نوشیدنی آلوئه وراو خواص شگفت انگیز آن

آلوئه ورا گونه ی خاصی از گیاهان جنس آلوئه است که در مناطق گرمسیری به خوبی رشد می کند. بیشترین مواد فعال در برگ ها آلوئه ورا قرار دارند و به همین دلیل برگ های آن برداشت می شوند. در طول هزاران سال گیاه آلوئه ورا در طب سنتی کشور های مختلف برای موارد سلامتی و زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است. مهمترین ماده های موجود در برگ های این گیاه ساپونین، آمینو اسی، بتا کاروتن، ویتامین سی، ویتامین ب، ویتامین ای، لیگنین و املاح معدنی دیگر و هم چنین آنزیم ها هستند.
نوشیدنی آلوئه ورا از برگ های این گیاه تهیه می شود. برخلاف فرآیند استخراج عصاره ی گیاه از خرد کردن و له کردن برگ ها که حاوی آب ژل مانند و غلیظی است درست می شود. پس از چند مرحله صاف کردن، نوشیدنی قابل استفاده خواهد بود. طعم و بوی نوشیدنی آلوئه ورا بسیار ملایم است و تقریباً بیشتر ذائقه ها ان را می پسندند. به همین دلیل نوشیدنی آلوئه ورا به عنوان یک مکمل غذایی سالم جای خود را در سبد غذایی مردم باز کرده است.

فواید نوشیدنی آلوئه ورا
این نوشیدنی فواید زیادی را برای بدن انسان دارد از جمله کاهش التهابات، تسریع بهبودی در بیماران، تحریک هضم، سم زدایی از بدن، تقویت سیستم ایمنی، محافظت از قلب، آبرسانی به بدن، مفید برای پوست، تسکین سوزش سر دل و …

فواید نوشیدنی آلوئه ورا برای سیستم ایمنی بدن
با داشتن مواد مغذی فراوان و ویتامین ها از جمله ویتامین سی، ب و ای و هم چنین داشتن املاح مس، کلسیم، روی، منیزیم و پتاسیم فواید شگفت انگیزی رای سیستم ایمنی بدن خواهد داشت. آنتی اکسیدان های زیادی در آلوئه ورا وجود دارند که بدن را در برابر بیماری های مزمن حفاظت می کنند.

سلامت قلب
نوشیدنی آلوئه ورا از قلب و عروق بدن به صورت های مختلف محافظت می کند. با افزایش گردش خون، از لخته شدن خون جلوگیری کرده و باعث کاهش کلسترول خون می شود. این نوشیدنی برای بیماران قلبی و دیابتی مفید است (البته نوع بدون قند آن).

التهابات پوستی
مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در آلوئه ورا از طریق معده جذب شده وبر تمام اندام های بدن اثر می گذارند. آلوئه ورا درخشش پوست را بیشتر کرده و بروز نشانه های پیری را کند می کند. آلوئه ورا اکسیر جوانی است.

فواید نوشیدنی آلوئه ورا برای هضم
مطالعات نشان داده اند که نوشیدنی آلوئه ورا به فرآیند گوارش کمک می کند و یبوست را نیز کاهش می دهد. این مسأله به طور کلی جذب مواد مغذی را در بدن افزایش داده احساس ناراحتی، نفخ و گرفتگی عضلانی در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

روند بهبودی
نوشیدنی آلوئه ورا به عنوان ماده ای ضد درد، ضد التهاب و آنتی اکسیدان روند بهبود بیماری های مزمن، جراحات و نقاهت پس از جراحی را تسریع می کند.

پاک سازی و سم زدایی بدن
با توجه به محتوای آب زیادی که در آلوئه ورا وجود دارد، به بدن آب رسانی کرده و سبب تحریک کارکرد کلیه ها می شود به همین دلیل به سم زدایی و کاهش نمک های اضافی در بدن کمک می کند.

حساسیت های گوارشی
دستگاه گوارش برخی از افراد پی اچ اسیدی دارد و آلوئه ورا دارای خاصیت قلیایی است. به همین دلیل مصرف نوشیدنی آلوئه ورا به ایجاد تعادل pH در دستگاه گوارش کمک می کند.

سوزش سر دل
آلوئه ورا با جلوگیری از اسیدی شدن معده از رفلاکس جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به زخم معده را نیز کاهش می دهد.

عوارض جانبی نوشیدنی آلوئه ورا
با وجود فواید بسیار، عوارض بالقوه ای نیز در مصرف آلوئه ورا وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرد از جمله اثرات ملینی، اثرات منفی بر داروهای خاص، التهاب پوستی، واکنش های آلرژیک، عوارض حاملگی، دیابت و اثرات احتمالی برای قلب.

اثرات ملین بودن
یکی مواد مؤثره در آلوئه ورا، ماده ای شیمیایی به نام آنتراکینون است که اثرات ملینی بر بدن دارد. در حالی که مصرف مقدار کمی آلوئه ورا به گوارش کمک می کند، مصرف بیش از حد آن اسهال ایجاد می کند. به خصوص اگر آلوئه ورا خاص مصرف شود. آنتراکینون در طبیعت ماده ای سمی محسوب می شود به همین دلیل نوشیدنی های تجاری محصولات با آنتراکینون پایین ارائه می دهند.

اثرات منفی بر دارو ها
بعضی از داروها با آلوئه ورا تداخل دارند و نباید با هم مصرف شوند. به همین دلیل بنا بر احتیاط باید مصرف آلوئه ورا به مدت 2 ساعت با داروها فاصله داشته باشد. مشورت با پزشک در این زمینه ضروری است.

واکنش های آلرژیک
بعضی از افراد به طور طبیعی به آلوئه ورا و مواد موجود در آن حساسیت دارند. علائم واکنش حساسیت به نوشیدنی آلوئه ورا شامل تحریک و تورم صورت، لب و زبان می شود. در صورت بروز علائم از مصرف آن خودداری کنید.

حساسیت پوستی
با وجود اینکه نوشیدنی آلوئه ورا به صورت خوراکی مصرف می شود و تماسی با پوست ندارد، می تواند قرمزی و خارش روی پوست ایجاد کند، به خصوص در کسانی که معده های حساسی دارند مشکل زاست.

بارداری
تحقیقات نشان داده اند که نوشیدنی آلوئه ورا محرک است و سبب انقباضات رحمی می شود. به همین دلیل مصرف نوشیدنی آلوئه ورا برای زنان باردار اکیداً ممنوع است و حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.

دیابت
اگر افراد مبتلا به دیابت از داروهای کاهش قند خون استفاده می کنند، مصرف مضاعف نوشیدنی آلوئه ورا می تواند قند خون را به شدت در ان ها کاهش دهد. در صورت مصرف داروها برای استفاده از مکمل های گیاهی و طبیعی با پزشکتان مشورت کنید.

اثرات جانبی بر قلب و عروق
آلوئه ورا در صورت تحریک و افزایش هورمون های استرس مانند ادرنالین در بدن افراد می تواند مشکلات قلبی را تشدید کند. بیماران قلبی باید در مصرف آن زیاده روی نکنند.

دستور تهیه نوشیدنی آلوئه ورا
درحالیکه برندهای تجاری نوشیدنی آلوئه ورا را تولید می کنند برای اطمینان از طبیعی بودن و خلوص می توانید آن را خودتان در منزل تهیه کنید. تمام آنچه که نیاز داریدف یک برگ آلوئه ورا، آب و مخلوط کن است.

مواد لازم:
1 برگ بزرگ آلوئه ورا
3 فنجان آب

مراحل تهیه
با استفاده از یک چاقوی تیز لایه بیرونی برگ آلوئه ورا را جدا کنید.
لایه دوم برگ های آلوئه ورا معمولاً رنگ زردی دارند. آن را برش دهید تابه ژل آلوئه ورا دست پیدا کنید. تمام ژل (حدود دو قاشق غذاخوری) را خارج کنید . به همراه آب در مخلوط کن بریزید.
2 تا 3 دقیقه برای داشتن نوشیدنی یکدست کافی است.
می توانید برای طعم بهتر به آن آبلیمو یا خیار رنده شده اضافه کنید و از نوشیدنی خود لذت ببرید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟