشیه پایینی دیوار استفاده کنید، می‌تواند لکه‌های قبلی را از بین برده و از پیشرفت کپک‌های جدید جلوگیری کند.

رطوبت در منزل

گیاهان آپارتمانی را به دکوراسیون خانه اضافه کنید تا رطوبت را کاهش دهند. به عنوان مثال گیاه زنبق صلح می‌تواند رطوبت و سموم را از طریق برگ‌های خود جذب کند. از آنجایی که زنبق صلح فقط به نور غیرمستقیم نیاز دارد، گیاه آپارتمانی ایده‌آلی است. اگر به دنبال گیاه آپارتمانی آویز هستید، یک گلدان عشقه بسیار مناسب است. اگر آن را در ارتفاع آویزان کنید، ذرات رطوبت پخش در هوا را به خود جذب می‌کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟