ممنوعیت برگزاری جشن کریسمس در یک مدرسه آلمانی در ترکیه جنجال به پا کرد

بنا بر گزارش‌ها، به کارکنان مدرسه "استانبول لیسه‌سی" گفته‌شد که اجازه برگزاری مراسم و سرود کریسمس داده نخواهد شد. دیپلمات‌ها این تصمیم را "شگفتی‌آور" و "تاسفبار" خواندند. اما مدرسه "استانبول لیسه‌سی" گفت که گزارش‌ها بازتاب‌دهنده واقعیت نیستند. این دبیرستان که قدمتش به بیش از یک قرن می‌رسد، ۳۵ معلم آلمانی دارد و بودجه‌اش توسط دولت آلمان تامین می‌شود.
هفته پیش، مدیریت این مدرسه آلمانی طی ایمیلی به کارکنان گفت که از این پس هیچ چیزی در ارتباط با مراسم کریسمس نمی‌تواند بیان یا تدریس شود و این امر شامل خواندن شعر و سرود نیز می‌شود.
روزنامه زوددویچه تسایتونگ در آلمان، اسکرین‌شات آن ایمیل را منتشر کرد.
واکنش سیاستمداران در آلمان حاکی از شوک و ابراز خشم بود. جم اوزدمیر، از رهبران حزب سبز آلمان که ترک تبار است گفت: "به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مصمم بوده تا آخرین بقایای تنوع دینی و قومی را ریشه‌کن کند. زیرا او شخصاً احساس می‌کند که آوازهای کریسمس، رهبری‌اش را مورد تهدید قرار می‌دهد."
جولیا کلاکنر از حزب دمکرات مسیحی، حزب صدراعظم آنگلا مرکل گفت: "آنانی که به دنبال از میان بردن آزادی Freedom اندیشه‌اند، ظرفیت انجام اقدامات بیشتر را هم دارند."
وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که این تصمیم شگفتی‌آور توسط مدیریت مدرسه را درک نمی‌کند و به دنبال صحبت با دیپلمات‌های ترکیه درباره این واقعه خواهد بود.
این ماجرا، رسانه‌های آلمان را در روز دوشنبه به تسخیر خود درآورد. یکی از روزنامه‌ها، صفحه اولش را به چاپ کاریکاتوری اختصاص داد که در آن آقای اردوغان به شکل گرینچ تصویر شده‌است.
گرینچ، شخصیتی در یکی از فیلمهای کودکان است که کریسمس را می‌دزدد.
ولی این مدرسه، برداشت رسانه‌ها از ماجرا را زیر سوال برده است؛ خصوصاٌ آن بخش را که می‌گوید گروه کُر، مجبور شد حضورش در کنسرت سنتی کریسمس در کنسولگری آلمان در استانبول را لغو کند.
صفحه اول یکی از روزنامه‌ها در آلمان، آقای اردوغان را به شکل گرینچ به تصویر کشید
این مدرسه در بیانیه‌ای گفت که اجازه برگزاری آن برنامه، تحت نظارت وزارت آموزش ترکیه و رضایت والدین دانشجویان داده شده بود. اما معلمان بدون هیچ دلیلی از حضور سر باز زدند.
این بیانیه نتیجه گرفته: "باید پرسید که فایده این اقدامات تحریک‌آمیز چیست. واضح است که این کارها به روابط ترکیه و آلمان کمکی نمی‌کند."
رابطه بین این دو کشور از سال گذشته رو به تیرگی گذاشته‎‌است. اقدام آلمان در به رسمیت شناختن کشتار ارمنی‌ها به عنوان نسل‌کشی، معرفی مجدد مجازات اعدام execution در ترکیه و درز گزارشی از دولت آلمان که می‌گوید ترکیه در حال تبدیل شدن به پایگاه گروه‌های جهادی می‌شود، از عوامل تاثیرگذار بر این تیرگی روابط است.
میلیون‌ها ترک‌تبار در آلمان زندگی می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 233519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟