رویای تله‌پاتی واقعی می‌شود

مغز ما شیوه عملکردی منحصر به فرد دارد و شیوه‌ای که هر کدام از ما از آن طریق به مفاهیم می‌اندیشیم، تحت تاثیر تجریبات و خاطرات ما است. این موضوع باعث پدید آمدن الگو‌های متفاوت فعالیت مغزی می‌شود. اما اگر متخصصان علوم اعصاب بتوانند یک الگوی واحد را یاد بگیرند، ممکن است بتوانند همان فکر را در ذهن دیگران رقم بزنند. به لحاظ نظری آن‌ها می‌توانند از فعالیت‌های مغزی دیگران برای رقم زده این خاطرات در ذهن کس دیگراستفاده خواهند کرد.

تا به این‌جا محققان موفق شده‌اند امکان بازی بیست سوالی ذهنی را برای دو نفر را از طریق یک کامپیوتر فراهم کنند. به لطف کلاه‌های EEG یا کلاه‌هایی که امواج مغزی را  می‌خوانند، شرکت کننده‌گان جواب‌های «آره» یا «نه» را به وسیله یک تکنیک منحصربه فرد به شخص دیگری منتقل کنند. اما با ادامه همین مسیر، ممکن است امکان شناسایی افکار خاص ممکن شود و با استفاده از آن‌ها روی دیگران و تصمیماتی که می‌گیرند تاثیر بگذاریم.

یک رویکرد دیگر جمع‌آوری الگوی تفکر تعداد زیادی از افراد در یک دستگاه الکترونیکی واحد است. این کار در حال حاضر در حیوانات انجام شده است. سه میمون که دارای تراشه‌ها الکترونیکی در مغزشان هستند، یاد گرفتند تا با هم فکر کنند و با همکاری هم یک دست رباتیک را به حرکت درآورند.

یک کار مشابه هم در موش‌ها انجام شده است و مغز‌های آن‌ها در یک شبکه مغزی به هم متصل شده است. قدم بعدی توسعه چنین سیستمی برای انسان است که نیازمند جراحی وسیع مغزی نباشد. ممکن است به جای جراحی هم از کلاه‌های EEG استفاده  شود و نخستین کاربرانش هم ممکن است افراد فلج باشد.  با اتصال شبکه مغزی به یک لباس رباتیک برای مثال می‌توان از توانایی مغزی افراد معمولی برای آموزش افراد فلج استفاده کرد تا با کمک افکارشان این لباس رباتیک را به حرکت درآورده و دوباره بتوانند راه بروند. سال آینده نخستین آزمایش‌های انسانی برای انجام چنین کاری آغاز خواهد شد و امیدواری‌های زیادی برای موفقیت در این زمینه وجود دارد.

 

کدخبر: 234586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟