راز اسکلت دختر 16 ساله‌ای که 6 ماه پس از زایمان مرد +عکس

باستان‌شناسان سال گذشته موفق به کشف اسکلت‌های 4500 ساله دختری به نام «رزی» در آلمان شدند. مطالعه استخوان‌های او حقایقی از زندگی او را برای محققان روشن ساخت.

آنها در بررسی‌های خود دریافتند که این دختر جوان شش ماه قبل از مرگش زایمان کرده بود و حوالی 16 سالگی و در بحبوحه یک قحطی جان خود را از دست داده است.
محققان این اسکلت را در تابستان 2015 در «وایمار»، آلمان کشف کردند. شواهد حاکی از آن است که «رزی» بر اثر گرسنگی و به دلیل کمبود شدید ویتامین C جان خود را از دست داده است. او به دلیل قحطی رخ داده در آن زمان، غذای کافی دریافت نکرده و به دلیل کمبود ویتامین بدنش، جان سپرده است.
طبق یافته محققان، مردمی که در آن دوران در روستای رودخانه «ایلم» زندگی می‌کردند از گرسنگی و سرما و محصولات نامرغوب کشاورزی رنج می‌برند. در چنین شرایطی تنها افراد قدرتمند قادر به زنده ماندن بودند و این زن جوانی که اسکلت‌های او کشف شده است، جزء افراد قوی در برابر قحطی نبوده است.
کشف راز اسکلت دختر 16 ساله‌ای که 6 ماه پس از زایمان مرد
زن از یک عفونت لثه رنج می‌برده است. تغییر رنگ ویژه و تغییرات را می‌توان در استخوان کتف و جمجمه دید
خانواده این زن جوان، او را در مقبره‌ای ساده به خاک سپردند که دانشمندان موفق شدند سال گذشته جسد او را پیدا کنند. استخوان‌های لگن خاصره در این اسکلت یافت شده آسیب‌دیدگی شدیدی را نشان می‌دهد که از کودکی گریبان‌گیر او بوده است. البته این مشکل متعلق به شش ماه پیش از مرگش بوده است.
محققان معتقدند که بررسی‌ها روی استخوان‌های پیدا شده نشان می‌دهد که در زمان مرگ «رزی» هنوز شکاف‌های رشدی استخوان‌ها پر نشده بود و وضعیت دندان‌های او بیانگر آن است که این دختر جوان هنگام مرگ بین 16 تا 18 سال عمر داشته است.
این زن حدود 160 سانتی‌متر قد داشت و همچنین مبتلا به عفونت لثه بوده است. رنگ‌پریدگی‌ها و تغییرات مهمی در استخوان‌های صفحه شانه و جمجمه او مشاهده می‌شود که به اعتقاد محققان بر اثر بیماری اسکوربوت ‌یا کمبود ویتامین C در بدن ایجاد شده بود.
تحقیقات نهایی نشان می‌دهد که این زن متعلق به عصر حجر بر اثر التهاب ریه که بر اثر سل ایجاد شده، جان خود را از دست داده است.

 

 

کدخبر: 235757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟