نکاتی مهم درباره انتخاب کت‌ مناسب +عکس مدلینگ ها

بی شک داشتن اطلاعاتی در مورد کلیات و جزئیات یک لباس و یا اکسسوری، مخصوصا در مواردی که می خواهیم برای یک موقعیت رسمی دست به انتخاب بزنیم، می‌تواند در جهت یک انتخاب مناسب بسیار موثر باشد؛ ولی شاید کمتر کسی باشد که به تناسب لباس یا اکسسوری انتخابی با فرم بدن و یا موقعیتی که قرار است از آن استفاده کند، دقت کند و سعی کند بر این اساس انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشد. کت‌های مردانه، که یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک لباس مردانه‌‌ی رسمی به شمار می‌آیند، نیز مانند هر لباس رسمی دیگری خصوصیات و جزئیاتی دارند که هر کدام از آنها را برای یک فرم بدن و موقعیت خاص مناسب می‌کند؛ به همین دلیل و در ادامه‌ی مطالبی که در راستای معرفی لباس‌ها و اکسسوری‌ها منتشر کرده‌ایم، در این قسمت قصد داریم در مورد کت‌های مردانه و جزئیات آن صحبت کنیم.

سبک و تن‌خور کت‌ها
در کل کت‌ها را می‌توان به سه شکل اصلی تقسیم کرد:
کت شلوار سبک آمریکایی‌ (Sack or Brooks brothers): این کت‌ها شکل خاصی ندارند و گشاد و راحت، با سرشانه‌های باریک و بدون پد (لایه‌ی ابری) و دارای یک چاک در میانه‌ی قسمت پشتی هستند که هنگام نشستن از هم گشوده می‌شود. ایراد این مدل از چاک‌ها این است که وقتی شخص دست در جیب کناری می‌کند، پشت کت به یک‌سو کشیده می‌شود و جلوه ی زیبایی نخواهد داشت. از آنجایی که این کت‌ها فرم آزادی Freedom دارند، برای افرادی که از تناسب اندام برخوردار نیستند و اضافه وزن و ایراد اندامی دارند، مناسب است.
کت شلوار سبک انگلیسی ( (Structured): این کت‌ها از یونیفورم‌های ارتش الهام گرفته شده‌اند و رسمی‌ترین شکل کت‌ها هستند. شانه‌ها پد دارند و کت در قسمت کمر باریک‌تر است؛ به طوری که شکلی شبیه به ساعت شنی به بدن می‌دهد. این کت‌ها دارای دو چاک در پشت هستند که اجازه‌ی حرکت آسان‌تری را به شخصی که آن را پوشیده است می‌دهند.
سبک ایتالیایی (Fitted): این مدل از کت‌ها کاملا جذب و مناسب مردانی هستند که از تناسب اندام خوبی برخوردارند. در اصل این کت‌ها بدون چاک هستند که باعث چروک خوردن آن به هنگام نشستن می‌شود، هرچند که امروزه برای استفاده‌ی راحت‌تر از دو چاک در پشت آن استفاده می‌شود. در این مدل از پد زیادی استفاده نشده است.
کت مردانه
کت مردانه
اهمیت سرشانه‌ها
اولین چیزی که باید هنگام خرید یک کت به آن توجه کنید قسمت سرشانه‌ها است، زیرا اگر سرشانه‌ها اندازه نباشند برای تغییر آن هیچ کاری از دستتان برنخواهد آمد. پهنا و شکل شانه‌های یک فرد نقش زیادی در چگونه دیده شدن سر و صورت و در نهایت شکل بدن او بازی می‌کند، بنابراین شانه‌های افتاده با قرار دادن پد درون سرشانه‌ی لباس اصلاح می‌شود. البته در نهایت باید شانه‌ها به شکل طبیعی باشند و تنها با شیب ملایمی نگاه را به سمت سر و صورت متمایل کنند و استفاده از پد به اندازه‌ای که این ویژگی همچنان حفظ شود مجاز است. استفاده‌ی بیش از اندازه از پدها باعث کوتاه دیده شدن گردن و در نتیجه کوچک دیده شدن سر می‌شود و البته در مقابل شانه‌های باریکی که با لایه ابری ساپورت نمی‌شوند نیز سر را مانند یک قطعه ی شناور بر روی گردن نشان خواهند داد. استفاده از پدها برای کسانی که شانه‌ی باریک و میان تنه‌ی بزرگی دارند باعث تشدید فرم افقی شانه‌ها و تعادل بصری در اندام می‌شود، برعکس کسانی که بدنV شکلی دارند و به تاکید بر روی شانه‌ها نیازی ندارند، بهتر است از کتی با لایه‌ی ابری ضخیم استفاده نکنند.
تعداد ردیف دکمه‌ها
اولین و احتمالا قابل توجه‌ترین ویژگی کت‌ها، که در نگاه اول دیده می‌شود، تعداد ردیف دکمه‌هاست. یک کت می‌تواند تنها یک ردیف دکمه (single breasted) و یا دو ردیف دکمه‌ (double breasted) داشته باشد. در کت‌هایی با یک ردیف دکمه دو نیمه‌ی جلوی کت در مقابل هم قرار می‌گیرند و بسته می‌شوند. در واقع آنها تنها به اندازه‌ای بر روی هم قرار می‌گیرند که امکان بسته شدن دکمه‌ها باشد. تعداد دکمه‌ها می‌تواند بین یک تا چهار عدد باشد، ولی تعداد استاندارد آن برای این کت‌ها دو یا سه عدد دکمه‌ است. این مدل از کت‌ها کلاسیک‌تر و متداول‌تر هستند.
کت‌هایی با دو ردیف دکمه‌ مدل رسمی‌تری از کت‌ها هستند. در این مدل دو نیمه‌ی جلوی کت پهن‌تر است و به طور کامل بر روی هم قرار می‌گیرند و دکمه‌ها بسته می‌شوند. این‌ کت‌ها می‌توانند دو، چهار و یا هشت دکمه داشته باشند ولی تعداد استاندارد آن شش دکمه است. کمبود پارچه در طول جنگ جهانی و محبوبیت بیشتر کت‌هایی با دکمه‌های تک ردیفه در میان سربازانی که از جنگ برمی‌گشتند، این کت‌ها را در اولویت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر قرار داد. 

کت مردانه

کت مردانه

کت مردانه

اینکه از بین این دو مدل شما بخواهید کدام‌یک را انتخاب کنید کاملا به نظر و سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد، هرچند برای مردانی با قد بلند و یا مردان درشت اندام، به این دلیل که پوشیدن کت‌هایی که دارای دو ردیف دکمه‌ هستند باعث کشیده شدن نگاه به قسمت میانی بدن خواهد شد، می‌تواند گزینه‌ی بهتری به شمار بیاید. 
مدل‌های یقه
یقه‌های کت انواع و پهناهای مختلفی دارند. در دهه‌ی ۱۹۵۰ یقه‌های کت بی‌نهایت باریک و در دهه‌ی۱۹۷۰ در پهن‌ترین حالت خود بودند. در این بین یقه‌هایی با پهنای متوسط بیشترین رواج را در دهه‌های مختلف داشتند. یقه‌ی کت باید متناسب با مدل کت و اندام فرد باشد، به این معنی که کسانی که اندام درشت‌تری دارند از یقه‌های پهن‌تر و افرادی با اندام کوچک‌تر از یقه‌های باریک‌تر استفاده کنند.
یقه‌های کت به سه مدل اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:
Notch Lapel: در قسمت اتصال یقه کت و برگردان یقه شکافی وجود دارد. این مدل از یقه کلاسیک و متداول‌ترین مدل برای کت‌هایی با دکمه‌های یک ردیفه است.
Peak Lapel: در قسمت اتصال یقه کت و برگردان یقه لبه‌ی تیزی به سمت بالا شکل گرفته است. این مدل از یقه کلاسیک و از مدل قبلی رسمی‌تر است و دربیشتر در کت‌هایی که دارای دو ردیف دکمه هستند دیده می‌شود.
یقه آرشال (Shawl Lapel): این مدل از یقه بر خلاف دو مدل قبل که دو تکه و زاویه‌دار بودند، یک پارچه و منحنی‌ست. این مدل از یقه تنها در تاکسیدوها دیده می‌شود و بسیار رسمی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

یقه

کت مردانه

کت مردانه

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 285587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟