برای حساسیت به بدلیجات چه باید کرد؟

افراد بسیاری وجود دارند که به دلایل مختلفی به طلا و نقره علاقه‌ای نداشته و به سراغ زیورآلاتی از جنس سایر فلزات می‌روند. بااین‌حال برخی از همین افراد به دلیل داشتن حساسیت به بدلیجات دچار خارش، زخم یا سبز شدن پوست می‌شوند. دلیل عمده‌ی این اتفاق وجود نیکل در اکثر این بدلیجات است.

تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از افراد در مناطق صنعتی به نیکل آلرژی دارند. این فلز مستقیماً باعث خارش و سوزش پوست می‌شود. طبق گفته‌ی پزشکان، تماس مرتب این فلز با پوست، خطر ابتلا به آلرژی را در هر سنی افزایش می‌دهد؛ اما بهترین راه برای مقابله با این مشکل شایع به هنگام تهیه‌ی زیورآلات چیست؟ با بنیتا همراه شوید تا پاسخ خود را بیابید.

از نیکل دوری کنید

آیا تابه‌حال به هنگام درآوردن زیورآلات خود متوجه خراش‌هایی بر روی پوست خود شده‌اید؟ به‌احتمال‌زیاد شما نیز به نیکل آلرژی دارید. این فلز در میان فلزات ارزان‌قیمت به خاطر دوام بالا، قابلیت صیقل زیاد و ارزان بودنش پرطرفدار است. بااین‌حال، نیکل عامل اصلی بسیاری از آلرژی‌ها به شمار می‌آید. زمانی که نیکل در آب حل می‌شود تولید نمک می‌کند. این نشانه‌ای از خورندگی است. به همین خاطر در مناطقی از بدن که تعرق و رطوبت بیشتر است، این فرآیند خورندگی در فلز بیشتر شده و خارش و سوزش پوست بدن شدت می‌گیرد. این خبر بدی برای افراد با پوست حساس است. به‌خصوص اگر آن‌ها از زیورآلاتی نظیر حلقه که رطوبت و آب در زیر آن‌ها جمع می‌شود استفاده می‌کنند. به‌علاوه این خبر حتی می‌تواند برای افرادی که از زیورآلاتی با تماس مستقیم با گوشت بدن استفاده می‌کنند (پیرسینگ‌های نیکلی بر روی زبان و بینی) هم ناگوار باشد.

7

پیرسینگ

به سراغ آلیاژهای پالادیم بروید

علاوه بر نیکل، برنج و مس نیز باعث حساسیت برخی از پوست‌ها می‌شوند. دلیل این اتفاق اکسید شدن این فلزات به هنگام تماس با هوا و درنتیجه سبز شدن پوست بدن است. به‌جای این فلزات به سراغ آلیاژهایی نظیر پالادیم بروید. پالادیم یک فلز سفیدرنگ وابسته به پلاتینیوم است. این فلز درخشان و ضد آلرژی (هایپو آلرژیک) بوده و مانند پلاتینیوم خالص است؛ اما چگالی آن کمتر است، به همین خاطر قیمت مناسب‌تری دارد.

در صورت شک داشتن از کیت‌های تست فلزات استفاده کنید

کیت‌های تست فلزات، راهی مناسب برای اطمینان از خلوص زیورآلات است. برای مثال تنها کافی است، چند قطره از این کیت‌ها را بر روی پنبه ریخته و آن را به زیورآلات بمالید. با این کار رنگ زیورآلات شما در واکنش به این کیت تغییر کرده و شما را از خالص و یا ناخالص بودن آن مطلع می‌کند. به‌علاوه مدادهای نیکل یابی نیز در بازار وجود دارد که با کشیدن آن به روی زیورآلات، به شما نشان می‌دهد که کالای موردنظر شما نیکل دارد یا نه.

برای اطمینان از محصولات ضد آلرژی (هایپو آلرژیک) استفاده کنید

زمانی که افراد به دنبال یک زیورآلات خوب هستند به موضوع دوام آن برای همیشه نیز فکر می‌کنند. همواره به‌جای کمیت به کیفیت توجه کرده و در هنگام خرید دیدی بلندمدت داشته باشید. محصولاتی با درصد خلوص بیشتر، عاری از انواع فلزات و آلیاژها هستند. به همین خاطر است که فلزاتی چون پلاتینیوم، نقره و طلا کمتر باعث حساسیت پوستی می‌شوند. زمانی که صحبت از زیورآلات ضد آلرژی می‌شود همه‌ی متخصصان به موضوع قیمت آن اشاره می‌کنند. فلزاتی چون طلا و نقره به دلیل کمیاب بودنشان قیمت بالاتری دارند. در هنگام خرید طلا حتماً دقت شود که بر روی آن حداقل عدد ۷۵۰ حک‌شده باشد. عدد ۷۵۰ یا ۱۸ عیار نشان‌دهنده‌ی خلوص ۷۵ درصدی این فلز است. ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز شامل فلزاتی چون نقره و رنگ دهنده‌های فلزی می‌شود. این رنگ دهنده‌ها بسته به نیاز بازار به طلا، رنگ زیباتری می‌دهد.

8

طلا

در هنگام خرید نقره نیز حتماً باید عدد ۹۲۵ بر روی آن حک شده باشد. این عدد نیز نشان‌دهنده‌ی خلوص ۹۲/۵ درصدی نقره است. گاهی اوقات طراحان به خاطر پایین آوردن قیمت زیورآلات به سراغ ترکیب نقره با سایر فلزات پایه، نظیر: برنج و مس می‌روند. پس به این موضوع هم دقت داشته باشید.

مراقب زیورآلات چرمی نیز باشید

دست بند چرمی

امروزه بسیاری از افراد مشهور از دست بندهای چرمی استفاده می‌کنند و این امری است که سبب می‌شود سایرین نیز به آن علاقه نشان بدهند؛ اما بهتر است که قبل از خرید این دست بندها تحقیقاتی نیز صورت گیرد. افراد با پوست‌های حساس به زیورآلات، دست بندهای چرمی را دلیلی برای حساسیت نمی‌دانند؛ زیرا معتقدند که آن‌ها فلزی نیستند؛ اما فلز به‌کاررفته در فرآیند دباغی چرم نیز ممکن است هنوز اثراتی از خود در این زیورآلات چرمی باقی گذاشته باشد(در فرآیند دباغی با فلزات قابلیت کششی چرم در مقایسه با دباغی با گیاهان سریع‌تر پدید می‌آید). درنتیجه زمانی که این دست بندها با پوست شما تماس پیدا می‌کنند باعث خارش و سوزش می‌شوند.

9

طلای ۱۴ عیار و یا بالاتر خریداری کنید

عیار واحدی برای سنجش خلوص طلاست. عیار بالاتر، خلوص بالاتر طلا را نشان می‌دهد. درصد خلوص طلای ۲۴ عیار ۹۹/۹۹ درصد است. بااین‌حال به این خاطر که طلای ۲۴ عیار بسیار نرم بوده و قابلیت شکل گرفتن ندارد با فلزاتی دیگر چون نقره ترکیب می‌شود. احتمالاً حالا به یاد فیلم‌های وسترن قدیمی افتادید که شخصیت‌های اصلی، برای اطمینان از خلوص سکه‌های طلا، آن با دندان خم می‌کردند.

طلای کمتر از ۱۴ عیار به این معنی است که تقریباً نیمی از آن حاوی آلیاژهایی نظیر مس و برنج است. خوشبختانه در کشور ما از این نوع طلا کمتر یافت می‌شود.

به هنگام خرید نقره نیز از زیورآلاتی که بر روی آن‌ها عبارت «روکش شده با طلا» نوشته‌شده است بپرهیزید؛ زیرا این زیورآلات ممکن است حاوی فلزاتی چون نیکل و یا آلیاژهای نیکل باشند. اگر قصد خرید یک زیورآلات خوب را دارید بر روی طلاهای بالای ۱۴ عیار سرمایه‌گذاری کنید. طلای سفید با عیار بالا نیز برای افرادی که رنگ زرد را دوست ندارند گزینه‌ی مناسبی است.

10

طلای سفید

بااین‌حال اگر توانایی تهیه‌ی این فلز گران‌قیمت را ندارید و یا اینکه نمی‌توانید از زیورآلات بدلی خود دل بکنید توصیه‌های زیر را رعایت کنید.

پوستتان را خشک کنید

هر وقت که خواستید از زیورآلات بدلی استفاده کنید حتماً تمام مناطق پوستتان که در تماس با آن بدلیجات قرار می‌گیرد را کاملاً خشک کنید. در این صورت احتمال اکسید شدن زیورآلات و حساسیت پوست شما کاهش می‌یابد.

مرطوب‌کننده را فراموش نکنید

قبل از استفاده از هر زیورآلات بدلی، منطقه‌ی پوستی‌ای‌ که با آن زیورآلات در تماس است را با یک لایه‌ی مرطوب‌کننده‌ی محافظ بپوشانید. این لایه‌ی محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود.

زیورآلات خود را نو کنید

اگر زیورآلات قدیمی دارید که خیلی دوستشان دارید و می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده کنید آن‌ها را پیش سازنده‌های این‌گونه محصولات ببرید و از آن‌ها بخواهید که لایه‌هایی محافظ از جنس استیل، به روی این زیورآلات بکشند. زیورآلات بدلی در گذر زمان لایه‌ی محافظ خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب حساسیت‌زایی آن‌ها بیشتر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 232798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟