آیا بشر هم خواب زمستانی دارد؟

در یک شب سرد و یخبندان در سال ۱۹۸۰ میلادی در شهر لینگبی در ایالت مینه سوتا آمریکا، جین هیلییارد ۱۹ ساله با ماشین خود از یک جاده پوشیده از برف به سوی خانه می رفت. دمای هوا ۲۲ درجه زیر صفر بود. ناگهان ماشین او دچار لغزش شده و از جاده منحرف می شود. موتور ماشین از کار می افتد و جین در تلاشی بیهوده، سعی در روشن کردن آن داشت.

او در جاده ای دورافتاده و پوشیده از برف که احتمال عبور ماشین از آنجا بسیار کم بود گیر می افتد و تصمیم می گیرد با پای پیاده به خانه یکی از دوستانش که در آن نزدیکی بود، برود.

2

جین راه خانه دوستش را در پیش می گیرد و هرچه بیشتر می رود درجه حرارتش کمتر می شود. او در نزدیکی خانه دوستش از شدت سرما روی زمین می افتد و روز بعد و پس از شش ساعت او را در میان برف پیدا می کنند؛ جسدی یخ زده با صورتی متورم که انگار از درون فریزر خارج شده بود.

دکتر جرج ساثر درباره شرایط او می گوید: «بدنش کاملا یخ زده بود، دهانش باز نمی شد، دستهایش بالا نمی رفت، پلک هایش یخ زده بودند و چشم هایش به نور واکنشی نشان نمی دادند. پوست صورت او چنان منجمد بود که نمی توانستیم دارویی به او تزریق کنیم، پس از مدتی توانستیم ضربان قلبش را بگیریم ۸ بار در دقیقه می زد».

پرستارها بدن او را گرم کردند و تحت مراقبت های درمانی قرار گرفت. سه روز بعد او توانست پاهایش را تکان بدهد و ۴۹ روز بعد از بیمارستان مرخص شود، بی آنکه هیچ یک از اعضای بدنش را از دست بدهد. او درباره تجربه خود در بیمارستان می گوید: « در بیمارستان به هوش آمدم، همه چیز وهمناک و مه آلود به نظر می رسید. مردم درباره حادثه Incident می پرسیدند، اما من نمی دانستم که آنها درباره چه حرف می زنند.»

دکتر چنگ چی لی استاد دانشگاه تگزاس دپارتمان بیوشیمی و بیولوژی مولکولی در مقاله ای با نام «آیا خواب زمستانی بشر ممکن است؟» می نویسد: «برخی پستانداران در خواب زمستانی خود دچار هیپوترمی _ کاهش شدید دمای بدن در حد خطرناک _ می شوند به طوری که فعالیت متابولیک بدن آنها به شدت کاهش می یابد و پس از خواب زمستانی این فعالیت به دلیل وجود زیست مولکولی به نام ( 5 AMP ) از سر گرفته می شود. نتایج نشان می دهد که انسان یخ زده می تواند نجات پیدا کند؛ مثل نجات از سکته قلبی، مغزی و یا جراحی های بزرگ.»

در مورد جین هیلییارد هم بدن او به سرعت دچار یخ زدگی شد و بافت های بدن او از بین نرفت. او به حالتی شبیه خواب زمستانی حیوانات فرو رفت و دوباره به زندگی بازگشت. داستان جین هیلییارد تاکنون به تحقیقات دانشمندان در زمینه منجمد کردن اجساد انسان ها و بیدار کردنشان در آینده کمک های بسیاری کرده است.

امروزه اجساد داوطلبان بسیاری را به امید احیا و بیدار شدن پس از انجماد در استوانه های غول پیکر فریز می کنند، اغلب این افراد از بیماری های صعب العلاج رنج می برند و بر این باورند که روزی علم بشر آنچنان پیشرفت خواهد کرد که بیماری آنان را درمان کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 232791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟